Sembang² Sembang²
PENGUMUMAN : sila klik disini Laman Utama Login
Syarat Penggunaan | Enjin Carian | Soalan Lazim | Arkib 26hb Dzulhijjah 1435 @ 21hb Oktober 2014, 10:09:40 pagi
  Salam sejahtera
Melayu.com   »   Sembang²   »   Sembang Automotif  
(Pengendali : zacks)  

Cetak Ruangan Ini | Balas Mesej | Hantar Topik Baru
Dihantar oleh TIPS : Cara Cuci Enjin Keta
Mann70
Ahli Produktif
1. Dihantar pada 19hb Januari 2005, 11:35:09 pagi    [Edit]
Cara mencuci badan, enjin kereta dengan betul


PEMILIK kenderaan suka melihat kereta bersih dan berkilat manakala bahagian enjin pula tidak comot. Untuk membersihkan enjin, jangan menggunakan air kerana pada permukaan enjin ada banyak kesan minyak yang tidal dapat dihilangkan dengan air.

Penggunaan air juga boleh menyebabkan litar pintas dan kereta akan meragam. Seelok-eloknya gunakanlah bahan yang paling klasik iaitu minyak tanah untuk menghilangkan minyak dan gris pada permukaan enjin.

Tetapi lebih mudah lagi sekarang ada banyak bahan pencucian yang dijual di kedai aksesori untuk menghilang gris dan tar. Semburkan bahan berkenaan di tempat yang perlu, biarkan ia meresap kemudian lap dengan kain kering.

Gris dan sisa minyak pelincir perlu dibersihkan dengan segera daripada bahagian luaran enjin kerana boleh merosakkan tali kipas, paip getah dan kabel elektrik. Selain gris, debu atau lumpur yang melekat pada komponen elektrik seperti alternator (motor penghidup), generator, gegelung penghidup, pengagih dan lampu boleh menyerap wap air dan boleh menyebabkan litar pintas.

Pada terminal bateri pula jika terlihat ada endapan berwarna putih, siramlah dengan air panas kemudian bersihkan dengan kain. Endapan itu dapat dihilangkan dengan mudah tetapi jaga jangan sampai air masuk ke dalam bateri. Lubang pengudaraan pada penutup bateri juga perlu dipastikan sentiasa terbuka.

Ketika mencuci bahagian enjin, pemilik kenderaan dapat memastikan jika ada kebocoran minyak pelincir, elemen penting bagi menjamin kesinambungan kerja setiap bahagian yang bergerak.

Oleh itu, jika tahu ada kebocoran minyak pelincir, cari segera puncanya dan tambahkan minyak pelincir jika kurang. Dalam keadaan biasa, selepas beberapa tahun, gasket kebuk enjin akan bocor sedikit dan minyak pelincir akan menitis. Ini dapat dilihat pada lantai tempat kereta diletakkan. Jika jumlah titisan itu banyak, mungkin gasket di oil sum yang rosak.

Dalam keadaan biasa minyak pelincir akan berkurang menerusi pemeluwapan dan pembakaran. Tapi jumlahnya tidak banyak kira-kira 1/300-1/500 daripada jumlah penggunaan petrol.

Jumlah minyak pelincir boleh dipastikan dengan memeriksa tolok sukat. Baik periksa sendiri kerana jika dibiarkan juruteknik stesen minyak memeriksanya, dalam banyak keadaan anda sebenarnya membantu memajukan perniagaan mereka.

Untuk membersihkan bahagian luar adalah lebih mudah. Hantar saja ke bengkel mencuci kereta dan bayar antara RM5 dan RM10. Dalam tempoh setengah jam, kereta anda sudah bersih dan cantik semula.

Namun jika anda mahu membasuh sendiri, anda perlu menggunakan sabun yang sesuai untuk pencucian kereta. Sabun basuh tidak sesuai dan kelorok tidak sesuai.

Lazimnya, kereta baru dicat dengan cat bermutu tinggi. Jika permukaan itu tidak dibersihkan dengan baik, cat akan cepat rosak.

Debu dan lumpur yang melekat pada badan kenderaan akan menyerap wap air dengan cepat dan merosakkan permukaan cat. Selain nampak comot, cat akan luntur dan mudah menjadi retak-retak.

Langkah pertama membersihkan kenderaan ialah menghilang debu dengan membuat semburan tanpa menggunakan sabun.

Apabila permukaan badan kenderaan berada dalam keadaan kering dan tidak terlalu kotor, debu yang melekat dapat dihilangkan dengan bulu ayam. Tetapi, jika kotoran tidak dapat dihilangkan, gunakan kain bersih basah.

Penggunaan kain kering akan menyebabkan calar atau gurisan pada permukaan cat. Ini disebabkan kotoran berkenaan mempunyai butir debu keras dan pasir.

Apabila membasuh kenderaan menggunakan sabun, jangan biarkan sabun melekat terlalu lama di badan kenderaan kerana ia akan meningkatkan partikel bintik-bintik putih serta bahan kimia sabun boleh memakan cat.

