Sembang² Sembang²
PENGUMUMAN : sila klik disini Laman Utama Login
Syarat Penggunaan | Enjin Carian | Soalan Lazim | Arkib 20hb Dzulkaedah 1435 @ 15hb September 2014, 12:01:49 tghari
  Salam sejahtera
Melayu.com   »   Sembang²   »   Sembang Diskusi  
(Pengendali : abe)  

Cetak Ruangan Ini | Balas Mesej | Hantar Topik Baru Muka 1 | Muka 2
Dihantar oleh minyak naik : meh kita celebrate buat kesekian kali
humaira_79
Ahli Baru
1. Dihantar pada 31hb Julai 2005, 03:16:03 pagi    [Edit]
July 30, 2005 23:26 PM E-mail this news to a friend Printable version of this news

Fuel Prices Up Again, 20 Sen Hike For Diesel, 10 Sen For Petrol

KUALA LUMPUR, July 30 (Bernama) -- The government Saturday announced increases in the retail price for diesel, petrol and LPG (liquefied petroleum gas) by 20 sen, 10 sen and five sen per litre effective Sunday.

The Prime Minister's Office, in a press statement tonight, said the increase was part of government efforts to tackle the impact of the increase in the crude oil price in the world market and to check the increase in subsidy which the government had to bear.

With the latest increase, the retail price for premium petrol (RON97) in Peninsular Malaysia is now RM1.62 per litre, petrol (RON 92) RM1.58 per litre, diesel RM1.281 per litre and LPG RM1.45 per kilogram.

In Sabah and Sarawak, the new retail price for RON 97 is RM1.60 and RM1.61 per litre respectively, RON 92 RM1.58 in both states, while diesel is RM1.284 and RM1.278 per litre respectively while LPG is RM1.53 per kilogram in both states.

This is the second time the government had announced increases in the prices of petroleum products within a two-month period. The last price increase was in May.

At the same time, the government also announced a 20 sen increase in the subsidy for fishermen from 44.1 sen to 64.1 sen per litre. This means that fishermen will be able to buy subsidised diesel at around RM1.20.

This was because the government was very concerned about the burden borne by fishermen who were buying subsidised diesel at a much higher price compared to the price enjoyed by land transport operators.

According to the statement, the government had been bearing the subsidy for petroleum products which was rising. The subsidy borne in 2004 amounted to RM4.8 billion and the figure was expected to increase to RM6.63 billion by the end of the year.

The figure for this year had taken into account the increase which took effect on July 31, 2005. In addition, the government would also be bearing the burden in terms of tax exemption for the year 2005 amounting to RM7.85 billion.

This means that the overall loss burden borne by the government is RM14.48 billion.

At the same time, the government also announced a 20 sen increase in the subsidy for fishermen from 44.1 sen to 64.1 sen per litre. This means that fishermen will be able to buy subsidised diesel at around RM1.20.

This was because the government was very concerned about the burden borne by fishermen who were buying subsidised diesel at a much higher price compared to the price enjoyed by land transport operators.

According to the statement, the government had been bearing the subsidy for petroleum products which was rising. The subsidy borne in 2004 amounted to RM4.8 billion and the figure was expected to increase to RM6.63 billion by the end of the year.

The figure for this year had taken into account the increase, which took effect on July 31, 2005. In addition, the government would also be bearing the burden in terms of tax exemption for the year 2005 amounting to RM7.85 billion.

This means that the overall loss burden borne by the government is RM14.48 billion.

-- BERNAMA

We provide (subscription-based)
news coverage in our Newslink service.

219.93.190.:-)

humaira_79
Ahli Baru
2. Dihantar pada 31hb Julai 2005, 03:24:23 pagi    [Edit]
tahniah aku ucapkan pd rakan2 sekelian.

apa lagi, mulakan sesi kemarahan anda...tp aku paham,pang -pung kita semua akan reda 3-4 minggu lagi...

klu korang malas nak komen, kopippes je kemarahan kita semua dlm topik2 yg lepas2, sbb sama je nnti intonasinya...

dan aku takkan lupa...ttg alasan perbandingan rega kita ngan rega jejiran sebelah...pergh....

gemilang, terbilang, cemerlang....

