Sembang² Sembang²
PENGUMUMAN : sila klik disini Laman Utama Login
Syarat Penggunaan | Enjin Carian | Soalan Lazim | Arkib 26hb Ramadhan 1435 @ 24hb Julai 2014, 10:43:10 mlm
  Salam sejahtera
Melayu.com   »   Sembang²   »   Sembang Kesihatan, Petua & Kecantikan  
(Pengendali : boboiz, piqah)  

Cetak Ruangan Ini | Balas Mesej | Hantar Topik Baru
Dihantar oleh puting : Puting buah dada tenggelam
zuhroh
Ahli Baru
1. Dihantar pada 03hb Februari 2005, 08:46:56 pagi    [Edit]

Ni soklan dari kawan saya. Dia just nak tanya ada tak apa-apa petua / ubat yang boleh timbulkan puting buah dada ni. Bukannya apa putinngya tu tengelam & kekadang susah untuk menyusukan.

219.93.82.:-)

smh
Ahli Produktif
2. Dihantar pada 03hb Februari 2005, 08:52:38 pagi    [Edit]
kena rajin urut tarik puting tu keluar. masa mandi ke. takat ada puting untuk anak menyusu je jadi le. kalau panjang sgt nanti jadi masalah cari bra sesuai pulak.

--------------
~bersyukur dengan apa yang ada~

219.92.140.:-)

Liz_Dee
Ahli Interaktif
3. Dihantar pada 03hb Februari 2005, 09:29:57 pagi    [Edit]
antara tanda2 barah payudara ialah puting tenggelam. Jumpa doctor utk consultation. takut jugak..

--------------
Pembekal: Perfume/make up/accesori wanita/crystal/ jam tgn/handbag/OSH KOSH dan byk lagi-012-3172101

202.75.160.:-)

Yus02
Ahli Baru
4. Dihantar pada 03hb Februari 2005, 09:31:20 pagi    [Edit]
quote:
antara tanda2 barah payudara ialah puting tenggelam

Memang betul tu....baik pegi checkup awal2

--------------
E-Cosway dan DCL: ym~ayie_nun @ sms~019-2921623

219.95.154.:-)

mamaboomboom
Ahli Hiperaktif
5. Dihantar pada 03hb Februari 2005, 09:31:32 pagi    [Edit]
iye ke?

bahaya tu........cepat le jumpa doktor.

Harap2 bukan........saja dia tenggelam aje.

--------------
YM-mamaboomboom123|013-3546429/03-42806428~ www.mamaboomboom.com

219.95.37.:-)

vogue2704
Ahli Produktif
6. Dihantar pada 03hb Februari 2005, 09:31:34 pagi    [Edit]
takkan kot....ade jugak perempuan yang macam tu puting tenggelam..kita tak rasa sebab breast cancer.....

--------------
Life must Go On

202.190.64.:-)

mamaboomboom
Ahli Hiperaktif
7. Dihantar pada 03hb Februari 2005, 09:33:30 pagi    [Edit]
Mungkin ye
mungkin tidak...........


TERBAIK jumpa doktor.....

--------------
YM-mamaboomboom123|013-3546429/03-42806428~ www.mamaboomboom.com

219.95.37.:-)

SITI7677
Ahli Aktif
8. Dihantar pada 03hb Februari 2005, 09:41:08 pagi    [Edit]


jumper doktor ..

--------------
*Semalam Adalah Sejarah..Hari Ini Adalah Kenyataan..Dan Esok Adalah Harapan*

210.195.24.:-)

maisarazai
Ahli Baru
9. Dihantar pada 03hb Februari 2005, 09:47:16 pagi    [Edit]
ye ke tapi mai gi check up doc tak kata apa pun

--------------
smariah

61.6.65.:-)

cha
Ahli Produktif
10. Dihantar pada 03hb Februari 2005, 3:21:08 ptg    [Edit]
Try la pakai Halle Bra

http://www.melayu.com/v2/sembang2/mesej.php?thread=50

--------------
SALINDAH, EXAMO mishaemy@yahoo.com

161.142.141.:-)

Liz_Dee
Ahli Interaktif
11. Dihantar pada 03hb Februari 2005, 3:43:01 ptg    [Edit]
vougue, liz kata antara tanda2.. liz tak ckp confirm..

--------------
Pembekal: Perfume/make up/accesori wanita/crystal/ jam tgn/handbag/OSH KOSH dan byk lagi-012-3172101

202.75.160.:-)

eynda
Ahli Produktif
12. Dihantar pada 03hb Februari 2005, 3:57:08 ptg    [Edit]
Setuju ngan Liz. Tapi kalau nak kan kepastian baik jumpa doktor.....

