Sembang² Sembang²
PENGUMUMAN : sila klik disini Laman Utama Login
Syarat Penggunaan | Enjin Carian | Soalan Lazim | Arkib 26hb Dzulkaedah 1435 @ 21hb September 2014, 12:03:45 tghari
  Salam sejahtera
Melayu.com   »   Sembang²   »   Sembang Agama & Cara Hidup  
(Pengendali : zayed)  

Cetak Ruangan Ini | Balas Mesej | Hantar Topik Baru Muka 1 | Muka 2
Dihantar oleh Soal-Jawab : Jual diri kerana terdesak
izahaz
Ahli Produktif
1. Dihantar pada 21hb Jun 2005, 11:20:14 pagi    [Edit]
tempekan dr thread asal senapang yg telah dipadam secara "bertamadun"...
quote:
setelah terbaca dalam harian metro, Isnin 20 Jun 2005, pada link
http://www.emedia.com.my/Current_News/HM/Sunday/AMMJ/20050619103443/Article/indexs_html

quote:
:Jual diri kerana terdesak

SAYA sering membaca kisah wanita (terutama ibu tunggal) yang terpaksa menjual diri untuk membesarkan anak.

Punca pendapatan ini secara terang adalah haram.

Persoalannya, adakah kehidupan dan pendidikan anak yang membesar dengan wang begini akan mendapat keberkatan Allah?

Adakah anak yang mengetahui pekerjaan ibunya tetapi masih menggunakan wang itu akan turut berdosa?

Dan bagaimana pula hukumnya jika wang itu digunakan untuk membayar zakat fitrah?

RAZIN
Kuala Lumpur


JAWAPAN

HUKUM di dalam Islam berbeza mengikut keadaan seseorang.

Mengikut istilah yang dipakai di sini, iaitu ‘terpaksa’, membayangkan wanita berkenaan terdesak melakukan perbuatan dilarang dan bukan dengan kehendak hatinya.

Dia terdesak berbuat demikian demi menyelamatkan anak dan memberi makan.

Perkara dilakukan dalam suasana darurat terlepas daripada hukuman biasa.

Dalam keadaan biasa, memang melacur itu haram, tetapi jika terdesak dan darurat ia dimaafkan.

Di sinilah timbulnya tanggungjawab masyarakat untuk membantu.

Orang terdesak dan darurat tidak mungkin mampu membayar zakat fitrah, bahkan dia tergolong layak terima fitrah.

Jika sampai ada lebihan, bererti dia sudah tidak darura

Oleh:
(Datuk Dr Mashitah Ibrahim, Setiausaha Parlimen di Jabatan Perdana Menteri)
Persoalan.

1. Adakah di malaysia darurat sehingga pelacuran dihalalkan oleh seorang ustazah bergelar Datuk
2. Adakah dibolehkan pelacuran walaupun keadaan darurat.

gembira di sini saya quote juga persoalan senapang yg seterusnya...
quote:
... ini ada kali kedua, saya membuka topik yang sama dan isi yang sama? tanpa perubahan? dan topik yang pertama haku bukat semalam telah di "delete" ... apa topik yang dibukat inimembicara politik seperti aturan MDC? bahasa lucah? bahasa kesat? fitnah? memalukan?

Apakah perkara bergini tidak berkait dengan cara hidup islam, apakah salah kita membawa masyarakat menyedari apa yang berlaku dalam umat islam hari ini?

Jangan kurung minda masyarakat MDC dengan perkara2 tertentu saja..dan mengikut sesedap hati saja diberi sedikit kuasa...

kepada pengendali yang membuang topik saya, tolong beri penjelasan kepada saya sebelum tindakan, jangan tindakan menghukum tanpa pembelaan...Apakah di MDC hendak dilaksanakan ISA juga?


p/s: hentikan lah atau setidak2nya malu menjadi melayu yg tersepit dlm kekangan antara bercirikan buta politik dan semangat patriotisme cheekedis...

* Mesej ini telah disunting oleh izahaz pada 21hb Jun 2005, 11:26:50 pagi

--------------
~lofier yg poyo~

161.142.24.:-)

senapang
Ahli Baru
2. Dihantar pada 21hb Jun 2005, 12:15:18 tghari    [Edit]


TERIMA KASIH DI ATAS KEPRIHATINAN SAUDARA IZAHAZ, TINDAKAN ISA TELAH DILAKUKAN KE ATAS TOPIK SAYA ITU... DUA KALI DIPADAMKAN

KE MANA NAK DIBAWA PEMIKIRAN ORANG MELAYU? APAKAH NAK DIJADIKAN PEMIKIRAN ORANG MELAYU HANYA GAH SESAMA SENDIRI? MENGANGGUK DAN BERTEPUK TANGAN SEMUA KENYATAAN ORANG YANG BERKUASA DAN ORANG YANG MENYALAHGUNAKAN ILMU?…PERKARA YANG MELIBATKAN ORANG BERKUASA TIDAK BOLEH DIBINCANG?, SEDANG KENYATAAN dR MASITAH DALAM AKHABAR, SESIAPAKAH PEMBACANYA?…. BERAPA RAMAI MASYARAKAT YANG KURANG PENGETAHUAN AGAMA DI LUAR SANA? PALING TIDAK DENGAN TAJUK ITU, MASYARAKAT MDC LEBIH BERHATI2 DALAM MENERIMA KENYATAAN AGAMA DARI SESEORANG? APAKAH SALAH DAN BERDOSA SAYA INGIN MEMBAWA WARGA MDC AGAR BERHATI-HATI DALAM MENERIMA SESUATU KENYATAAN AGAMA?

PERSOALAN SAYA TIDAK DIJAWAB? TIADA PENJELASAN, DI MANA SILAPNYA?

KALAU SILAP TAJUK? BAGITAU SILAP TAJUK, SAYA PERBETULKAN TAJUK, PADAM DAN DI MASUKKAN KEMBALI..

KALAU SILAP SOALAN? SAYA EDIT BALIK SOALAN SAYA?
JADI, APA MASALAHNYA?

--------------
~~Tembak sampai mati~~

70.29.3.:-)

cikyinn
Ahli Baru
3. Dihantar pada 21hb Jun 2005, 12:21:55 tghari    [Edit]
dalam forum utusan hari ni pun ada jugak pasal isu ni

quote:
Minta jawatankuasa fatwa ulas jawapan Dr. Mashitah mengenai hukum pelacuran

Saudara Pengarang,
SAYA berharap para Mufti dan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan dapat memberikan penjelasan mengenai jawapan yang diberikan oleh Datuk Dr. Mashitah Ibrahim, Setiausaha Parlimen di Jabatan Perdana Menteri dalam sebuah akhbar mingguan pada Ahad 19 Jun 2005 berkenaan hukum pelacuran dalam Islam untuk mengelakkan kekeliruan orang ramai.

Berikut ialah soalan yang dikemukakan oleh pembaca yang menamakan dirinya Razin, Kuala Lumpur:

``Saya sering membaca kisah wanita (terutama ibu tunggal) yang terpaksa menjual diri untuk membesarkan anak. Punca pendapatan ini secara terang adalah haram.

Persoalannya, adakah kehidupan dan pendidikan anak yang membesar dengan wang begini akan mendapat keberkatan Allah?

Adakah anak yang mengetahui pekerjaan ibunya, tetapi masih menggunakan wang itu akan turut berdosa? Dan bagaimana pula hukumnya jika wang itu digunakan untuk membayar zakat fitrah?''

Berikut ialah jawapan Dr. Mashitah:

``Hukum di dalam Islam berbeza mengikut keadaan seseorang. Mengikut istilah yang dipakai di sini, iaitu terpaksa, membayangkan wanita berkenaan terdesak melakukan perbuatan dilarang dan bukan dengan kehendak hatinya.

Dia terdesak berbuat demikian demi menyelamatkan anak dan memberi makan. Perkara dilakukan dalam suasana darurat terlepas daripada hukuman biasa.

Dalam keadaan biasa, memang melacur itu haram, tetapi jika terdesak dan darurat ia dimaafkan.

Di sinilah timbulnya tanggungjawab masyarakat untuk membantu. Orang terdesak dan darurat tidak mungkin mampu membayar zakat fitrah, bahkan dia tergolong layak terima fitrah.

Jika sampai ada lebihan, bererti dia sudah tidak darurat.'' - ROZMAL MALAKAN, Senawang, Negeri Sembilan.




dengan kenyataan yg dikeluarkan oleh DMI tu maka nanti ramai lah gadis gadis dan wanita menjadikan pelacuran sebagai sumber pendapatan dengan alasan terdesak dan darurat.. dan perbuatan melacurkan diri itu dimaafkan..


--------------
sebelum putus tali Tuhan yang Esa jgn kau berputus asa

161.142.141.:-)

rockgirl
Ahli Produktif
4. Dihantar pada 21hb Jun 2005, 12:22:36 tghari    [Edit]
la,dah 2 kali kena reject topik ni ek..sian senaoang..
penat tadi saya taip penjelasan dr sudut pandangan Ulama' Dr.Yusof Qadrawi mengenai isu ini..
pengendali,kalau yer pun,kunci jerla...at least orang dpt baca..boleh kan dipertimbangkan?

--------------
Biru yang cumil...

219.95.148.:-)

sangprabu
Ahli Setia
5. Dihantar pada 21hb Jun 2005, 12:26:35 tghari    [Edit]
Dalam paper bolih keluar ..dan dibincangkan ...apasal kat sini tak bolih pulak??