Setelah dibasuh, keringkan badan kereta dengan kain bersih. Untuk hasil yang lebih baik setelah kereta kering sapulah wax (lilin). Selain menambahkan kilat kereta, wax bertindak melindungi permukaan supaya tetap menarik dan hidup

192.228.129.:-)

TJ_04
Ahli Setia
2. Dihantar pada 19hb Januari 2005, 12:40:21 tghari    [Edit]
panjangnya...tak larat nak bace...

tapi...saya slalu hantar kat kedai je..... cuci enjin skali dgn body...malas nak cuci sendiri....

--------------
be yourself!

219.95.168.:-)

Mann70
Ahli Produktif
3. Dihantar pada 19hb Januari 2005, 12:49:17 tghari    [Edit]
soh tukang cuci kat kedai bacakan...

192.228.129.:-)

kudean
Ahli Aktif
4. Dihantar pada 19hb Januari 2005, 3:17:38 ptg    [Edit]


den samo la mcm TJ .. anto kodai jer ... duduk kat 'kondo' .. tingkat atas sekali plak tuh ... bile masa nak turun lap ?

tp klu balik umah mertua aku ... siap la lepas subuh sampai ke zohor aku dok belek dan godek2 cuci keta .. bukan ape .. saje menyibukkan diri .. tak karang ada jugak yang kena pegi menebas semak beluakau kat blkg dan dpn umah tuh ...

hehehe

wasalam

202.188.246.:-)

TJ_04
Ahli Setia
5. Dihantar pada 19hb Januari 2005, 5:35:02 ptg    [Edit]
mann,

tolong basuhkan boleh..........?

--------------
be yourself!

219.95.170.:-)

Melayu04
Ahli Aktif
6. Dihantar pada 19hb Januari 2005, 6:10:22 ptg    [Edit]
basuh kete pun ada kuliah ker/????

--------------
Hidup mesti mau.............melayu hari2 mau.......

219.95.207.:-)

admin_vnet
Ahli Aktif
7. Dihantar pada 19hb Januari 2005, 10:47:38 mlm    [Edit]
hmmmm.....aku pun sama...nak baca panjang2...malehnya....tambah nak basuh ikut cara dia ajar....

aku ajar cara basuh keta yang senang.....

pi cari tmpt yg ada tulisan wash car..parking kat di tmpt yg di arahkan....keluar kereta...duduk di tmpt yg disediakan....baca la paper, majalah yg ada dsb...


dlm setengah jam...bayar duit ikut kadar semasa...masuk kereta dan bawa balik...

gerenti kereta anda bersih berkilat....

--------------
Ibu bapa kita, apa khabar mereka....

219.95.233.:-)

TJ_04
Ahli Setia
8. Dihantar pada 19hb Januari 2005, 10:58:41 mlm    [Edit]
hmmmm.....aku pun sama...nak baca panjang2...malehnya....tambah nak basuh ikut cara dia ajar....

aku ajar cara basuh keta yang senang.....

pi cari tmpt yg ada tulisan wash car..parking kat di tmpt yg di arahkan....keluar kereta...duduk di tmpt yg disediakan....baca la paper, majalah yg ada dsb...


dlm setengah jam...bayar duit ikut kadar semasa...masuk kereta dan bawa balik...

..............................................



setuju!!!!

--------------
be yourself!

219.93.244.:-)

merbuk
Ahli Baru
9. Dihantar pada 26hb Januari 2005, 08:37:53 pagi    [Edit]
TJ_04-Elok le basuh kete sendiri...dapat gak mencergaskan badan dan peluh pun keluar tapi
duit tak keluar...kan ke bagus? aku selalu basuh sendiri...kekadang je antar kedai...cuci
sendiri lagi menyeronokkan...

--------------
HiDuP akan BERakhir jua...

219.94.109.:-)

mscomet
Ahli Aktif
10. Dihantar pada 26hb Januari 2005, 09:29:22 pagi    [Edit]
nak tanya....berapa kos cuci enjin & body keta kat kedai?

--------------
nak joint revell? call 019-3316833

219.95.109.:-)

TJ_04
Ahli Setia
11. Dihantar pada 26hb Januari 2005, 11:11:44 pagi    [Edit]
merbuk.......

kita duduk rumah burung lah......nak kena tunggu giliran basuh........lagi pun slalu bz...........bila ada masa , terus hantar kedai sambil tu gi makan......

mscomet...

harga - tgk kedailah...biasanya kalau basuh body & enjin + vacuum skali.......slalunya dlm RM18.....

--------------
be yourself!

219.95.169.:-)

merbuk
Ahli Baru
12. Dihantar pada 26hb Januari 2005, 2:08:37 ptg    [Edit]
TJ 04- ye ke duk rumah burung....burung merbuk kottt.... ...cengitu memang le payah
nak cuci cendiri yek..

--------------
HiDuP akan BERakhir jua...

219.94.109.:-)

TJ_04
Ahli Setia
13. Dihantar pada 26hb Januari 2005, 2:22:07 ptg    [Edit]
tak ah..............burung merpati......

--------------
be yourself!

219.95.169.:-)

Cetak Ruangan Ini | Balas Mesej | Hantar Topik Baru

Pendaftaran | Syarat Penggunaan | Senarai Hitam | Enjin Carian | Soalan Lazim
Hakcipta Terpelihara © Melayu.com 1998 - 2005