Sembang² Sembang²
PENGUMUMAN : sila klik disini Laman Utama Login
Syarat Penggunaan | Enjin Carian | Soalan Lazim | Arkib 30hb Muharram 1436 @ 23hb November 2014, 6:47:08 ptg
  Salam sejahtera
Melayu.com   »   Sembang²   »   Sembang Kesihatan, Petua & Kecantikan  
(Pengendali : boboiz, piqah)  

Cetak Ruangan Ini | Balas Mesej | Hantar Topik Baru
Dihantar oleh pokok mangga : tak berbuah
rembak
Ahli Setia
1. Dihantar pada 01hb Disember 2005, 12:37:30 tghari    [Edit]


nak minta petua kalau ada yg menolong

rembak ada tanam pokok mangga madu depan rumah dah hampir 4 tahun. tapi sampai sekarang tak berbungga atau berbuah. dah mcm2 baja letak. masih tak berbuah. pokok tu dibeli kat nursery sg buluh.
tahun lepas dah cantas dahan2 kira dah rendah lah. tapi bila dahan baru bertambah makin besar tapi tak berbungga pun.
cina tu kata, pokok nie jenis rendah dan senang berbuah. so, apa kena buat sekarang. ikut hati mahu aje dipotong terus.

202.188.157.:-)

202.188.157.:-)

mulan
Ahli Baru
2. Dihantar pada 05hb Disember 2005, 12:10:05 tghari    [Edit]
petua mak saya, dia ugut sket pokok yang takmo berbuah.. dia parang2 sikit kat batang pokok sambil cakap "hai pokok, berbuah la kau.. kalau tak berbuah nanti aku tebang aje.." .. berkesan juga petua tu.. sebab pokok pun makhluk, dia paham agaknya.. tak lama lepas tu, dia berbunga dan berbuah..

--------------
"To love oneself is the beginning of a lifelong romance"

219.93.3.:-)

mamaboomboom
Ahli Hiperaktif
3. Dihantar pada 09hb Disember 2005, 08:52:59 pagi    [Edit]
quote:
tu.. sebab pokok pun makhluk, dia paham agaknya.. tak lama lepas tu, dia berbunga dan berbuah..


ada testimoni ke.......??

Main ugut2 plak.....kesian pokok tu!!

--------------
YM-mamaboomboom123|013-3546429/03-42806428~ www.mamaboomboom.com

219.95.36.:-)

calis_enjel
Ahli Produktif
4. Dihantar pada 09hb Disember 2005, 09:11:18 pagi    [Edit]
mak calis.. suka asap2 kan kat bawah pokok tu...

bukan pakai asap kemenyan...

try le bakar2 sampah daun kering ke....
rasenye menjadik kot..

kalo tgk tepi2 jalan tu.. tempat terbuka dgn asap kendereaan..
punye le lebat buaah... yg belah dlm kawasan rumah..
togel... heheh kira lebat sebelah le..

try le.. nanti dah berbuah... mintak sebiji...

--------------
PERFUME RM30 & MAKEUP jual harga dealer- 0132321123 -

219.93.8.:-)

mai1
Ahli Setia
5. Dihantar pada 09hb Disember 2005, 09:11:27 pagi    [Edit]
betul ckp mulan tu...makcik mai1 pun pernah wat cenggitu...tp cara dier lain skittt...lepas maghrib..dok kat depan pokok tu...sambil dier selak baju..katenya..."aku sendiri pun berbuah...kalau ko takk berbuah...memang tauu lerr..nasib ko nanti aku tebang..." haaa...gitu lerr ayat..nyer...heheh...seriously...tak lama pas tu..pokok mangga tu..berbunga dan terus berbuah....

202.188.228.:-)

mamaboomboom
Ahli Hiperaktif
6. Dihantar pada 09hb Disember 2005, 09:21:47 pagi    [Edit]
Petua korang ni..........boleh ke di buat pada pokok bunga??

Ni pokok bunga kertas ni.......daun aje byk......bunga ciput!!
Kalau boleh buat gitu............jimat le nak beli baja utk kasi munger...

--------------
YM-mamaboomboom123|013-3546429/03-42806428~ www.mamaboomboom.com

219.95.36.:-)

mai1
Ahli Setia
7. Dihantar pada 09hb Disember 2005, 09:37:51 pagi    [Edit]
kalau pokok bunga tak tau larr pulak mai1 mama...hehehe...tapi ada satu petua...ni.. utk bunga orkid..cuba larr mama test try...kot2..menjadi...kat bunga kertas pulak.....petuanya...air ikan...maksudnya..perut2 ikan yg berdarah tukann...jgn di buang...ambil airnya...dan siram kat pokok bunga tadi...mmmm..insyaAllah..berbunga...makcik mai1 guna air tu jerr nak bagi pokok orkidnyer berbunga lebat....