219.93.190.:-)

eyzlyn
Pengendali
3. Dihantar pada 31hb Julai 2005, 08:25:37 pagi    [Edit]
bestnya minyak naik.. let's party

--------------
I miss you Edinamaya... Al Fatihah buat arwah....

lobakbiru
Ahli Interaktif
4. Dihantar pada 31hb Julai 2005, 10:42:21 pagi    [Edit]
yeahhhh...mari kita bergumbira dan naik minyak...minyak naik lagikkkkkk...!!!

--------------
seringkali perasaan ini terkait dengan rindu...seperti angin yang menderu...

219.95.172.:-)

admin_vnet
Ahli Aktif
5. Dihantar pada 31hb Julai 2005, 11:12:48 pagi    [Edit]
pergh....harga minyak kali ni lahir x cukup bulan...baru je lahir sorg...dh lahir lg sorg..

--------------
Ibu bapa kita, apa khabar mereka....

60.48.179.:-)

admin_vnet
Ahli Aktif
6. Dihantar pada 31hb Julai 2005, 11:40:12 pagi    [Edit]
quote:
Petrol 10 sen, diesel 20 sen
KUALA LUMPUR 31 Julai - Kerajaan hari ini mengumumkan kenaikan harga runcit petrol dan diesel masing-masing 10 sen dan 20 sen seliter - berkuat kuasa esok.

Dengan keputusan terbaru itu, harga runcit baru petrol premium (RON 97) di Semenanjung ialah RM1.62 seliter, petrol (RON 92) RM1.58 seliter dan diesel RM1.281 seliter.

Di Sabah dan Sarawak pula, harga runcit baru RON 97 ialah masing-masing RM1.60 dan RM1.61 seliter, RON 92 RM1.58 seliter di kedua-dua negeri, manakala diesel RM1.284 dan RM1.278 sen seliter.

Kali terakhir kerajaan menaikkan harga petrol dan diesel ialah Mei lalu, juga sebanyak 10 sen dan 20 sen.

Kenaikan itu turut memb a b i tkan harga gas petroleum cecair (LPG) iaitu sebanyak lima sen.

Harga baru LPG bagi Semenanjung ialah RM1.45 seliter, sementara bagi Sabah dan Sarawak RM1.53.

Pejabat Perdana Menteri dalam satu kenyataan akhbar malam ini menyatakan, ia sebagai usaha menangani kesan kenaikan harga minyak mentah di pasaran bagi membendung pertambahan subsidi yang ditanggung kerajaan.

Walaupun wujud kenaikan, harga petrol di Malaysia masih termurah di ASEAN kecuali Brunei. Sementara harga diesel pula adalah yang terendah kecuali di Indonesia dan Brunei.


Ini juga merupakan kali ketiga harga petrol dinaikkan pada tahun ini di mana pada Mac lalu ia memb a b i tkan kenaikan sebanyak lima sen.

Sementara itu, untuk mengurangkan beban golongan nelayan, mereka akan menikmati kadar harga diesel yang sama dengan pengusaha pengangkutan darat iaitu RM1.20 seliter.



ayat yg aku bold tu rasanya x tukar2 lg...samada wartawan ni dh xdak idea nk tulis...atau mmg pak lah sendiri tak tau nk bg alasan apa lagi...

apa2 la pak lah...negara hang..negara aku gak...nk buat camna...

makin jarang la org blk kg tgk mak ayah depa kalau camni....

--------------
Ibu bapa kita, apa khabar mereka....

60.48.179.:-)

senyum007
Ahli Produktif
7. Dihantar pada 31hb Julai 2005, 11:59:45 pagi    [Edit]
asyik naik jer....
jom la pasni kite pakat isi ngan air plak...
tapi nanti bile² air plak yang naik...
mmg dengki betul....
jomla kite pakat ramai² naik beskal je kalu nak ke mane²...

* Mesej ini telah disunting oleh senyum007 pada 31hb Julai 2005, 12:02:15 tghari

--------------
||::: http://www.biztet.com :::|| ---> sebarang komen sila email biztet@gmail.com...terima kasih...

219.95.89.:-)

rockgirl
Ahli Produktif
8. Dihantar pada 31hb Julai 2005, 12:07:56 tghari    [Edit]
quote:
jom la pasni kite pakat isi ngan air plak...
bankrup ar petronas aku

--------------
Biru yang cumil...