Diaorang ni saudara Dr mashitah kot....

--------------
MELABURLAH DI BURSA MALAYSIA..GO KAYA 2005

203.106.5.:-)

izahaz
Ahli Produktif
6. Dihantar pada 21hb Jun 2005, 12:27:30 tghari    [Edit]
saya pikir persoalan2 saudara senapang pada posting #2 tu biarlah yg berkenaan yg memberikan profesional respond...

lebih baik rasa saya kita tumpukan pada 2 persoalan asal saudara senapang

1. Adakah di malaysia darurat sehingga pelacuran dihalalkan....

dan

2. Adakah dibolehkan pelacuran walaupun keadaan darurat.

kerana saya nampak isu ini menghasilkan kedua2 konflik dasar seperti di atas yg memerlukan penerangan dan perbahasan bagi menerbitkan pemahaman kepada org ramai amnya dan sekelian muslim khasnya..

rockygurl
quote:
penat tadi saya taip penjelasan dr sudut pandangan Ulama' Dr.Yusof Qadrawi mengenai isu ini..
sila kemukan kembali jika tidak menyusahkan... terima kasih!

* Mesej ini telah disunting oleh izahaz pada 21hb Jun 2005, 12:29:38 tghari

--------------
~lofier yg poyo~

161.142.24.:-)

nr75
Ahli Produktif
7. Dihantar pada 21hb Jun 2005, 12:39:44 tghari    [Edit]
setau saya... yang haram tetap haram tidak ada sebab kenapa harus di halalkan....

kenapa harus menjual tubuh? bukankah banyak cara lain selain dari melacurkan diri... masyarakat kita bukankah terkenal dengan sikap prihatinnya...

disitulah sebenarnya bagaimana kita nak gunakan akal dan kewarasan fikiran kita dalam membuat sesuatu keputusan...

--------------
Kasihnya SyaNor (",)

161.142.141.:-)

senapang
Ahli Baru
8. Dihantar pada 21hb Jun 2005, 12:44:17 tghari    [Edit]
dari rockgirl pada posting terdahulu

quote:
Bila melihat Dr.Masitah "menghalalkan" pelacuran yg katanya sebagai "darurat",saya rasa beliau telah menggunakan sepotong hadith yang tidak tidak sama sekali kuat dalam menguatkan kenyataannya iaitu :-

"adh dharurah tubiihul mahzhurat"

'darurat menghalalkan yang terlarang...'

Walaubagaimanapun,hadith ini nyata tidak boleh diterima pakai dalam soal "menghalalkan" pelacuran kerana telah termaktub di dalam Al-Sunnah dan Al-Quran (boleh rujuk saudara Moshi kot ) bahawa yang haram tetap haram tanpa sebabnya.Darurat di dalam Islam harus diingat mempunyai batasan.Pendapat saya dalam hal ini,Dr Masitah sama sekali telah membuat kenyataan yg hanya mengikut hukum akalnya sahaja.

"Jangan kamu mendekati zina, kerana sesungguhnya zina itu kotor dan cara yang tidak baik." (al-Isra': 32)


Firman ini jelas sekali menunjukkan bahawa penzinaan itu amatlah perbuatan terkutuk yg dilaknat oleh Allah SWT walau darurat mana sekalipun.

Saya petik dari tulisan seorang Ulama' Dr.Yusof Qadrawi mengenai hukum melakukan pekerjaan sebagai pelacur :-

Ibnu Abbas meriwayatkan, sesungguhnya Abdullah bin Ubai kepala munafiqin, datang kepada Nabi sambil membawa seorang hamba perempuan yang cantik jelita, namanya Mu'adzah, kemudian ia berkata: Ya Rasulullah! Ini adalah hamba milik anak yatim, apakah tidak tepat kalau kau suruh dia untuk melacur supaya anak-anak yatim itu dapat mengambil upahnya? Maka jawab Nabi: "tidak"

Nabi melarang mencari pekerjaan dengan usaha yang kotor ini, betapa tinggi sekalipun bayaran yg diperolehi.Baginda tetap tidak membenarkan ianya dilakukan samada kerana TERPAKSA, kerana kepentingan atau untuk mencapai sesuatu tujuan. Motifnya supaya masyarakat Islam tetap bersih dari kotoran-kotoran yang sangat membahayakan ini.



Oleh itu,jelas sekali,kenyataan Dr.Masitah memang patut diREJECT sama sekali.


--------------
~~Tembak sampai mati~~

70.29.3.:-)

bungabiru
Pengendali
9. Dihantar pada 21hb Jun 2005, 12:47:29 tghari    [Edit]
sesaperpun menyatakan, waima PM sekali pun, bb tak sokong PELACURAN DIHALALKAN.

--------------
FEAR can hold you prisoner, HOPE can set you free

rockgirl
Ahli Produktif
10. Dihantar pada 21hb Jun 2005, 12:51:47 tghari    [Edit]
Islam itu mudah dan Islam tidak pernah memberatkan manusia apabila berada di dalam keadaan darurat.Sesuai dengan sabda Rasulullah SAW :-

"Sungguhnya agama (Islam) itu mudah. Dan tidak seorang pun mempersulitkan (berlebih-lebihan) dalam agamanya kecuali kekalahan. Maka berlakulah lurus, sederhana (tidak melampaui batas) dan sebarkan khabar gembira. "
(Hadits riwayat Al Bukhari)

Dengan ini jelas menunjukkan bahawa darurat di dalam Islam adalah darurat yang tidak melampaui batasnya.Ini jelas dan banyak rujukan yang boleh di ambil untuk memperjelaskan mengenai bagaimana "darurat" di dalam Islam di ambil kira.

Saya merasakan dalam konteks jawapan yg diberikan oleh Dr.Masitah adalah hanya berasaskan hadith yg kurang jelas isinya iaitu :-

"Yang darurat itu menghalalkan yang haram..."

(saya tidak jumpa siapa periwayat hadith ini..jadi anggaplah ianya tidak kukuh buat masa ini melainkan sesiapa blh memberitahu periwayatnya.)

Saya tertarik dengan kata-kata Dr.Yusof Qadrawi dalam satu kenyataannya mengenai pekerjaan sebagai pelacur menurut perspektif Islam yg antaranya menyatakan bahawa :-

Islam sangat mengharamkan sebarang bentuk pekerjaan yang berteraskan kemaksiatan.Pekerjaan menjual diri (pelacur) ini jelas menidakkan landasan Islam yang sebenar.Oleh itu pekerjaan zina ini samada KERANA TERPAKSA,kerana keperluan,kerana kepentingan ataupun kehendak diri adalah HARAM di sisi Islam.Motifnya adalah kerana Islam inginkan umatnya berada dalam keadaan bersih dan suci untuk mengukuhkan diri dan mengabdikan diri kepada Allah SWT.

Sesuai dengan firman Allah SWT :-

Dan janganlah kamu mendekati zina,sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk..."

(Al-Isra :32)

Andainya pekerjaan ini dihalalkan di dalam Islam dalam keadaan darurat,persoalan yang ingin saya timbulkan,bilakah masanya dia (pelacur)
itu akan beribadah kepada Allah sedangkan dirinya sendiri tidak suci dan dia hanya memilih pekerjaan untuk menghambakan diri kepada nafsu semata.Jauh beza dengan firman Allah yang bermaksud :-

"Tidaklah Aku ciptakan jin dan manusia itu adalah semata-mata untuk menyembahKu.."

(Az-Zariyat : 56)

Jadi,pada pendapat saya,istilah "darurat" yg dijelaskan oleh Dr.Masitah sebenarnya TIDAK patut wujud dan patut DIREJECT!


P/s:terbaca artikel dr negara seberang,yg menjelaskan lebih baik menjadi tukang cuci yang berjuta-juta kali lebih tinggi tarafnya dan teramat besar pahalanya drp menghambakan diri dengan "keterpaksaan" menjadi seorang wanita yg tiada tarafnya dan bergelar pelacur.

pengendali,minta jasa baik agar membiarkan topik ini.Walaupun perspektifnya berbeza.Penjelasannya tetap sama.Terima kasih.Kalau rasa berunsurkan politik,sila kunci,jangan terus dipadam.(Tapi buat masa ini,saya masih belum nampak unsur2 politik timbul)

* Mesej ini telah disunting oleh rockgirl pada 21hb Jun 2005, 2:54:00 ptg

--------------
Biru yang cumil...

219.95.148.:-)

nur312003
Ahli Setia
11. Dihantar pada 21hb Jun 2005, 2:11:40 ptg    [Edit]
hangin satu badan aku kalu dengar
seorang ustazah yang dipertangungjawabkan membawa kebenaran tetapi sebaliknya jawapan yang diberikan serupa macam seorang yang jahil dalam hukum hakam agama.... dah banyak saya baca jawapan ustazah ni banyak yang menyimpang dari agama islam yang suci...

lebih tepat kalu saya katakan jangan lah kita ambil penerangan beliau sebagai pedoman.....

161.139.186.:-)

nr75
Ahli Produktif
12. Dihantar pada 21hb Jun 2005, 2:18:01 ptg    [Edit]
setau ilmu agama saya yang cetek nie.... "Darurat" di maksudkan disini bukanlah sampai kena menghalal kan ape yang sememangnya haram... darurat tu seperti terpaksa makan benda2 yang tak sepatutnya seperti jika kita tersesat dalam hutan... tiada sebarang makanan untuk memberikan tenaga pada tubuh badan... maka disinilah darurat itu dimaksudkan...

harap di perbetulkan kenyataan saya ini jika ianya terkurang atau salah

--------------
Kasihnya SyaNor (",)

161.142.141.:-)

ex8ly
Ahli Produktif
13. Dihantar pada 21hb Jun 2005, 2:25:20 ptg    [Edit]
takut nyerrrrrrrrrrrrrr...
lepas ni ramai yang amek benda ni menghalalkan yang haram. seram nyer...

