Sembang² Sembang²
PENGUMUMAN : sila klik disini Laman Utama Login
Syarat Penggunaan | Enjin Carian | Soalan Lazim | Arkib 25hb Syawal 1435 @ 22hb Ogos 2014, 11:41:01 mlm
  Salam sejahtera
Melayu.com   »   Sembang²   »   Sembang Kesihatan, Petua & Kecantikan  
(Pengendali : boboiz, piqah)  

Cetak Ruangan Ini | Balas Mesej | Hantar Topik Baru
Dihantar oleh MEH KONGSI : PETUA SENANG NAK BERSALIN
Imah80
Ahli Setia
1. Dihantar pada 19hb April 2005, 5:46:28 ptg    [Edit]


Imah saja lar bukak topik ni, bukan apa asyik sebut pasal facial jer kan

Ada sesapa yg arif tentang petua senang nak bersalin ni bolehlah kita share kat sini...

Mak imah kata nak senang bersalin....bila dah masuk 7 bulan tu byk2kan minum air kelapa....nanti baby keluar mudah jer...licin jer...ye ke? Memang imah amalkan....kalau ikutkan memang senang bersalin cuma sakit yg amat masa anak first

Kwn imah pulak kata.....kalau mandi tu dah basuh rambut...lalukan air yg bersih dan minum air dr hjg rambut tu... sambil niat mcm mana senangnya air lalu macam tu senangnya aku bersalin esok sambil selawat..
yg ni tak tahulah...tak pernah cuba

Tapi yg imah betul2 yakin dan konfiden, ayat kursi, selawat dan mengucap yg diselang seli....memang itu yg imah amalkan. Rasanya mulut tak berhenti baca sebab takut sgt tapi kesan imah dpt tgk memang senang alhamdullilah...
Masa first baby....baca...sakit yg amat tapi senang sgt dia keluar...pintu rahim terbukak pun senang...cepat...smpi dc berlari2 masuk labour room..dia suruh push 3 kali jer pas tu, baby dah keluar

Yg second pun amalkan jugak baca.....lmbt bukak pintu rahim....tapi imah tak sakit....smpi Nurse tanya..akak betul ke tak sakit? Tak nak ubat thn sakit ke?



* Mesej ini telah disunting oleh Imah80 pada 19hb April 2005, 6:18:20 ptg

--------------
Free Skincare Class ( Free Facial and Make Up )013-2268902

211.24.28.:-)

cikpa
Ahli Setia
2. Dihantar pada 20hb April 2005, 11:42:53 pagi    [Edit]


cikpa pernah dengar pasal minum air kelapa tu, tapi baby nanti sangat aktif dlm perut. yg minum air hujung rambut tu pun memang ada yg kata berkesan.

petua yg cikpa dpt - makan kacang bendi, lebih baik yg direbus. sbb bendi nih berlendir, so baby keluar licin jer..

lagi satu minum air rendaman genggam fatimah. diikuti dgn bacaan doa2. Insyaallah berkesan...

banyak2 bersabar..ingat pada Allah..

--------------
h/p: 012-5901227 cikpa77@yahoo.com.my ym: cikpa77

60.48.164.:-)

cikgu_taska
Ahli Produktif
3. Dihantar pada 20hb April 2005, 12:19:20 tghari    [Edit]
Petua yg aku dapat lagi senang dan yg paling banyak aku dengar...Mintak maaf pada suami dulu yg paling penting..mintak dia halal semuanya yg dia dah berikan pada kita..insyallah..mmg senang keluar...

Ada yg aku dengar tu..sebelum bersalin..mintak suami kita langkah perut kita 3 kali sambil berselawat...erk...ada sesapa yg pernah buat tak..


quote:
kalau mandi tu dah basuh rambut...lalukan air yg bersih dan minum air dr hjg rambut tu... sambil niat mcm mana senangnya air lalu macam tu senangnya aku bersalin esok sambil selawat..



Yg nie aku tak paham nak wat cam ner...heheheh

--------------
Mama Nur Iman Irdina

60.48.202.:-)

dikme
Ahli Setia
4. Dihantar pada 20hb April 2005, 1:01:46 tghari    [Edit]
quote:
petua yg cikpa dpt - makan kacang bendi, lebih baik yg direbus. sbb bendi nih berlendir, so baby keluar licin jer..



bendi tak suka mkn cam ne ya

192.228.154.:-)

Imah80
Ahli Setia
5. Dihantar pada 20hb April 2005, 1:30:09 tghari    [Edit]
Cikpa,

mak imah pun suruh minum air genggam fatimah tu...

Cikgu,

yg air hjg rambut tu......cam kita basuh rambut...air yg menitik2 kat hjg rambut tulah kita minum ( tadah kat mulut )...tapi kalau rambut pjg bolehlah buat..kalau rambut pendek tak sampailah pulak nak tadah

Pas tu, kata org lagi bykkan berjalan dan naik tangga waktu dah menunggu masa tu, senang terbuka pintunya...ye ker?