60.48.109.:-)

admin_vnet
Ahli Aktif
9. Dihantar pada 31hb Julai 2005, 12:08:25 tghari    [Edit]
quote:
asyik naik jer....
jom la pasni kite pakat isi ngan air plak...
tapi nanti bile² air plak yang naik...
mmg dengki betul....
jomla kite pakat ramai² naik beskal je kalu nak ke mane²...



cadangan hang ni pun aku dengar gak tiap kali minyak naik...tp..xdak sorg pun yg cuba mengaplikasikan...

* Mesej ini telah disunting oleh admin_vnet pada 31hb Julai 2005, 12:09:12 tghari

--------------
Ibu bapa kita, apa khabar mereka....

60.48.179.:-)

smh
Ahli Produktif
10. Dihantar pada 31hb Julai 2005, 12:11:41 tghari    [Edit]
hmm...
apa nak buat. kita la kena bijak hadkan penggunaan.

quote:
jomla kite pakat ramai² naik beskal je kalu nak ke mane²...


setuju sgt. tapi satgi...sparepart basikal lak naik harga. mcm2.

quote:
makin jarang la org blk kg tgk mak ayah depa kalau camni

mungkin. kalau dah letak mak ayah dlm senarai teratas dalam hidup kita, harga minyak naik camana pun, tentu balik juga. tapi tak balik jenguk, tak semestinya kita lupa. mak ayah pun faham juga. telefon kan ada.

--------------
~bersyukur dengan apa yang ada~

60.49.98.:-)

senyum007
Ahli Produktif
11. Dihantar pada 31hb Julai 2005, 12:22:49 tghari    [Edit]
erm entah ler...
bising2 pun minyak tetap naik jgk...
yg pasti dan pasti minyak akan terus naik dan naik...
lps ni kena jd org kedekut la....
nak wat cmne, dah keadaan memakse...
kpd yg suke perabihkan duit sms undi AF, mentor, malaysia idol...
berhenti2 lah sms, simpan duit wat isi minyak plak...

* Mesej ini telah disunting oleh senyum007 pada 31hb Julai 2005, 12:24:50 tghari

--------------
||::: http://www.biztet.com :::|| ---> sebarang komen sila email biztet@gmail.com...terima kasih...

219.95.89.:-)

admin_vnet
Ahli Aktif
12. Dihantar pada 31hb Julai 2005, 12:23:44 tghari    [Edit]
quote:
apa nak buat. kita la kena bijak hadkan penggunaan.


tu pasal la..la ni xleh dh nk pi dulu baru pk nk beli apa...kena pk dulu nk beli apa..baru pi..kalau x rugi p dua tiga kali tmpt yg sama...minyak makin hari makin mahal....

quote:
mungkin. kalau dah letak mak ayah dlm senarai teratas dalam hidup kita, harga minyak naik camana pun, tentu balik juga. tapi tak balik jenguk, tak semestinya kita lupa. mak ayah pun faham juga. telefon kan ada


mmg la...tp...kalau dh sangap sgt...camna nk blk kan...ni aku cerita utk org yg jauh2...contoh keja kt johor..mak ayah dok perak...
telefon x sama la ngan jmp face to face...

--------------
Ibu bapa kita, apa khabar mereka....

60.48.179.:-)

admin_vnet
Ahli Aktif
13. Dihantar pada 31hb Julai 2005, 12:26:43 tghari    [Edit]
quote:
erm entah ler...
bising2 pun minyak tetap naik jgk...
yg pasti dan pasti minyak akan terus naik dan naik...


tu pasal la...xleh nk buat apa dh...kena terima dengan x rela...

quote:
kpd yg suke perabihkan duit sms undi AF , mentor, malaysia idol... berhenti2 lah sms, simpan duit wat isi minyak plak...


yg ni aku setuju sgt....elok duit tu bg kt aku kan..utk isi minyak...

--------------
Ibu bapa kita, apa khabar mereka....