Bagi aku la - kalau ditakdirkan aku merempat, aku lebih rela gi kat tapak tong sampah, kutip sampah sarap / benda yang boleh dimakan / guna... daripada **** .. tak relaaaaaaaaa aku. Orang at least kesian kat aku kat tong sampah tu, sebaliknya org akan menghina dan memandang jijik kalau aku menjual body.

AKu rasalah, byk kerja lagi leh buat.. kilang leh keje, kedai makan leh keje... isk..

* Mesej ini telah disunting oleh ex8ly pada 21hb Jun 2005, 2:31:12 ptg

--------------
Sometimes ... what you are looking for is right where you left it ...

60.48.33.:-)

zbear
Ahli Setia
14. Dihantar pada 21hb Jun 2005, 2:50:17 ptg    [Edit]
Kenyataan dr. Masitah memberi kelegaan kepada
beratus-ratus pelacur di Malaysia, kerana mereka
semua menganggap diri mereka darurat. (Mana ada
pelacur yang melacur kerana seronok buat zina, tapi
diorang melacur kerana mencari duit).

===================================
Skrip ceramah suatu waktu dahulu
"Marilah kita memakmurkan masjid, meningkatkan
keimanan".

Skrip ceramah zaman sekarang
"Janganlah asyik duduk di masjid jer sehingga
ekonomi diri sendiri tak maju maju"
===================================

* Mesej ini telah disunting oleh zbear pada 21hb Jun 2005, 2:52:25 ptg

192.228.129.:-)

fadzreen
Ahli Produktif
15. Dihantar pada 21hb Jun 2005, 3:10:45 ptg    [Edit]
oooo..baru aku paham..ini lah islam HADHARI yang di war war kan.. Islam yang ada Had dan Hari..

lagi pun DMI dah join founder IH ni kann..


--------------
gelang kristal swarovski - YM fadz_reen/SMS/CALL 019-3921151

161.142.141.:-)

penamerah
Ahli Baru
16. Dihantar pada 21hb Jun 2005, 4:27:54 ptg    [Edit]
Salah tetaplah salah walaupun yang memberi fatwa itu siapa sekalipun...

Hukum bergantung dengan dalil bukan orang yang memberi hukum. Jika ada dalilnya kita
tengok dulu dengan teliti. Jika tidak ada dalilnya maka kita tak payahlah ikut fatwa
tersebut di samping fikirkan cara bagaimana nak bagitahu kepada sipengeluar fatwa
yang fatwanya itu salah...

Wallahua'lam...

219.93.33.:-)

moshi
Ahli Produktif
17. Dihantar pada 21hb Jun 2005, 5:00:27 ptg    [Edit]

Salam.

Kalau yang bertanya....
memanmg dah tak jumpa minuman - makanan,
sehingga makan berkilo=kilo daging b a b i ,
haruslah DHARURAT.

diMalaysia ni

Air dan tumbuhan banyak...
belum lagi rebus ... batu...
macam dizaman Hadrzat Omar RA jadi Khalifah.

Kalau ada berita orang susah keluar berita...
berduyun orang hantar beras dsb...
mana ada DHARURAT yang MENGHALALKAN JADI PELACUR !!!

Kesian marsitah,
elok-elok jadi Pendakwah bebas dan kerja diUIA,
lagi barakah !!!
nak juga jadi macam sdr Anuar Ibrahim.
WA.


--------------
ISLAM AL HAQ adalah DARI AL QURAN DAN SUNNAH SAW. ITULAH AS SUNNAH.

60.49.4.:-)

katakhuduh
Ahli Aktif
18. Dihantar pada 21hb Jun 2005, 5:52:27 ptg    [Edit]
hmm...

menjual diri kerana terdesak itu boleh..

maka melanggan mereka yg terdesak itu pula satu kewajipan la agaknya ye?

dah beberapa kali aku jumpa GRO/pelacur melayu. semuanya kata terdesak. takde pun yg tak kata macam tu.

hebat betul la ilmu diaorg ni. tak terjangkau

210.187.105.:-)

cikyinn
Ahli Baru
19. Dihantar pada 22hb Jun 2005, 08:35:40 pagi    [Edit]
jika ada diantara forumers yg mempunyai email address DMI sukacita la sekiranya pm kepada saya sekian terima kasih.

--------------
sebelum putus tali Tuhan yang Esa jgn kau berputus asa

161.142.141.:-)

alhakim
Ahli Baru
20. Dihantar pada 22hb Jun 2005, 2:14:03 ptg    [Edit]


Melacur dimaafkan: Mashitah perlu rujuk Mufti sebelum keluar kenyataan
Tuesday, June 21 @ 16:42:26 MYT


Oleh Omar Saidi
KUALA LUMPUR, 21 Jun (Hrkh) - Setiausaha Parlimen Di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Dr Mashitah Ibrahim disaran agar meminta nasihat para mufti sebelum membuat kenyataan yang mengelirukan terutamanya dalam isu agama.

Menurut Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Ahmad Awang, kenyataan Mashitah baru-baru ini mengenai wanita yang melacurkan diri boleh dimaafkan akan menyebabkan masyarakat terkeliru.
"Tiada istilah 'boleh dimaafkan'kepada perempuan yang melacur diri mereka walaupun melakukan perbuatan tersebut kerana terpaksa atau berada dalam keadaan darurat," katanya.

Menurut beliau lagi, melacur bermakna melakukan hubungan seks (berzina) tanpa mengikut syariat yang tujuannya sama ada untuk keseronokan atau mencari upah.

Justeru kata beliau, perbuatan tersebut tetap merupakan satu penzinaan yang tidak boleh dimaafkan sebaliknya memerlukan seseorang yang melakukan perbuatan tersebut bertaubat dan menerima hukuman seperti ditetapkan oleh agama Islam.

"Pandangan yang mengatakan menjadi pelacur boleh dimaafkan sekiranya dalam keadaan darurat tidak boleh digunakan sewenang-wenangnya kerana boleh menjejaskan tahap keilmuan dan akidah seseorang.

"Perkara yang boleh dimaafkan dan tidak dikira berdosa hanyalah seperti memakan daging b a b i ketika ketiadaan makanan lain sehingga boleh membawa mati dengan kadar yang tidak mengenyangkan.

"Sebaliknya melacur kerana kesempitan wang tidak boleh diistilahkan sebagai darurat," kata beliau kepada Harakahdaily ketika diminta mengulas satu soal jawab antara pembaca sebuah akhbar harian bersama Mashitah.

Dalam soal jawab yang disiarkan akhbar tersebut, Mashitah telah ditanya oleh seorang pembaca yang mengenalkan dirinya sebagai Razin daripada Kuala Lumpur berkenaan kedudukan wanita yang terpaksa menjual diri untuk membesarkan anak.

Mashitah dalam jawapannya berkata kedudukan hukum dalam Islam berbeza mengikut keadaan seseorang.

Merujuk kepada persoalan tersebut beliau berkata, mengikut istilah yang dipakai, iaitu ‘terpaksa’, membayangkan wanita berkenaan terdesak melakukan perbuatan dilarang dan bukan dengan kehendak hatinya.

"Dia terdesak berbuat demikian demi menyelamatkan anak dan memberi makan dan perkara dilakukan dalam suasana darurat terlepas daripada hukuman biasa.

"Dalam keadaan biasa, memang melacur itu haram, tetapi jika terdesak dan darurat ia dimaafkan," katanya.

Sehubungan itu, Ustaz Ahmad ketika mengulas lanjut perkara tersebut menasihati Masitah supaya berbincang dengan para mufti sebelum membuat kenyataan yang boleh mengelirukan orang ramai. - mks.

203.106.8.:-)

rashna
Ahli Setia
21. Dihantar pada 22hb Jun 2005, 2:22:44 ptg    [Edit]
dipetik dari tranungkitedotnet

quote:
Halal dan Haram dalam Islam oleh Yusuf Qardhawi

1.8 Niat Baik Tidak Dapat Melepaskan yang Haram

ISLAM memberikan penghargaan terhadap setiap hal yang dapat mendorong untuk berbuat baik, tujuan yang mulia dan niat yang bagus, baik dalam perundang-undangannya maupun dalam seluruh pengarahannya. Untuk itulah maka Nabi Muhammad s.a.w. bersabda:

"Sesungguhnya semua amal itu harus disertai dengan niat (ikhlas karena Allah), dan setiap orang dinilai menurut niatnya." (Riwayat Bukhari)

Niat yang baik itu dapat menggunakan seluruh yang mubah dan adat untuk berbakti dan taqarrub kepada Allah. Oleh karena itu siapa yang makan dengan niat untuk menjaga kelangsungan hidupnya dan memperkuat tubuh supaya dapat melaksanakan kewajibannya untuk berkhidmat kepada Allah dan ummatnya, maka makan dan minumnya itu dapat dinilai sebagai amal ibadah dan qurbah.