--------------
Free Skincare Class ( Free Facial and Make Up )013-2268902

211.24.32.:-)

Imah80
Ahli Setia
6. Dihantar pada 20hb April 2005, 1:33:01 tghari    [Edit]
Ada lagi....imah baca dlm buku..

minum minyak kelapa sesudu setiap hari waktu 7 bulan sampai waktu nak bersalin
tapi tak pernah cuba pun...

--------------
Free Skincare Class ( Free Facial and Make Up )013-2268902

211.24.32.:-)

dyana00
Ahli Baru
7. Dihantar pada 20hb April 2005, 3:42:30 ptg    [Edit]
kawan aku kate minum air suam ngan minyak masak dlm 1 sudu teh atau minyak johnson pun boleh nanti senang nak bersalin masa 7 bulan keatas hingga waktu melahirkan. aku tak penah la try petua nie tp baru nak praktikan anak yang kedua nie, insyaalah akupun barujer 4 bulan.
tryla kawan aku kate mujarab....

203.121.36.:-)

fadzreen
Ahli Produktif
8. Dihantar pada 20hb April 2005, 4:08:27 ptg    [Edit]
quote:
minum minyak kelapa sesudu setiap hari waktu 7 bulan sampai waktu nak bersalin


reen mmg amalkan petua ni.. minyak kelapa buat sendiri, setiap pagi selawat dn minum satu sudu, Alhalmdulillah dah mmg rezeki bb senang kuar. kalau ada rezki pregnant lagi tak payah la buat minyak kelapa sendiri ..boleh telan nufera jer..ihikss.. mudah sangatt

--------------
gelang kristal swarovski - YM fadz_reen/SMS/CALL 019-3921151

161.142.141.:-)

mamaboomboom
Ahli Hiperaktif
9. Dihantar pada 20hb April 2005, 4:14:00 ptg    [Edit]
Anak sulong aje yg susah nak kuar...sbb tak adalaluan lagi.

Minum air apa Fatimah tu...air selusuh lagi..tapi perit gak nak jumpa jalan kuar.

Ada gak dengar minum minyak...tapi tekak tak leh terima...
Mau terkeluar isi perut sbb muntah..

Anak ke 2 dan ke 3......agak laju aje keluar nya..sbb dah ada laluan..

--------------
YM-mamaboomboom123|013-3546429/03-42806428~ www.mamaboomboom.com

60.48.38.:-)

jamd
Ahli Produktif
10. Dihantar pada 20hb April 2005, 4:14:35 ptg    [Edit]
sebenarnya susah senang bersalin tu kuasa Allah...memang kalau boleh semua nak senang bersalin...jangan sampai kita kufur kepadanya bila mempercayai bahawa selain kuasa Allah dapat memudahkan kita bersalin.

Yang penting banyakkan solat taubat sebelum bersalin, minta maaf dengan suami agar kita dipermudahkan bersalin. Amalan2 tu semua adalah adat yg menjadi kelaziman dan setiap kelahiran tu berbeza sakitnya dan hanya Allah yg menentukannya. jangan sampai hati kita terdetik...last time buat camnie2...senang bersalin & this time tak...so ingat sesungguhnya semua tu dariNYA. Insyallah kalau kita yakin akan kekuasaannya, dipermudahkan bagi kita untuk melahirkan anak.

--------------
jamd1973@yahoo.com 0123232775 http://emeraldbeauty.fotopages.com

219.95.201.:-)

dilla_ain
Ahli Baru
11. Dihantar pada 21hb April 2005, 10:18:59 pagi    [Edit]

kalau bagi saya....saya amalkan surah al-nahl ayat 78...
InsyaAllah........senang/mudah bersalin...

202.188.113.:-)

LeiLa04
Ahli Interaktif
12. Dihantar pada 21hb April 2005, 10:54:10 pagi    [Edit]
memang betul kata cikgu tu...perkara yg pertama mesti minta AMPUN MAAF DENGAN SUAMI...Insya Allah dgn keampunan suami Allah akan izinkan dgn mudah!!...tapi jika suami tak ikhlas memaafkan kalin pun tak dpt kemaafan itu...maka ada juga yg terjadi masalah cam c.taska cakap tuh

quote:
Ada yg aku dengar tu..sebelum bersalin..mintak suami kita langkah perut kita 3 kali sambil berselawat...erk...ada sesapa yg pernah buat tak..



..ni sbb buat dosa belakang suami..suami maafkan sekadar cakap mulut..sampai terpaksa langkah perut....

tapi jika kemaafan luhur dari hati Insya Allah mudah berlaka....disamping ayat lain yg dibaca....masa sakit nak bersalin tu baca ...ayat masa sakit.

--------------
PSD~DCL,SaLinDah, Examo, Jamu MakDara~0133838444~/YM:leilasamad~www.eKedai2u.com~PJ/Shah Alam~

202.188.127.:-)

Cetak Ruangan Ini | Balas Mesej | Hantar Topik Baru

Pendaftaran | Syarat Penggunaan | Senarai Hitam | Enjin Carian | Soalan Lazim
Hakcipta Terpelihara © Melayu.com 1998 - 2005