Sembang² Sembang²
PENGUMUMAN : sila klik disini Laman Utama Login
Syarat Penggunaan | Enjin Carian | Soalan Lazim | Arkib 2hb Dzulkaedah 1435 @ 28hb Ogos 2014, 5:15:43 ptg
  Salam sejahtera
Melayu.com   »   Sembang²   »   Sembang Kesihatan, Petua & Kecantikan  
(Pengendali : boboiz, piqah)  

Cetak Ruangan Ini | Balas Mesej | Hantar Topik Baru
Dihantar oleh nyamuk : camne nak hilangkan kesan
cahaya281973
Ahli Baru
1. Dihantar pada 24hb Januari 2005, 10:48:12 pagi    [Edit]
, lately maisarah selalu kena gigit semut/nyamuk..masalahnya kulit dia sensitif nanti akan tinggal kesan lebam... tu satu hal, bila malam tak lena tidu asyik tergaru garau... dah letak minyak pun kesan gatal tu tak hilang... tak lena tidur dia... terguling guling nak menggaru... kengkawan ada cadangan ke buleh sapu ointment apa... mopiko tu boleh ke? Ingat balik kerja nanti nak gi farmasi cari ubat ke krim ke yang buleh hentikan kegatan dia tu... kesian sungguh...

202.185.230.:-)

shahir
Ahli Aktif
2. Dihantar pada 24hb Januari 2005, 10:59:31 pagi    [Edit]
Sapu vicks...tapi kalau tak hilang kesan hitam tu boleh gak try Allani Body Lotion ni. Lotion ni bukan shj utk yg ada ecszema tapi ia juga berfungsi sbg repellent. Masalah kena gigit nyamuk dan tinggalkan bekas/kesan hitam pun boleh diatasi gak.

--------------
~ Terlalu Sibuk...Sib Baik Ada AMWAY : NUTRILITE 2 A Healthier U ~

218.111.148.:-)

citanuryati
Ahli Produktif
3. Dihantar pada 24hb Januari 2005, 11:02:40 pagi    [Edit]

cahaya...cahaya...(macam lagu rabbani plak)

saya sll sapukan kapur sirih kat budak kecik kalau dorang digeget nyamuk....sllnya ok aje, sembuh..tapi pasikan kapur tu jgn buh banyak sgt, lagila terkena kapur yg 'pedas' melecet kulit budak tu nanti...

kapur sapu kat bisul boleh surut bisul tukan? apa lagi nyamuk giget....(giget nyamuk tu balik)

--------------
terpenjara di sangkar dosa.....

210.186.205.:-)

cahaya281973
Ahli Baru
4. Dihantar pada 24hb Januari 2005, 11:22:13 pagi    [Edit]
shahir, tak jalan la... memang dah sapu... still gak merengek rengek nak garu... kita nak gosok2 tak bagi... thanks cita... buleh cuba nanti..

202.185.230.:-)

citanuryati
Ahli Produktif
5. Dihantar pada 24hb Januari 2005, 11:30:21 pagi    [Edit]
cahaya...

afwan/sama2!
quote:
masalahnya kulit dia sensitif nanti akan tinggal kesan lebam.


kapur sirih tu utk hilangkan kesan melecet tu aje..bukan hilangkan gatal..buat permulaannya budak2 masih garu2 lagi sbb gatal, tu kena guna vicks kot..dah dorang tidur sapukan kapur tu, insyaAllah sok hari sembuh...mudah2an..tataw kalu kulit dia sensitif...ingat ek...jgn sapu byk sgt takut terkena kapur yg 'pedas', kang hitam plak kulit...selamat mcuba...

--------------
terpenjara di sangkar dosa.....

210.186.205.:-)

shahir
Ahli Aktif
6. Dihantar pada 24hb Januari 2005, 11:25:46 mlm    [Edit]
cahaya,

Masih gatal lagi ya?? mmm....sapu vicks jer..lah. Tunggu masa dia tidur. Lagi satu ada krim kat farmasi tapi lupa plak namanya...masalahnya kalau sapu krim ni nanti kulit akan tinggalkan bekas hitam kesan kena gigitan nyamuk tu.
Anak shahir sapu Allano jer .....dah ok. Tak da tergaruk2 dan yg bestnyer, tak tinggal kesan parut kena gigit nyamuk.

--------------
~ Terlalu Sibuk...Sib Baik Ada AMWAY : NUTRILITE 2 A Healthier U ~

218.111.67.:-)

jua
Ahli Aktif
7. Dihantar pada 25hb Januari 2005, 10:39:32 pagi    [Edit]


dolu-dolu..kalo sebut nyamuk jek..
terus teringat kat 'Mopiko lai laaaaaaaaaaaa...'
ekekekeke...tu dulu ar...

sikalang....guna le Vicks vapourub...


ceh..mcm promosi brg plak ek..
cehhhhhhhhh

203.106.196.:-)

eyzlyn
Pengendali
8. Dihantar pada 25hb Januari 2005, 12:48:09 tghari    [Edit]
ingatkan vicks guna kat hidung ajer

--------------
I miss you Edinamaya... Al Fatihah buat arwah....

mamaboomboom
Ahli Hiperaktif
9. Dihantar pada 25hb April 2005, 11:46:19 mlm    [Edit]
cara paling mujarab...jangan kasi nyamuk gigit...

tidur lah dlm kelambu.......

ada ka orang kat bandar tidur dlm kelambu???

--------------
YM-mamaboomboom123|013-3546429/03-42806428~ www.mamaboomboom.com

218.208.223.:-)

raihanis
Ahli Produktif
10. Dihantar pada 26hb April 2005, 00:40:27 pagi    [Edit]
so far lotion yg i try, yg paling berkesan cuma Allano Lotion. tiap2 bln
mesti ada yg oder lotion ni utk simpan kegunaan keluarga. lotion ni
serbaguna. bukan setakat gigitan nyamuk je, kalau kena air panas ke,
kena iron ke, sapu je lotion ni dan yg menakjubkan....parut pun tak tinggal.

--------------
Amway / Smart Naco / ~ SMS 012-265 7525 YM raihanees

218.208.193.:-)

shahir
Ahli Aktif
11. Dihantar pada 26hb April 2005, 08:55:21 pagi    [Edit]
quote:
so far lotion yg i try, yg paling berkesan cuma Allano Lotion. tiap2 mesti ada yg oder lotion ni ..

Yup...setuju!

--------------
~ Terlalu Sibuk...Sib Baik Ada AMWAY : NUTRILITE 2 A Healthier U ~

218.111.211.:-)

Qyrana_Biru
Ahli Interaktif
12. Dihantar pada 26hb April 2005, 09:18:36 pagi    [Edit]


boleh guna ubat gigi gamat ini, kami sekeluarga sejak bertahun dah gunakannya, bukan sahaja utk gigitan nyamuk, tapi parut luka, gatal, ruam dsb.. hg pun x mahal cuma RM 9.00 ajer

kalau nak emel Qb: qyrana_biru@yahoo.co.uk

--------------
Satinni:Cadar/Pinggan Mangkuk/IgG X-Tra / 012-6074206, email: qyrana_fdr@yahoo.com YM: Qyrana_Biru

219.95.95.:-)

Cetak Ruangan Ini | Balas Mesej | Hantar Topik Baru

Pendaftaran | Syarat Penggunaan | Senarai Hitam | Enjin Carian | Soalan Lazim
Hakcipta Terpelihara © Melayu.com 1998 - 2005