60.48.179.:-)

ArWEeNa
Ahli Produktif
14. Dihantar pada 31hb Julai 2005, 2:00:58 ptg    [Edit]
quote:
Pejabat Perdana Menteri dalam satu kenyataan akhbar malam ini menyatakan, ia sebagai usaha menangani kesan kenaikan harga minyak mentah di pasaran bagi membendung pertambahan subsidi yang ditanggung kerajaan.


kejap2 kata ekonomi naik sekian2 peratus..pertumbuhan yg memberangsangkan...ekomomi malaysia makin stabil setelah krisis ekonomi 97..
kejap2 karang..negara menanggung hutang berbilion ringgit bla bla..
pastu ckp...subsidi minyak yg ditarik balik dpt digunakan utk pembangunan yg lain..
sudahnya..yg betulnya.. peruntukan subsidi minyak akan digunakan utk beri kondom dan jarum suntikan percuma kepada zombie2 negara..!!apa kejadahnya!!!

quote:
Walaupun wujud kenaikan, harga petrol di Malaysia masih termurah di ASEAN kecuali Brunei. Sementara harga diesel pula adalah yang terendah kecuali di Indonesia dan Brunei.


kalau diulang cukup seratus kali...nescaya akan ader ayat :
gelaja sos i a l masih terkawal diseluruh negeri kecuali di kuala lumpur..
apa kejadahnya!!!

buat statement mcm m***k*k tingkat!!

* Mesej ini telah disunting oleh ArWEeNa pada 31hb Julai 2005, 2:02:16 ptg

--------------
:~Cinta datang dari mata, Benci datang dari hati~:

219.95.11.:-)

in_the_wood
Ahli Baru
15. Dihantar pada 01hb Ogos 2005, 02:18:41 pagi    [Edit]
gemilang, terbilang, cemerlang...temberang.

210.187.69.:-)

SugarCane
Ahli Setia
16. Dihantar pada 01hb Ogos 2005, 07:33:40 pagi    [Edit]
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
asyik naik jer....
jom la pasni kite pakat isi ngan air plak...
tapi nanti bile² air plak yang naik...
mmg dengki betul....
jomla kite pakat ramai² naik beskal je kalu nak ke mane²...
--------------------------------------------------------------------------------


cadangan hang ni pun aku dengar gak tiap kali minyak naik...tp..xdak sorg pun yg cuba mengaplikasikan...


adik aku dah start aplikasi menda nih.
dr shah alam ke sg. rasa, klang.

218.208.111.:-)

pogolix
Ahli Produktif
17. Dihantar pada 01hb Ogos 2005, 07:43:02 pagi    [Edit]
tuan2, minyak di negara kita nie adalah yang termurah di rantau ini.. so, jangan kecewa yea.. yahoooOOoo (celebrate la katakan)

--------------
.:: BLaNk ::.

202.188.127.:-)

semutmerah
Ahli Produktif
18. Dihantar pada 01hb Ogos 2005, 08:35:37 pagi    [Edit]
yessssssss!!!!!!
sket hari lagi tarif letrik plak naik...
pastuh tarif air plak naik...
belanjawan 2006 ujung tahun nih, cukai persendirian plak naik...
best betul la kalau macam ni...
graf dan carta yang sentiasa 'naik'...

203.115.226.:-)

bungakertas
Ahli Baru
19. Dihantar pada 01hb Ogos 2005, 08:42:36 pagi    [Edit]
seronotnyaaa semua naik...

--------------
~KeManaTumpahnYa Kuah Kalau BukaN ke NaSi~

61.6.39.:-)

zaila79
Ahli Produktif
20. Dihantar pada 01hb Ogos 2005, 09:00:44 pagi    [Edit]
apasal naik 10sen jerk...
alang2 tuh kasik la sampai RM1....
pehtu tunggu lagik setengah tahun...naik lagi
RM1...baru berbaloiii....


--------------
bermula sebuah kisah...

202.185.111.:-)

hani_ls
Ahli Produktif
21. Dihantar pada 01hb Ogos 2005, 09:01:52 pagi    [Edit]
quote:
graf dan carta yang sentiasa 'naik'...



eerrrrrr....kan ke gaji pun naik????'fare' and square la....hahahahahahahaaaa.....

* Mesej ini telah disunting oleh hani_ls pada 01hb Ogos 2005, 09:02:56 pagi

--------------
...di matamu aku..di hatimu dia...

219.92.194.:-)

nr75
Ahli Produktif
22. Dihantar pada 01hb Ogos 2005, 09:05:50 pagi    [Edit]
minyak naik..yeah..yeah!!!...

tapi gaji tak naik2 gak.....