Begitu juga, barangsiapa yang melepaskan syahwatnya kepada isterinya dengan niat untuk mendapatkan anak, atau karena menjaga diri dan keluarganya dari perbuatan maksiat, maka pelepasan syahwat tersebut dapat dinilai sebagai ibadah yang berhak mendapat pahala. Untuk itu pula, maka Rasulullah s.a.w. pernah menyabdakan:

"Pada kemaluanmu itu ada sadaqah. Para sahabat kemudian bertanya: Apakah kalau kita melepaskan syahwat juga mendapatkan pahala? Jawab Nabi: Apakah kalau dia lepaskan pada yang haram, dia juga akan beroleh dosa? Maka begitu jugalah halnya kalau dia lepaskan pada yang halal, dia pun akan beroleh pahala." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Dan dalam satu riwayat dikatakan:

"Barangsiapa mencari rezeki yang halal dengan niat untuk menjaga diri supaya tidak minta-minta, dan berusaha untuk mencukupi keluarganya, serta supaya dapat ikut berbelas kasih (membantu tetangganya), maka kelak dia akan bertemu Allah (di akhirat) sedang wajahnya bagaikan bulan di malam purnama." (Riwayat Thabarani)

Begitulah, setiap perbuatan mubah yang dikerjakan oleh seorang mu'min, di dalamnya terdapat unsur niat yang dapat mengalihkan perbuatan tersebut kepada ibadah.

Adapun masalah haram tetap dinilai haram, betapapun baik dan mulianya niat dan tujuan itu. Bagaimanapun baiknya rencana, selama dia itu tidak dibenarkan oleh Islam, maka selamanya yang haram itu tidak boleh dipakai alat untuk mencapai tujuan yang terpuji. Sebab Islam selamanya menginginkan tujuan yang suci dan caranya pun harus suci juga.

Syariat Islam tidak membenarkan prinsip apa yang disebut al-ghayah tubarrirul wasilah (untuk mencapai tujuan, cara apapun dibenarkan), atau suatu prinsip yang mengatakan: al-wushulu ilal haq bil khaudhi fil katsiri minal bathil (untuk dapat memperoleh sesuatu yang baik, boleh dilakukan dengan bergelimang dalam kebatilan). Bahkan yang ada adalah sebaliknya, setiap tujuan baik, harus dicapai dengan cara yang baik pula.

Oleh karena itu, barangsiapa mengumpulkan wang yang diperoleh dengan jalan riba, maksiat, permainan haram, judi dan sebagainya yang dapat dikategorikan haram, dengan maksud untuk mendirikan masjid atau untuk terlaksananya rencana-rencana yang baik lainnya, maka tujuan baiknya tidak akan menjadi syafaat baginya, sehingga dengan demikian dosa haramnya itu dihapus. Haram dalam syariat Islam tidak dapat dipengaruhi oleh tujuan dan niat.

Demikian seperti apa yang diajarkan kepada kita oleh Rasulullah s.a.w., sebagaimana disabdakan:

"Sesungguhnya Allah itu baik, Ia tidak mau menerima kecuali yang baik pula. Allah pun memerintah kepada orang mu'min seperti halnya perintah kepada para Rasul."

Kemudian Rasulullah membacakan ayat:

"Hai para Rasul! Makanlah dari yang baik-baik (halal) dan berbuat baiklah, karena sesungguhnya aku Maha Mengetahui apa saja yang kamu perbuat." (al-Mu'minun: 51)

"Hai orang-orang yang beriman! Makanlah dari barang-barang baik yang telah Kami berikan kepadamu." (al-Baqarah: 172)

"Kemudian ada seorang laki-laki yang datanq dari tempat yang jauh, rambutnya tidak terurus penuh dengan debu, dia mengangkat kedua tangannya ke langit sambil berdoa: yaa rab, yaa rab (hai Tuhanku, hai Tuhanku), padahal makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya haram dan diberi makan dengan barang yang haram pula, maka bagaimana mungkin doanya itu dikabulkan?" (Riwayat Muslim dan Tarmizi)

Dan sabdanya pula:

"Barangsiapa mengumpulkan wang dari jalan yang haram kemudian dia sedekahkan harta itu, samasekali dia tidak akan beroleh pahala, bahkan dosanya akan menimpa dia " (Riwayat Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hibban dan Hakim)

Dan sabdanya pula:

"Tidak seorang pun yang bekerja untuk mendapatkan kekayaan dengan jalan haram kemudian ia sedekahkan, bahwa sedekahnya itu akan diterima; dan kalau dia infaqkan tidak juga mendapat barakah; dan tidak pula ia tinggalkan di belakang punggungnya (sesudah ia meninggal), melainkan dia itu sebagai perbekalan ke neraka. Sesungguhnya Allah tidak akan menghapuskan kejahatan dengan kejahatan, tetapi kejahatan dapat dihapus dengan kebaikan. Kejelekan tidaklah dapat menghapuskan kejelekan." (Riwayat Ahmad dan lain-lain)

--------------------------------------------------



--------------
"Wahai Tuhanku,kasihilah mereka keduanya,sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku waktu kecil"

219.94.111.:-)

rockgirl
Ahli Produktif
22. Dihantar pada 22hb Jun 2005, 4:13:32 ptg    [Edit]
Kenyataan Dr.Masitah ini memang sudah dijangka di zaman Nabi sendiri di mana Nabi bersabda :-

"Pasti akan ada golongan daripada umatku yang menghalalkan zina, sutera, arak dan al-ma‘azif (alat bunyi-bunyian)".

(Hadis riwayat Al-Bukhari)


Hadith ini timbul kerana kebimbangan Nabi SAW yang melihat "penghalalan" drp pengharaman yang jelas tidak boleh dihalalkan.keempat-empat aspek ini saling berkaitan dalam situasi yang sama.Kita lihat sendiri sarang2 pelacuran,sudah pasti adanya arak,sudah pasti adanya perkara-perkara yang haram.Jadi bagaimana keadaan "darurat" boleh dilaksanakan andai perkara2 haram lain juga timbul?


p/s:-kalau tanya anak kecil pun diorang boleh jawab.Inikan pula seorang Doktor yang berkelulusan Universiti Al-Azhar yang bukan calang2 orangnya.Merupakan antara wanita yang mendapat Sarjana Kelas Pertama dalam bidang pengajian Quran/sunnah boleh bercakap seperti ini?sangat memalukan.Inilah yang dikatakan ilmu yg tidak diamalkan...

--------------
Biru yang cumil...

218.111.61.:-)

izahaz
Ahli Produktif
23. Dihantar pada 22hb Jun 2005, 4:27:11 ptg    [Edit]
quote:
Inilah yang dikatakan ilmu yg tidak diamalkan...
ermm... pada saya "mengkhianati ilmu" adalah istilah yg lebih tepat..

--------------
~lofier yg poyo~

161.142.24.:-)

usoPkuChai
usoPkuChai
Pengendali
24. Dihantar pada 22hb Jun 2005, 7:06:11 mlm    [Edit]
pada aku.. isu sebenar yg cuba diperbincangkan disini ialah betapa salahnya Dr Mashitah tuh dalam memberi hukum sedangkan dia seorg figure Islamik.. maka apa yg dia sebut boleh menyebabkan kekacauan Iman kalo tidak semua tetapi pada para peminatnya.. dan aku rasa persoalan ini jelas antara penyembang MDC kerna semua setuju tidak ada takrif darurat hingga perlu menjual diri..

dan pada aku juga.. isu yg paling penting yg harus diperbincangkan ialah memahami dan mencari jalan mengatasi persoalan mengapa ada ibu2 yg terdesak sampai sanggup menjual diri.. apa yg boleh kita lakukan? bagaimana kita nak mengatasi masalah sos i a l ini? bagaimana kita boleh membantu? sekadar air liur saja?

maka terpulanglah masing2 bahagian mana yg paling seronok.. regardless berilmu mahupun tak berilmu.. sebab yg clear pada aku betapa seronoknya kita dapat menghentam org.. sedangkan kita juga hanya berselindung disebalik ilmu.. somebody quote to me today.. we don't walk the talk.. hanya seronok nak bersembang kosong dan melepaskan nafsu sahaja.. wallahualam..

--------------
~;]usoP..

senapang
Ahli Baru
25. Dihantar pada 22hb Jun 2005, 10:30:44 mlm    [Edit]
s1 Sahabatku usoPkuChai...

isu sebenar yang saya hendak bawa ke dalam perbincangan ini adalah peringatan kepada masyarakat terutama peminat dia agar berhati-hati dalam menerima kenyataan agama Dr Masitah, tidak dinafikan banyak kenyataan agama dia benar... yang menjadi masalah, dia seorang "public figure" {apa dalam bahasa melayu yer?"} dan mempunyai jawatan besar dalam kerajaan, sudah tentu cakap dan kenyataannya mudah diterima oleh orang kebanyakkan...

jika tidak diketengahkan, ramai yang tidak sedar perkara ini berlaku dalam masyarakat kita...dengan hujah kawan2 kita dan tidak dinafikan ada yang terbabas, sekurangnya orang lain dapat memerhati dan sekurang-kurangnya perasaan hal ini..

sungguh pun cadangan uso, saya menyokong sepenuhnya, dan perlu dibuka satu topik lain untuk dibincangkan..