219.95.22.:-)

lemak_manis
Ahli Baru
13. Dihantar pada 04hb Februari 2005, 2:32:19 ptg    [Edit]


pada pendapat akak, puan kena tarik puting tu tiap-tiap kali ketika mandi....akak lemak pun dulu mempunyai masalah yg begitu ketika melahirkan anak sulung...puting sebelah kiri tenggelam....dan doktor syorkan akak buat mcm tu tiapkali mandi....tapi kena rajinlah. sekarang ni puting buah dada akak ok. Tapi setahu akak ni, kalau baby tu kuat menyedut puting sewaktu menyusu ngan auto puting tu akak menegang sendiri nyer.

--------------
ceriakan hari seseorang.......selamat tinggal toot-toot.....

219.95.165.:-)

Fash
Ahli Baru
14. Dihantar pada 23hb April 2005, 11:08:15 pagi    [Edit]
Bayi masih boleh menyusu walaupun puting ibu rata atau tenggelam. Puting yang rata boleh dikeluarkan menggunakan ibu jari dan jari telunjuk atau menggunakan pam payudara sebelum penyusuan. Selepas ia ditarik keluar, puting akan cepat-cepat dimasukkan ke dalam mulut bayi. Puting akan berada dalam keadaan lebih baik tidak lama selepas bayi mula menghisap. Lama kelamaan, hisapan bayi akan menyebabkan puting yang rata atau tenggelam menjadi timbul.

Masalah puting susu yang leper atau tenggelam juga tidak sepatutnya menjadi halangan. Mereka yang menghadapi masalah sebegini sebaiknya mendapatkan bantuan profesional yang boleh membantu mereka.

Mesra Selalu,
Kak Fash
012-2141503

Jom Pakat Relex dilaman wanita2u.com

219.95.56.:-)

icecreamgirl
Ahli Produktif
15. Dihantar pada 23hb April 2005, 1:19:50 tghari    [Edit]
info

Resah sukar susukan anak

SAYA mempunyai masalah payu dara apabila putingnya sukar untuk keluar. Adakah masalah ini normal di kalangan wanita?

Saya kini berusia 22 tahun dan jika saya berkahwin, adakah saya menghadapi kesukaran untuk menyusukan anak? Apakah kaedah untuk mengeluarkan puting berkenaan?
KAMALIAH, Perak.

KEADAAN ini dinamakan ?inverted nipple?. Ia bukanlah sesuatu yang normal berikutan sepatutnya puting timbul menghala keluar. Bagaimanapun, ia bukanlah sesuatu yang perlu dirisaukan kecuali jika ia baru dialami wanita yang lebih berumur dan berisiko mendapat barah payu dara.
Dalam kebanyakan kes, keadaan ini boleh dibetulkan secara manual sahaja, namun ia memerlukan kesungguhan dan kesabaran.
Dengan menggunakan jari, amalkan menarik puting anda keluar sekerap dan selama perlu. Pada awalnya ia akan termasuk semula tetapi lama kelamaan ia mungkin akan keluar berkekalan.
Sekiranya keadaan ini masih berkekalan sehingga anda melahirkan anak kelak, penyusuan badan masih boleh diteruskan. Ada beberapa alat bantuan memudahkan bayi untuk menyusu badan terus dari anda.
Jika tidak, anda bolehlah memerahnya terlebih dahulu sebelum memberikan kepada bayi menggunakan botol ataupun cawan kecil.

--------------
Tak henti hati ini menyebut namamu, tak henti jua degupan rindu memalu jantungku....

61.6.35.:-)

zuhroh
Ahli Baru
16. Dihantar pada 28hb April 2005, 08:45:14 pagi    [Edit]
Upkan sikit topic ni

219.93.82.:-)

Qyrana_Biru
Ahli Interaktif
17. Dihantar pada 28hb April 2005, 08:53:43 pagi    [Edit]
quote:
antara tanda2 barah payudara ialah puting tenggelam. Jumpa doctor utk consultation. takut jugak


tapi.. Qb nak tanya... puting dia baru tenggelam ke atau pun baru je tenggelam setelah dia bersalin??

--------------
Satinni:Cadar/Pinggan Mangkuk/IgG X-Tra / 012-6074206, email: qyrana_fdr@yahoo.com YM: Qyrana_Biru

219.95.19.:-)

Cetak Ruangan Ini | Balas Mesej | Hantar Topik Baru

Pendaftaran | Syarat Penggunaan | Senarai Hitam | Enjin Carian | Soalan Lazim
Hakcipta Terpelihara © Melayu.com 1998 - 2005