--------------
Kasihnya SyaNor (",)

202.185.243.:-)

dPJ
Ahli Produktif
23. Dihantar pada 01hb Ogos 2005, 09:39:50 pagi    [Edit]
nak kata rakyat tak mampu tak jugak coz hingga ke takat ni ASTRO dah pungut lebih RM20 juta untuk AF3 SAHAJA. Tu dia! kayanya org Melayu kita sampai sanggup SMS untuk penyanyi kesayangan. so setakat naik 10 sen..celah gigi je

219.94.53.:-)

semutmerah
Ahli Produktif
24. Dihantar pada 01hb Ogos 2005, 09:46:31 pagi    [Edit]
quote:
eerrrrrr....kan ke gaji pun naik????'fare' and square la

kak hani,
gaji naik setahun sekali... rega minyak + tol + barang naik banyak kali... kalau nak kira bebetul, jumlah kenaikan gaji setahun jauh lebih rendah daripada kenaikan rega barang dsb dalam setahun yang sama...

203.115.226.:-)

pegoretti
Pengendali
25. Dihantar pada 01hb Ogos 2005, 09:53:11 pagi    [Edit]
semalam aku isi minyak dalam kol 11.30 mlm ...Q panjang siotttt

quote:
jomla kite pakat ramai² naik beskal je kalu nak ke mane²...


kalau opis aku ada sediakan locker dan mesra basikal ku rela naik bike ke tempat keje.

* Mesej ini telah disunting oleh pegoretti pada 01hb Ogos 2005, 09:57:17 pagi

angel_carl
Ahli Aktif
26. Dihantar pada 01hb Ogos 2005, 09:58:47 pagi    [Edit]
kerajaan mesia semakin zalim

--------------
jgn banyak lemak tau.....

219.93.8.:-)

izahaz
Ahli Produktif
27. Dihantar pada 01hb Ogos 2005, 10:00:14 pagi    [Edit]
tuan2, minyak di negara kita nie adalah yang termurah di rantau ini.. so, jangan kecewa yea.. yahoooOOoo (celebrate la katakan)

--------------
~lofier yg poyo~

161.142.24.:-)

semutmerah
Ahli Produktif
28. Dihantar pada 01hb Ogos 2005, 10:00:58 pagi    [Edit]
tengah dok pk nih... naik beskal ye....
jimat duit minyak... jimat duit tol... bleh dapat body lebih langsing!

eerrrkkk... farhan bleh la dok kat seat blakang beskal...
fadzli plak... errrkkk... muat ke bakul beskal kat depan tu untuk baby umur 5 bulan hah?
fadzli pun dah debab skang nih... heheheheheheee...

alamatnya kene kuar rumah pukul 5 pagi laaaaaaa... keh keh keh...

203.115.226.:-)

RedTomato
RedTomato
Pengendali
29. Dihantar pada 01hb Ogos 2005, 10:02:30 pagi    [Edit]
bantai naik public transport jelah pasnie....

--------------
ezrinjamil.multiply.com

dPJ
Ahli Produktif
30. Dihantar pada 01hb Ogos 2005, 10:48:02 pagi    [Edit]
ayat keramat Dr M

MELAYU MUDAH LUPA

* Mesej ini telah disunting oleh dPJ pada 01hb Ogos 2005, 10:48:41 pagi

219.94.53.:-)

kni_03
Ahli Produktif
31. Dihantar pada 01hb Ogos 2005, 11:25:42 pagi    [Edit]
hadiah hari merdeka merdeka....
ala jgn merungut.. kita kat sini kan semua kaya2...
apa sangat la naik seposen???
ikut sumber yg gossip... harga minyak ni akan naik 1 kali lagi sebelum raya.....kalau naik lagi .. paling tinggi pun seposen gak...

--------------
nak memilik kereta NAZA/KIA? cari saya.. 016-9134778

219.93.56.:-)

OrangMinyak
Ahli Interaktif
32. Dihantar pada 01hb Ogos 2005, 11:29:54 pagi    [Edit]
saham aku tak pernah jatuh... aku the best!!!

--------------
komunis > m.e.n.g.a.p.a belum b.e.r.a.m.b.u.s

219.93.220.:-)

suhana
Ahli Baru
33. Dihantar pada 01hb Ogos 2005, 11:30:47 pagi    [Edit]
naik le selagi boleh naik, kalau minyak tak naik ada pula pak-pak menteri yang kena turun!...

--------------
senyum itu sedekah....