--------------
~~Tembak sampai mati~~

70.29.3.:-)

usoPkuChai
usoPkuChai
Pengendali
26. Dihantar pada 23hb Jun 2005, 02:10:15 pagi    [Edit]
sahabatku senapang..
alhamdulillah.. aku berlapang dada dgn penjelasanmu.. teruskan perjuanganmu hanya berhati2lah dgn nafsu.. nafsu adalah musuh yg sangat keji dan hina malah mencelakakan serta sukar untuk dihindari.. nafsu itu musuh dari dalam diri kita dan musuh yg disukai.. moga kita dipelihara dgn kurniaan-Nya dan mendapat pertolongan-Nya utk mengalahkan nafsu.. Amin..

--------------
~;]usoP..

usoPkuChai
usoPkuChai
Pengendali
27. Dihantar pada 23hb Jun 2005, 02:11:24 pagi    [Edit]
quote:
"Janganlah engkau berbicara melebihi yg diperlukan, sebab hisabnya akan panjang."

* Mesej ini telah disunting oleh usoPkuChai pada 23hb Jun 2005, 02:43:20 pagi

--------------
~;]usoP..

rockgirl
Ahli Produktif
28. Dihantar pada 23hb Jun 2005, 02:34:52 pagi    [Edit]
quote:
dia seorang "public figure" {apa dalam bahasa melayu yer?"}


tontonan umum/tatapan umum (ada betul ka??)

--------------
Biru yang cumil...

218.208.243.:-)

azlalchedin
Ahli Produktif
29. Dihantar pada 23hb Jun 2005, 08:53:34 pagi    [Edit]
harap-2 otak dia tak di 'basuh' oleh sis....

60.48.181.:-)

alhakim
Ahli Baru
30. Dihantar pada 23hb Jun 2005, 10:08:27 pagi    [Edit]

Saya amat tertarik untuk mengulas jawapan yang
diberikan oleh Dr Mashitah mengenai hukum pelacuran
dalam Islam yang tersiar dalam Harian Metro Ahad 19
Jun 2005. Ini adalah memandangkan jawapan yang
diberikan membawa seribu satu macam pentafsiran serta
amat mengelirukan.

Dr. Mashitah menyatakan jika dalam keadaan dharurat,
pelacuran dimaafkan. Persoalannya pembaca yang
bertanya ialah keadaan di Malaysia, bukannya di negara
yang dilanda kebuluran dan malapetaka. Malaysia sebuah
negara Islam yang aman damai, negara membangun yang
sedang menuju negara maju, wujudkah istilah dharurat ?
Malaysia yang kaya raya dimana ramai pendatang asing
dengan izin dan tanpa izin datang mencari rezeki di
sini, masih adakah ibu tunggal yang "dharurat" tidak
dapat mencari sesuap nasi ? Malaysia yang mempunyai
pelbagai Kementerian dan agensi untuk membantu mereka
yang susah terutamanya Kementerian Pembangunan Wanita
dan Masyarakat, wujudkah keadaan dharurat ?

Kemudian Dr. Mashitah mengatakan jika dharurat ianya
dimaafkan. Siapa yang memaafkan, adakah hukum telah
menetapkan secara otomatik dimaafkan, atau perlu
bertaubat nasuhah terlebih dahulu ?

Sekiranya perkara ini tidak diperjelaskan maka
masyarakat akan mengambil jalan mudah untuk
menyelesaikan segala masalah di dunia ini atas nama
"dharurat". Contohnya si suami terpaksa meminjam
daripada "Along" untuk memulakan perniagaan, apabila
menghadapi masalah maka "Along" akan mengugut si
suami, mungkin ke tahap maut. Apakah ketika ini boleh
digunakan istilah dharurat dan sang suami merelakan
isterinya dilacurkan kepada "Along" untuk membayar
hutang ?

Senario kedua pula seorang siswazah yang kesempitan
wang, tidak mendapat biasiswa, dan tidak pula mendapat
pinjaman PTPTN. Hendak menghabiskan pengajiannya
kerana hendak membantu adiknya yang ramai dikampung
sementara ayahnya sudah tiada, ibu sudah tua. Apakah
ini dikira "dharurat" dimana siswazah tadi boleh
melacurkan diri hanya sekadar cukup untuk membayar
yuran pengajian ?

Sekiranya pelacur yang dharurat tadi menyediakan
perkhidmatan kepada pelanggan lelaki Islam, apa pula
hukum lelaki Islam yang ingin membantu perempuan yang
dalam keadaan dharurat tadi ? Dimaafkan, Harus kerana
ingin membantu, Sunnat, Makruh, Wajib, Mubah atau
Haram ?

Sepatutnya tidak timbul istilah dharurat dalam
pelacuran dalam negara kita Malaysia yang kaya, maju
dan aman damai. Sesiapa yang masih lagi melibatkan
diri dalam kegiatan pelacuran ini kita mengharapkan
mereka kembali ke pangkal jalan dan bertaubat.

203.106.8.:-)

webweb
Pengendali
31. Dihantar pada 23hb Jun 2005, 11:21:33 pagi    [Edit]
aku rasa ramai yg tak faham betul-betul kenyataan tu.
apa pun mmg salah yg keluarkan hukum camtu tanpa bagi penjelasan yg details.

benar benda tu haram tapi kalau darurat stahu aku mmg dibolehkan. tapi bukanlah ianya menjadi satu sumber pendapatan, apatah lagi untuk jadikan benda tu sebagai mata pencarian.

mcm nilah, "kerbau pendek" tu haram. tapi katalah sesat kat dlm hutan, binatang lain satu pun tak jumpa, nak makan daun-daun/tumbuhan/buah-buahan takut termakan racun pulak.
mmg dah usaha habis-habisan nak cari benda yg boleh dan halal dimakan sampai kira kudrat dah mmg habis dah, lapar toksah cakaplah. last-last jumpalah "kerbau pendek". dlm hal ni dibolehkan dia makan sebab dia dlm keadaan darurah ditakuti benda yg lebih buruk jadi (tapi kalau dia tetap tak nak makan pun boleh jugak).
tapi sekadar mana banyaknya yg dia boleh makan tu pulak, takdelah sampai kenyang. cukup untuk lepaskan diri dia dari masalah yg dia hadapi waktu.
then bila dah ada tenaga kenalah dia usaha balik cari benda yg halal bagi dia dan darurah pada dia dah takde dah.

begitu juga dgn pompuan yg terpaksa jual harga diri dia dek nak bagi anak dia makan. katalah dia duk kat padang pasir.
bekalan makanan dah habis. anak dia dan dia mmg dah lapar sesgt dan dah kira tahap kritikal dah.
usaha punya usaha sampailah dia kat satu puak. malangnya puak yg dia jumpa tu perangai cam setan. puak tu just bagi option, kalau nak makanan kena puaskan nafsu org tu dulu. nak usaha lagi ke tempat lain mmg dah tak de upaya lagi dah.kira mmg dah flat habis dan rasanya anak dia pun dah tak boleh bertahan lagi dah. dlm hal ni setahu aku dibolehkan.(tapi kalau dia tak nak pun boleh)
tapi lepas tu jgnlah pompuan tu duk lepak situ lagi. dia kena usaha cari tempat lain.
walau bagaimanapun dlm dunia kita sekrg ni(aku bukan kata takde ade cuma kuranglah),tetambah kat dlm negara kita ni, tak sepatutnya wujud masalah darurah cam ni lagi. mcm-mcm kerja dia boleh buat. basuh pinggan, sapu sampah, even kalau dah kritikal sgt minta je sedekah(yg ni pun takdelah sampai jadikan satu sumber yg tetap, kira cukuplah sekadar keperluan-kira sama cam darurah gak)

dan dlm bab darurah itu sendiri kena faham betul-betul, bukan makna dah takde benda tu je kira dah jadi darurah, tengok jugak kepentingan dia, situasi dia, besar mana kesan/impak dia, persoalan hidup mati, kepentingan agama dan lain-lain.
berbeza darurah kita dibolehkan makan b a b i dgn bertayamum waktu takde air.

pasni sape yg rasa nak hentam aku hentamlah. just nak ingatkan, mmg betul tak boleh halakan benda yg haram, namun korang kena ingat jugak, yg kita pun tak boleh sewenang-wenangnya haramkan sesuatu yg halal.
faham betul-betul macam mana jatuh sesuatu hukum tu sebelum kita menghukum.

dan of cozlah sekarang ni kebanyakan hukum yg dikeluarkan ada kepentingan (sama ada maksud baik atau buruk), sama ada pada diri, politik dan situasi masyarakat waktu tu, dan atas sebab ni jugaklah kebanyakan hukum tu tak diterangkan dgn details dgn khilafnya dan sebabnya, sebab tak nak elakkan kekeliruan perpecahan terutama dikalangan umum, sebab bab-bab mcm ni memakan & perlukan masa dan pemaham fikiran yg panjang. dan yg lebih bahaya bila mana ada org umum yg mengambil mudah untuk mengguna pakai tanpa memahami.

apa pun dlm hal ni pemberi jawapan dlm paper tu tak sepatutnya keluarkan jawapan mcm tu. mmg salah dialah. tambahan dgn situasi & keadaan sekrg. kalau dia nak keluarkan jawapan camtu jugak, sepatutnya kenalah dgn lebih details lagi.

* Mesej ini telah disunting oleh webweb pada 23hb Jun 2005, 11:40:06 pagi

--------------
~why don't you worry about yourself instead~when there is a will, there is a way~

Arman754
Ahli Produktif
32. Dihantar pada 23hb Jun 2005, 12:05:05 tghari    [Edit]
senang cerita Dr Masitah ni.......orang tanya lain dia jawab lain. Orang tanya ttg ibu tunggal yang membesarkan anak atas hasil pelacuran.....dia cerita pasal keadaan darurat.

Soalan tu pun sebenarnya dah 'korner' seakan-akan mencari ruang untuk menjustifikasikan perbuatan ibu tunggal tersebut atas alasan terpaksa.
Sapa paksa dia. ada byk cara lain nak membesarkan anak. Jual nasi lemak, jual kuih, kerja kilang, kerja menjahit, kerja ladang kelapa sawit.......macam2 lagi yang boleh dibuat.

Sedihnya sebab Dr Masitah 'korner' lagi jauh........maka sama2 tertiarap lah

210.187.95.:-)

zbear
Ahli Setia
33. Dihantar pada 23hb Jun 2005, 12:48:52 tghari    [Edit]
Agaknya, dia dah keliru antara Islam dgn Islam Hadhari.
Tuh yg pening kepala.

192.228.129.:-)

abede
Ahli Produktif
34. Dihantar pada 23hb Jun 2005, 3:21:42 ptg    [Edit]


Saya rasa kat sini pun ada juga yang dah seperti keliru akan hal hukum berzina dan juga hukum memakan daging b a b i ...

Nas dan dalil keharusan akan hal darurah yang dinyatakan itu hanyalah benar utk bab yang dinyatakan oleh maha pencipta dlm status hukum hal memakan daging b a b i dan bangkai sahaja... secara jelas difirman oleh Allah dlm surah Al-Baqarah:
quote:
[2.173] Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, dan darah, dan daging b a b i , dan binatang-binatang yang disembelih tidak kerana Allah maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak pula melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu), maka tidaklah ia berdosa. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

[2.174] Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan (meminda atau mengubah) apa-apa keterangan Kitab Suci yang telah diturunkan oleh Allah, dan membeli dengannya keuntungan dunia yang sedikit faedahnya, mereka itu tidak mengisi dalam perut mereka selain dari api neraka, dan Allah tidak akan berkata-kata kepada mereka pada hari kiamat, dan Ia tidak membersihkan mereka (dari dosa), dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya.



manakala jika diperhatikan kepada jawapan yang disebarkan dlm paper tuh pula tidak dirujuk kepada mana-mana dalil dan nas utk menyokong pendapatnya dan saya mengandaikan bahawa penulis itu mencedok akan hal "darurah" yang dinyatakan oleh Allah dlm bab memakan daging dengan hal kemaslahatan kehidupan harian...

Pendapat saya ini adalah sesuatu yang tak sepatutnya dibuat...Hal makan daging b a b i dan hal berzina adalah 2 perkara yang berbeza...yang satu disebut secara terang apa hukumnya jika darurat dan satu lagi tidak pernah disebut akan keharusan walaupun jika dlm darurat (setahu saya).

Sekiranya pun beliau mempunyai pendapat yang kuat utk pendapatnya itu dia sepatutnya menyampaikannya secara kukuh dengan hujah dari dalil dan nas yang terang dan jelas...

saya cuma berkata berdasarkan ilmu cetek yang saya tahu sahaja kerana saya tak mahu jadi seperti ayat yang diboldkan diatas...dan mudah-mudahan saya akan mendapat keampunan dan keredhaan dari yang esa..

p/s: tidak ada apa-apa kepentingan politik utk jawapan saya dan jangan kaaitkan jawapan saya dengan politik..please
wallahualam

* Mesej ini telah disunting oleh abede pada 23hb Jun 2005, 3:37:39 ptg

--------------
Jangan jadi JEBON arrr..

192.198.147.:-)

azarazara
Ahli Setia
35. Dihantar pada 23hb Jun 2005, 3:22:11 ptg    [Edit]
aku setuju dengan Arman. Mashitah terperangkap dengan soalan tu.

drM tu mesti perasan ia sudah membuat satu yang salah. Kita tunggu sama ada DrM mampu membuat kenyataan pembetulan untuk meminta maaf atau membuat kenyaatan untuk mempertahan kan kenyaataanya yang terangan bertentang dengan apa yg di pelajarinya dahulu.

adakah Mashitah itu juga terdiri drpd golongan mereka yang menjual akhirat untuk membeli dunia.

203.115.222.:-)

moshi
Ahli Produktif
36. Dihantar pada 23hb Jun 2005, 3:40:04 ptg    [Edit]

Salam.


JKKK mengambil pandangan dari sdr usopkucai.

BUKAN SEMUA orang sekadar bernafsu untuk MENGHENTAM ORANG TENTENTU.
SEBALIKNYA;
AS SUNNAH MEMBERIKAN AMANAH DAN TANGGUNGJAWAB kepada setiap Mukmin yang tahu akan KEMUNGKARAN ATAU KEMAKSIATAN, terutamanya ORANG YANG BERPENGARUH DIKALANGAN MASYARAKAT,
LALU MEMBERIKAN FATWA 'ISLAM' yang hanya mengikut nafsunya lagi tidak menepati AS SUNNAH,
ia adalah MEMAKSIATI AS SUNNAH,
Setiap MUkmin yang sedar, lalu membiarkan KEMAKSIATAN YANG DIBUAT SECARA BERTERANG-TERANGAN,
HARUS DI JELASKAN @ HEBAHKAN SEBANDING DENGAN KEADAAN KEMAKSIATAN YANG DILAKUKAN OLEH PEMAKSIAT ITU.

MUKMIN YANG TIDAK MARAH, atau SEDIH lalu TIDAK PULA MENGINGATKAN,
sama ada dengan nada lembut atau tegas-keras,
terhadap KALANGAN YANG MEMAKSIATI AS SUNNAH,
takut-takut merekla juga termasuk DIKALANGAN PEMAKSIAT,
Na'uzubillahiminzalik.

Bagi saya,
menghina atau mempersenda saya tidaklah berat...
sebaliknya MEMAKSIATI AS SUNNAH,
itulah YANG AMAT BERAT !!!


Usaha membawa manusia khasnya kembali kepada ajaran AsSunnah Yang Haq, walaupun terdapat berbagai halangan dan sekatan sedang dan sentiasa berjalan dimana-mana dalam susah payah,
cuma yang tidak peka atau sengaja buat tidak tahu atau sekadar mencari alasan kerana kerusakan hatinya, harus menjangka tiada usaha kebenaran AsSunnah itu sentiasa berjalan.

Keberkesanan Anti Sunnah menutup atau menghalang berkembangnya usaha dan kewujudan 'Madrasah As Sunnah' selaras dengan kemahuan bushUK, ialah melahirkan pemaksiat As Sunnah melalui mereka yang mempunyai 'pengiktirafan' ilmu Islam untok kepentingan perjawatan dan kedudukan dan yang bersekutu dengan dasar sekuler.
Mereka mencari dan mendapatkan Ilmu Islam hanyalah sebagai makumat dan bukan untok di amalkan atau disampaikan kebenaranbNYA.

Semuga Allah SWT membukakan mata dan memberi dengar yang tuli terhadap usaha Kebanran As Sunnah dimana-mana ceruk dunia ini,
Terserah kepada Allah, untok memberi atau tidak memberi HidayahNya.
WA.


--------------
ISLAM AL HAQ adalah DARI AL QURAN DAN SUNNAH SAW. ITULAH AS SUNNAH.

218.111.82.:-)

moshi
Ahli Produktif
37. Dihantar pada 23hb Jun 2005, 4:05:15 ptg    [Edit]

Salam.

Memberi atau menyampaikan FATWA hasil 'ijtihad' ( jika layak ia berijtihad') kepada orang persaorangan TIDAK HARUS didepan atau menjadi pengetahuan umum.

Sebaliknya, seorang yang mempunyai kuasa dan bertauliah kerana diberi oleh penguasa umat ramai, apabila melakukan atau menyampaikan sesuatu dikhalayak ramai, HARUS MENJADI IKUTAN UMAT YANG RAMAI.

Kerana itu, menyampaikan FATWA TANPA HUJAH AS SUNNAH YANG HAQ, apatah lagi bertentang dengan AS SUNNAH, adalah amalan ahli Bid'ah,
sesungguhnya sebahagain ulamak mengingatkan bahawa:
SETIAP BID'AH ADALAH SESAT LAGI MENYESATKAN.

Dalam hubgungan sebgini;
saya suka mengingatkan diri saya sendiri dan kepada yang suka ambil fikir, tentang maksud Firman Allah SWT:



Dan janganlah engkau berbahas untuk membela orang-orang yang mengkhianati diri mereka sendiri. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang selalu melakukan khianat, lagi sentiasa berdosa.
( 4 An-Nisaa' 107 )



NOTA;
Menegakan kebenaran AsSunnah adalah kewajiban setiap MUKMIN,
maka;
menafikan dan menjelaskan secara lisan atau tulisan terhadap pengkhianat kebenaran As Sunnah yang juga terhadap dirinnya sendiri, dengan tujuan agar ianya TIDAK MENJADI IKUTAN UMAT ISLAM YANG LAIN ADALAH SUATU KEWAJIBAN YANG TERPUJI BAGI YANG MELAKUKANNYA,
manakala,
pembela kepada pendusta atau yang menzalimi diri dengan hujah sendiri tanpa kebenaran AsSunnah,
seharusnya,
jika masih merasakan sebahagian dari Muslim yang mahu belajar jadi Mukmin,
TAUBAT DAN KEMBALI KEPADA KEBENARAN AS SUNNAH adalah amalan yang juga terpuji.
SEBALIKNYA,
terserah kepada Allah SWT jika masih dengan keegoan dan meyakini amalan yang rusak lagi merusakan orang lain. WA.