219.93.8.:-)

langsuir80
Ahli Produktif
34. Dihantar pada 01hb Ogos 2005, 11:30:50 pagi    [Edit]
pas ni kena GST plak...kekeke...

--------------
+ cantek menarik tertarik ko mmg babun +

219.94.83.:-)

nafizah
Ahli Produktif
35. Dihantar pada 01hb Ogos 2005, 11:34:44 pagi    [Edit]
pangkah.. jgn tak pangkah...

--------------
~puteriku balqis.......~

218.111.203.:-)

zaila79
Ahli Produktif
36. Dihantar pada 01hb Ogos 2005, 11:40:36 pagi    [Edit]
saya memang tunggu berita gembira ini...
cayalahhhhhhhhh.......




--------------
bermula sebuah kisah...

202.185.110.:-)

muhibbah
Ahli Interaktif
37. Dihantar pada 01hb Ogos 2005, 11:44:37 pagi    [Edit]
Negaraku Malaysia yg...

--------------
http://www.baguznet.com | https://fxmalay.cabinet.fxopen.com/Actions/Redirect.ashx?Agent=108994

219.95.19.:-)

tempoyak
Ahli Produktif
38. Dihantar pada 01hb Ogos 2005, 11:50:17 pagi    [Edit]
harga minyak sepanjang zaman.. (kerja gila aku pagi nih, mencari data harga minyak petrol kat semenanjung dalam masa 15 tahun - sejak 1990)

sebelum 90 - RM 0.89
tahun 1990 - RM 1.10 (kenaikan RM 0.21)
01/10/2000 - RM 1.20 (kenaikan RM 0.10)
20/10/2001 - RM 1.30 (kenaikan RM 0.10)
01/05/2002 - RM 1.32 (kenaikan RM 0.02)
31/10/2002 - RM 1.33 (kenaikan RM 0.01) *macam tak betul je data yg ni..
01/03/2003 - RM 1.35 (kenaikan RM 0.02)
01/05/2004 - RM 1.37 (kenaikan RM 0.02)
01/10/2004 - RM 1.42 (kenaikan RM 0.05)
05/05/2005 - RM 1.52 (kenaikan RM 0.10)
31/07/2005 - RM 1.62 (kenaikan RM 0.10)

dalam masa 5 tahun harga petrol naik 52 sen, kalau ikut trend tahun 2020 nanti boleh naik RM 1.50... kesian anak cucu aku nanti.. isk...

203.106.245.:-)

langsuir80
Ahli Produktif
39. Dihantar pada 01hb Ogos 2005, 12:00:22 tghari    [Edit]
quote:
dalam masa 5 tahun harga petrol naik 52 sen, kalau ikut trend tahun 2020 nanti boleh naik RM 1.50... kesian anak cucu aku nanti.. isk...

2020 nnt tak guna minyak dah...sumer guna doremon.

--------------
+ cantek menarik tertarik ko mmg babun +

218.111.46.:-)

nr75
Ahli Produktif
40. Dihantar pada 01hb Ogos 2005, 12:07:44 tghari    [Edit]
quote:
sumer guna doremon




--------------
Kasihnya SyaNor (",)

202.185.243.:-)

kni_03
Ahli Produktif
41. Dihantar pada 01hb Ogos 2005, 12:15:33 tghari    [Edit]
camtu le bagus....kenaikan tu hendaklah disambut dgn hati yg terbuka...
jgn merintih....

--------------
nak memilik kereta NAZA/KIA? cari saya.. 016-9134778

219.93.56.:-)

pegoretti
Pengendali
42. Dihantar pada 01hb Ogos 2005, 12:25:38 tghari    [Edit]
ekceli aku tak kesah sangat la kalau minyak naik ...at least kita ada alternatif lain tapi yang sedih tu bila minyak naik segala barangan akan naik ...adehh !!!

pogolix
Ahli Produktif
43. Dihantar pada 01hb Ogos 2005, 12:29:18 tghari    [Edit]
emmm.. kalau dipikir pikir balik..
dulu masa zaman tan sri, dia bikin KLCC, dia bikin LITAR F1..
dia bikin KLIA, dia bikin PUTRAJAYA.. dia kata untuk kesenangan rakyat jugak.. semua orang bangga, semua orang gembira.. ntah berapa billion duit kerajaan diaorang habiskan..ntah2 masih berutang.. sampai sekarang tak nampak apakah hasil manfaat yang dapat daripada projek2 mega ini.. apa yang aku nampak malam 31 ogos nie kita akan saksikan malam gilang gemilang orang melayu menyambut merdeka di tempat2 hebat ni..

yang senang, yang kaya, yang ada rumah besar.. semua dato'2, semua tan sri2, semua YB2, semua yang dapat projek.. yang terlungkup, yang terseksa, yang merana.. rakyat yang bergaji rendah, mana nak cari duit nak menyara anak bini.. kesudahannya, semakin ramai rakyat akan makan nasi berkuahkan dengan air kosong, semakin ramai rakyat makan siput b a b i goreng.. manakala golongan2 elit hidup penuh dengan kenikmatan dunia..

--------------
.:: BLaNk ::.

202.188.127.:-)

cikciti
Ahli Aktif
44. Dihantar pada 01hb Ogos 2005, 1:11:29 tghari    [Edit]
lepas ni kena naik gerek pi opis

202.184.211.:-)

cakchiboo
Ahli Setia
45. Dihantar pada 01hb Ogos 2005, 1:49:37 tghari    [Edit]
Harga minyak naik lagi namun harga minyak di negara kita masih rendah berbanding dgn negara-negara jiran kita, kecuali Brunei... Tradisi Membela Rakyat, itulah slogan kerajaan kita... bukan kerajaan itu kita, kita yang memberi mandat, bermakna harga minyak yang naik ini secara tak langsung adalah kehendak dan keizinan kita kerana kita yg memberi mereka mandat... Jadi mengapa pula kita hendak marah-marah... sepatutnya kita mempertahankan tindakan ini, sebab keputusan ini adalah keputusan bijak dan matang kita!!!! Betul dan benarlah seperti kata mantan PM kita dulu, Melayu mudah lupa!!!

* Mesej ini telah disunting oleh cakchiboo pada 01hb Ogos 2005, 1:50:54 tghari

161.139.100.:-)

OrangMinyak
Ahli Interaktif
46. Dihantar pada 01hb Ogos 2005, 2:04:05 ptg    [Edit]
quote:
semakin ramai rakyat makan siput b a b i goreng.. manakala golongan2 elit hidup penuh dengan kenikmatan dunia..


ko makan siput b a b i ke pogo? hahahah aku makan sosej yum yum yummmmmm

--------------
komunis > m.e.n.g.a.p.a belum b.e.r.a.m.b.u.s

219.93.220.:-)

faent
Pengendali
47. Dihantar pada 01hb Ogos 2005, 2:11:22 ptg    [Edit]
quote:
aku makan sosej yum yum yummmmmm

ko goreng guna apa ?

quote:
tapi yang sedih tu bila minyak naik segala barangan akan naik
aku pun tak kisah sgt minyak naik..yg barang² lain sebok sama nak naik tu yg pedih tu..

--------------
Cuba bertanya pada manusia, Tak ada jawabnya. Cuba bertanya pada langit tua, Langit tak mendengar

semutmerah
Ahli Produktif
48. Dihantar pada 01hb Ogos 2005, 2:28:28 ptg    [Edit]
setakat naik seposen... apadahal?

errrkkk... tapi seposen tu besor akibatnya!
- harga ikan naik
- harga sayur naik
- tambang pengangkutan awam naik
- tarif letrik bakal naik gaks...

adusssssss...
sapa kata seposen tu kecik? sapa? sapa?

203.115.226.:-)

pegoretti
Pengendali
49. Dihantar pada 01hb Ogos 2005, 2:37:37 ptg    [Edit]
kalau gaji setaun 3 kali naik kan best

bungabiru
Pengendali
50. Dihantar pada 01hb Ogos 2005, 4:08:53 ptg    [Edit]
apakata untuk setiap kenaikan minyak,tol etc ni, gaji kita dinaikan oleh majikan sama kadar dengan kenaikan benda bangang yang dok selalu naik ni? sebab aku takut aku terbom jer stesen minyak! biar padan muka stesen minyak ngan muka aku skali!

--------------
FEAR can hold you prisoner, HOPE can set you free

Cetak Ruangan Ini | Balas Mesej | Hantar Topik Baru Muka 1 | Muka 2

Pendaftaran | Syarat Penggunaan | Senarai Hitam | Enjin Carian | Soalan Lazim
Hakcipta Terpelihara © Melayu.com 1998 - 2005