* Mesej ini telah disunting oleh moshi pada 23hb Jun 2005, 10:20:49 mlm

--------------
ISLAM AL HAQ adalah DARI AL QURAN DAN SUNNAH SAW. ITULAH AS SUNNAH.

218.111.82.:-)

rockgirl
Ahli Produktif
38. Dihantar pada 23hb Jun 2005, 6:32:49 ptg    [Edit]
quote:
ermm... pada saya "mengkhianati ilmu" adalah istilah yg lebih tepat..


quote:
Sedihnya sebab Dr Masitah 'korner' lagi jauh........maka sama2 tertiarap lah

Teringat pulak satu kata-kata dari Iman Al-Ghazali yang menyebut
ilmu tanpa amal = gila
amal tanpa ilmu = sia-sia

--------------
Biru yang cumil...

218.208.238.:-)

usoPkuChai
usoPkuChai
Pengendali
39. Dihantar pada 23hb Jun 2005, 6:33:13 ptg    [Edit]
quote:
Sesiapa yang masih lagi melibatkan diri dalam kegiatan pelacuran ini kita mengharapkan mereka kembali ke pangkal jalan dan bertaubat.
quote:
Sapa paksa dia. ada byk cara lain nak membesarkan anak. Jual nasi lemak, jual kuih, kerja kilang, kerja menjahit, kerja ladang kelapa sawit.......macam2 lagi yang boleh dibuat.


apa beza antara dua mukmin diatas? dua2 bagitau benda yg betul.. tapi yg pertama tuh bunyi cam helpless.. kalau solution hanya berharap.. ada lebih baik kita diam.. dan lihat pula yg kedua.. ini mengarah pada solution.. dan mungkin MDC sendiri leh jadi funder utk merealisasikan.. membantu pelacur2 yg mahu berubah utk hidup di landasan yg betul.. memberi peluang utk manusia berubah.. bukan setakat hentam puas2 pastuh "aku hanya leh doa saja utk ko. pandai2 laa ko bertaubat.."

kita bercakap ttg org yg lost.. sesat dlm meniti ranjau kehidupan.. mereka nih tak tahu apa nak buat dan tak tahu nak bergantung kat sapa.. mereka nih kompius dan perlukan bantuan.. dimana kedudukan kita? dan kita kata kita mukmin yg baik? pernahkah kita membantu mereka? mengapa kita tak luangkan masa, harta dan tenaga utk bantu mereka? sedangkan kita tau mereka ini wujud?

instead kita hanya kutuk mereka dan kata ada byk benda lain nak buat.. pada kita mmg jelas.. tapi mereka nih tgh sesat.. sesat dimalam yg gelap.. dimana kita yg sepatutnya menolong mereka nih? bukan masalah kita ker? kalo bukan mengapa kita buang masa berbahas tentangnya? adakah tanggungjawab kita cuma bercakap saja? wallahualam..

--------------
~;]usoP..

moshi
Ahli Produktif
40. Dihantar pada 23hb Jun 2005, 10:32:55 mlm    [Edit]

Salam.

terkedu sat, akan harapan sdr usopkucai.
benar dan seharusnya ada tindakan susulan bukan orang lain,
bahkan Muslim Mukmin.

Namun demikian,
berbalik kepada yang menimbulkan soalan kepada YB tersebut.
...
YB ITU telah diketahui umum sebagai WAKIL RAKYAT, @ pembela rakyat,
laghi pula dianggap ilmuan Islam oleh Islam Hadhari PENARJU KONSEP, yang berkuasa atas pmerintahan yang YB itu adalah salah seorang PEMIMPIN KABINET.
harus beliau sendiri tahu TANGGUNGJAWAB SEBAGAI MUKMINAH yang berkuasa.

Jika perlu kepada kita secara peribadi, pun bukan halangan jika mereka menulis dilaman ini, walau sekadar nasihat atau tunjukan jalan kemana harus mereka pergi mengadu, insyaAllah ramai yang diberiNYA sedia membantu.

sedangkan, netters dilaman MDC dalam berbagai cara 'tulisan @ lisan' pun tidak kurang yang sentiasa bernasihat, sama ada dalam nada lemahlembut mahupun keras,
BUKANKAH menyampaikan peringatan,
memberi nasihat,
adalah sebahagaian ZAKAT YANG DIWAJIBKAN BAGI YANG ALLAH BERI KURNIA ILMU ATAU KEFAHAMAN MENGIKUT QADAR YANG DIMAMPUI.

peringatan atau dakwah lisan atau tulisan yang tegas-keras atau lemah lembut. semuanya adalah bermaksud MEMBINA @ 'POSITIVE' kata orang sekarang,
kerana mengajak orang kembali kepada AMPUNAN ALLAH UNTUK KEREDHAANNYA itulah 'SIFAT MEMBINA PALING UTAMA'.
WA.



Nota:

Sewaktu YB sipolan menjawab dalam laman metro, beliau bukan sahaja seorang yang dianggap tempat bertanya-merujuk, bahkan beliau adalah ilmuan dan WAKIL RAKYAT PEMERINTAH BERKUASA BERTARAF MENTERI,
taKkan sekadar cakap kot !!!!!!!!! WA.

--------------
ISLAM AL HAQ adalah DARI AL QURAN DAN SUNNAH SAW. ITULAH AS SUNNAH.

60.49.4.:-)

syauqina
Ahli Hiperaktif
41. Dihantar pada 24hb Jun 2005, 08:10:53 pagi    [Edit]
tuan moshi
YB2 tu sempurna ke ? dia mesti/wajib tak lakukan kesilapan ke ? heran sungguh la topik ni lebih banyak mensasar pada individu bernama manusia yang sebenarnya kita akui mana ada yang sempurna ... even pengendali pun korang boleh nak marah2 bila ada saja yang ada tindakan yang tidak memuaskan hati kalian ... well said sepatut kita thinks along apa yang pak ucop ulas tu ... kalau sambil bagi nasihat tapi dlm hati dok niat kutuk2 .. buat pe ..... kalau sumpah seranah dalam hati banyak kali lama2 boleh jadi doa gak .... mungkin kah sebab ini makin ramai mereka yang buruk perangai makin buruk perangainya ...

* Mesej ini telah disunting oleh syauqina pada 24hb Jun 2005, 08:12:49 pagi

--------------
sAbAr TeMpUhI rAnJaU hIdUp InI

219.93.8.:-)

abede
Ahli Produktif
42. Dihantar pada 24hb Jun 2005, 11:05:23 pagi    [Edit]
dah...dapat kat hampa jadi lain plak perbincangan ini ...aku kata kat hang...hang kata kat aku.. serupa saja..
Asal topik lain, dah cantik utk sama-sama dapat kefahaman dah kena kona bagi bunyinya lain...dua-dua pihak sama saja..

keh keh keh

pendapat aku plak...kat dlm nih terutamanya dlm topik nih tak banyak yang dapat kita membantu golongan yang pak usop cakap tuh lebih-lebih lagi orang yang cik RAZIN maksudkan tuh bukan orang tak sudi mungkin orang tak kenal dan tak tahu masalah orang tuh lagipun tak diwar-war akan masalah dia dan siapa dia macammana masyarakat nak membantu...

Apa yang saya nampak kepentingan utk topik ini iaitu yang boleh disumbangkan disini hanyalah utk memberi kefahaman akan kesalahan yang sudah terlanjur dilakukan oleh DRM itu, supaya kesalahan ini tidak disalah ertikan oleh orang kebanyakan..rasanya itu memang sesuatu yang crucial dan juga penting iaitu untuk diberi kefahaman pada umum.

Bab kedua iaitu dari segi pertolongan tu..rasanya adalah dlm bab sampingan dan tak perlu tuduh-menuduh..dan tak elok juga la kalau kita selalu nak memburuk sangka mengatakan orang semua tak membantu...saya percaya ramai juga diluar yang membantu mungkin kita tak nampak kut ..

wallahualam

* Mesej ini telah disunting oleh abede pada 24hb Jun 2005, 11:30:08 pagi

--------------
Jangan jadi JEBON arrr..

192.198.147.:-)

EluSIve
Ahli Produktif
43. Dihantar pada 24hb Jun 2005, 11:51:33 pagi    [Edit]

budak kecik umuq 7 taun tak solat, bapak dah pegang rotan, mak kata, sabaqlah.. dia kecik lagi.. kita ajaq pelan2.. subuh tak bangun, mak kata.. kesian kecik lagi, tak sampai ati nak suruh bangun pagi2 sgt..

umuq 10 taun.. tak jaga solat, bapak pegang rotan, mak kata, nnt dulu.. dia solat.. cuma budak2 biasalah dok ralik main.. subuh tak bangun, mak kata biaqlah hari ni, kemarin dia tidoq lewat baca buku, hari ni ada pereksa kat sekolah..

bagi den, kesian ni ada limitnya.. empathy pun kena ada kawalannya.. kalo ikut hukum, cukup bukti wajib kena rejam bagi penzina yg dah kawin.. kesian manusia ni mmg akan rasa kesian, cuba nak jadi org yg memahami.. tapi kita manusia yg mmg kurang jelas ngan limit.. maka kewajipan kita menjalankan hukuman dlm masa yg sama mencari penyelesaian..

org yg membunuh bukan semua sbb kejam, org yg berzina terutama lelaki mmg kejam.. dua2 cara berbeza ikut kategori tapi hukum mati..

kita cuba memahami, mencari kelonggaran sehingga kita menemui cara utk membantu pelacur2 ni, secara tak sedar kita juga tergolong dlm golongan kejam.. kita membiarkan pelacur berbuat dosa tanpa hukuman di dunia yg akan membebankan pelacur tersebut di akhirat..

maka timbul lak pertikaian kita tak patut menjatuh hukum sbb kita hanya manusia.. mungkin org yg buat dosa ari ni akan bertaubat dan beroleh syurga.. cam rabiatul adawiah contohnya..

sbb kita manusia lah kita patut mengikut hukum yg Tuhan dah tetapkan.. kalo hari ni org tu berbuat dosa, pelacur, wajib bagi pemerintah menghukum, wajib bagi yg layak menyatakan pada pelacur dan penzina yg perbuatan dia melayakkan dia masuk neraka.. sbb Tuhan dah kata Rasul dah sampaikan macam tu.. moga dgn peringatan tersebut pelacur penzina menjadi takut dlm melanggar perintah Tuhan, dan menjauhkan diri dari perbuatan ahli neraka.. tapi setelah hukuman berjln.. terserah pada Tuhan..

jgn sampai hanya kerana kita benci pada org yg mengutuk org yg berdosa sampai kita membela org yg berdosa perbuatan dosa itu, jgn kerana cuba nak memahami dan mencari solution terbaik, kita melengahkan hukum Tuhan, dan jgn hanya pandai mengutuk dan bercakap tanpa perbuatan, namun perlu pada percakapan utk kefahaman dan itu tujuan forum ni utk kefahaman umum kita

--------------
- : -

219.95.130.:-)

abede
Ahli Produktif
44. Dihantar pada 24hb Jun 2005, 2:47:50 ptg    [Edit]
semenjak dua menjak ni aku suka betul kat elusive....bravo, dan aku cukup respek pada perempuan yang berpandangan sepertinya...
Tak mau jadi no2 aku ker??

p/s: saja nak gurau..

--------------
Jangan jadi JEBON arrr..

192.198.147.:-)

WADIJA
Ahli Setia
45. Dihantar pada 24hb Jun 2005, 3:15:37 ptg    [Edit]
wadija macam bersetuju dengan pandangan WEB WEB.wadija cuba utk memahami pandangan dato mashitah dan hasilnya pandangan wadija sama dgn ulasan yg diberi oleh WEB WEB.
org yg membawa dosa itu tahapnya berbeza beza.
contoh:-sekiranya dia menjadi pelacur dgn niat dia sukakan pekerjaan itu.dia memang berdosa tapi ALLAH berikan dosa yg tahap atas sekali
tapi sekiranya dia jadi pelacur dgn keadaan yg sebenarnya dia tidak inginkan.memang dia berdosa tapi ALLAH berikan tahap dosa yg kurang dari kes yg pertama.
2.begitu juga kalau dia MENCURI.DOSA seorg yg terpaksa mencuri dan suka mencuri adalah jauh berbeza.
wadija pernah mendengar ceramah tentang perbezaan dosa begini walaupun perbuatannya sama.DOSA yg tuhan nilaikan itu tidak serupa.
HANYA ALLAH YG MENGETAHUI.
salah silap harap maaf sekadar memberikan pandangan.

--------------
kalau ingin membina rumah carilah batu dan kayu yg baik....

218.208.39.:-)

izahaz
Ahli Produktif
46. Dihantar pada 24hb Jun 2005, 3:24:29 ptg    [Edit]
quote:
semenjak dua menjak ni aku suka betul kat elusive....bravo, dan aku cukup respek pada perempuan yang berpandangan sepertinya...
dikongsi bersama!

Jaza kalla kairun utk EluSIve, abede dan sekelian yg singgah di sini...

--------------
~lofier yg poyo~

202.185.111.:-)

moshi
Ahli Produktif
47. Dihantar pada 24hb Jun 2005, 5:00:58 ptg    [Edit]

Salam.


Suasana sekeliling yang LEBIH KEPADA KEINDAHAN DUNIA YANG MENARIK HATI, lagi dengan rasa gahnya mempunyai tangan yang berupaya, harus dapat merubah bukan sekadar cara atau budaya hidup sehari-hari,
bahkan,
IMAN HARUS DAPAT TERCABUT,
apabila KEBESARAN ALLAH DAN RASULNYA SAW jadi remeh.

Kerana itu,
kita sering diingatkan kepada,
memohon pertolongan kepadaNYA dalam apa juga keadaan,
sekalipun dalam soal mudah.
kerana syaitan jin dan syaitan manusia sentiasa bekerja,
mengajak ilmuan atau ahli agama membuat kesalahan,
bermula dari yang dianggap remehtemmmeh,
sedang ia BESAR PADA PANDANGANNYA,
maka terperosoklah dalam perdaya kerana alpa oleh tipuan dunia.
Astaghafirullah al adzim.WA.


* Mesej ini telah disunting oleh moshi pada 24hb Jun 2005, 5:04:16 ptg

--------------
ISLAM AL HAQ adalah DARI AL QURAN DAN SUNNAH SAW. ITULAH AS SUNNAH.

60.49.4.:-)

Sekafu
Ahli Produktif
48. Dihantar pada 24hb Jun 2005, 6:25:00 ptg    [Edit]
web aku setuju pendapat kau..........

yg seangkatan yg senada yg sewarna ......... walupun mereka berilmu agama dan berilmu ayat tapi matlamatnya bukan kepada isu yg dibangkitkan tetapi lebih kepada serangan peribadi dan mengambil kesempatan atas kelemahan orang.

Mashitah tersilap dan terperangkap dengan soalan. Tapi musuhnya yg berilmu bukan membantu memperbetulkan kesilapannya tetapi mengambil kesempatan mengaibkan Mashitah.

Itulah dunia politik. Mashitah kena terima hakikat dunia politik tak sama dengan dunia pendidikan. Walhal selama dia memberi syrahannya di UIA mengenai tajuk yg sama , tiada siapa yg ambil pusing. Tapi bila menjadi politikus .......... hehehehehhehhh dia kena bertanggungjawab dengan apa yg diperkatakan.

Begitu juga ahli mdc ......... yg mengambil kesempatan hentam mashitah tanpa membela kesilapan yg telah berlaku.

wasalam

* Mesej ini telah disunting oleh Sekafu pada 24hb Jun 2005, 6:26:33 ptg

218.111.82.:-)

rockgirl
Ahli Produktif
49. Dihantar pada 25hb Jun 2005, 04:43:59 pagi    [Edit]
quote:
Itulah dunia politik. Mashitah kena terima hakikat dunia politik tak sama dengan dunia pendidikan. Walhal selama dia memberi syrahannya di UIA mengenai tajuk yg sama , tiada siapa yg ambil pusing. Tapi bila menjadi politikus .......... hehehehehhehhh dia kena bertanggungjawab dengan apa yg diperkatakan.



itulah namanya Politik adalah Publisiti
(tambah2 Malaysia ni..)

quote:
Begitu juga ahli mdc ......... yg mengambil kesempatan hentam mashitah tanpa membela kesilapan yg telah berlaku.


Bagaimana pula jika ahli2 MDC menghentam antara satu sama lain tanpa membela kesilapan yg berlaku?cthnya apabila ada ahli yg mengcopy and pastekan ayat,ada pula ahli yg menghentamnya

--------------
Biru yang cumil...

218.111.21.:-)

WADIJA
Ahli Setia
50. Dihantar pada 25hb Jun 2005, 08:13:25 pagi    [Edit]
WADIJA BERSETUJU DENGAN PANDANGAN SEKAFU DAN WEB WEB...sebenarnya pelacur diMALAYSIA ni tak perlu utk berdendang dan suka akan penerangan DATO MASHITAH kerana maksud darurat erti kata yg sebenarnya bukan utk mereka.
KITA sebagai manusia dikehendaki berjuang untuk hidup walau apa cara sekali punn.itulah yg tuhan mahukan.
kalau tersesat dalam hutan yg sgt tebal selama berhari dan berminggu tiada langsung makanan tiba tiba melintas seekor b a b i .kalau kita makanannya sekurang kurangnya kita dapat meneruskan hidup tapi kalau kita masih menganggapnya haram..tak mau makannya maka kita akan mati.sebetulnya mati kita dalam keadaan yg bodoh.sebetulnya tuhan dah kasi sedikit jln utk kita hidup tapi disia siakan.pas tu masih sesat lagi dlm hutan jumpa pulak sekumpulan org yg jahat.kita minta diselamatkan tapi dia minta lain pulak ...kata org tu kalau mau ikut dia keluar pada hutan tu kasilah apa yg dia minta kalau takk..tinggallah kau dalam hutan ni.kalau tinggal dalam hutan tu akan mati kesejukkan,...dimakan binatang buas...mati kelaparan...habis tu apa pilihan kita....sedangkan tuhan menyuruh umatnya berjuang utk hidup walau dgn apa sekali punnn..adakah itu merupakan keadaan yg terpaksa...atau sengaja...
DARURAT MERANGKUMI DARI SEGALA ASPEK....

--------------
kalau ingin membina rumah carilah batu dan kayu yg baik....

218.208.39.:-)

Cetak Ruangan Ini | Balas Mesej | Hantar Topik Baru Muka 1 | Muka 2

Pendaftaran | Syarat Penggunaan | Senarai Hitam | Enjin Carian | Soalan Lazim
Hakcipta Terpelihara © Melayu.com 1998 - 2005