202.188.228.:-)

Liz_Dee
Ahli Interaktif
8. Dihantar pada 09hb Disember 2005, 3:49:55 ptg    [Edit]
Kawan liz di offic ni kata tetak kat pangkal pokok.

--------------
Pembekal: Perfume/make up/accesori wanita/crystal/ jam tgn/handbag/OSH KOSH dan byk lagi-012-3172101

202.75.160.:-)

raihanis
Ahli Produktif
9. Dihantar pada 09hb Disember 2005, 4:25:22 ptg    [Edit]
pokok mangga dpn rumah i ni tatau la dah brape tahun tuan rumah tanam
dulu. dah tinggi dari bumbung rumah 2 tkt. last year, my salesman buat mcm mulan ckp tu. tak lama lps tu, pokok mula keluarkan bunga dan
berbuah tapi tak byk sgt.

tahun ni, buah mmg menjadi2. besar2 pulak tu. jiran2 lalu dpn rumah, asik
dongak ke atas pokok je. padahal rumah diaorg pun ada pokok mangga.
aritu bawak balik 4 biji ke kampung, timbang dkt 5 kilo.

so, kalau pokok mangga takmo berbuah, tetak je la pangkal dia tu. org
utara kata, takek.

--------------
Amway / Smart Naco / ~ SMS 012-265 7525 YM raihanees

219.95.240.:-)

raihanis
Ahli Produktif
10. Dihantar pada 09hb Disember 2005, 4:27:11 ptg    [Edit]
pokok bunga kertas kalau takmo berbunga, kena la cari baja urea (baja
org tanam padi tu). kat kedai takde jual. kena mintak kat pesawah2. kdg2
bukannya abis pun diaorg guna.

buh je baja ni 1 sudu dlm pasu, dan siram hari2. tgk la lps 2 minggu, boleh
buat garden little india.

--------------
Amway / Smart Naco / ~ SMS 012-265 7525 YM raihanees

219.95.240.:-)

mamaboomboom
Ahli Hiperaktif
11. Dihantar pada 09hb Disember 2005, 4:40:47 ptg    [Edit]
Pokok bunga kertas tu..........kita dok beli baja bunga......kat pasar tani tu...tengok kan main lagi bunga nya....

Tapi bila tabur kat bunga rumah ni..............cam nak tak nak aje dia keluar munger nya!!!!!!!

Nak kena tetak kot.........pokok bunga kertasni....
Penuh daun kering aje kat simen depan rumah ni!!!!!

--------------
YM-mamaboomboom123|013-3546429/03-42806428~ www.mamaboomboom.com

218.111.24.:-)

kizz
Ahli Produktif
12. Dihantar pada 09hb Disember 2005, 4:56:59 ptg    [Edit]
tanam pokok buah je la mama......

boleh panjat2..... makan2.........gayut2.....

kizz pun minat pokok kertas kaler2 tu !

tapi 'spiderman' kizz kata 'tanam pokok bunga buat apa.....cantik je bukan boleh makan....".....buat menyemak je....


--------------
www.cybershop2u.net?member=zetty, pra daftar free...marila jenguk2...

219.93.247.:-)

mamaboomboom
Ahli Hiperaktif
13. Dihantar pada 09hb Disember 2005, 4:59:28 ptg    [Edit]
quote:
tanam pokok buah je la mama......

boleh panjat2..... makan2.........gayut2.....

kizz pun minat pokok kertas kaler2 tu !

tapi 'spiderman' kizz kata 'tanam pokok bunga buat apa.....cantik je bukan boleh makan....".....buat menyemak je....


Rumah mama dah tak ada tanah.........Rumah teres sekangkang kera aje tanah kat depan tu.......Dah simen semua nya!! Tak nampak bayang tanah pun..

Tanam bunga kertas pun dalam pasu...

nanti beli rumah ada tanah luas......boleh buat dusun keliling rumah!!!!!

Boleh buat reban ayam lagi.......best ek..!!

--------------
YM-mamaboomboom123|013-3546429/03-42806428~ www.mamaboomboom.com

218.111.24.:-)

Qyrana_Biru
Ahli Interaktif
14. Dihantar pada 09hb Disember 2005, 5:14:33 ptg    [Edit]
kalau pokok tak berbuah bukan tabur garam ke??? rerasanyalah... petua org dolu2

--------------
Satinni:Cadar/Pinggan Mangkuk/IgG X-Tra / 012-6074206, email: qyrana_fdr@yahoo.com YM: Qyrana_Biru

219.95.90.:-)

mai1
Ahli Setia
15. Dihantar pada 09hb Disember 2005, 5:45:14 ptg    [Edit]
mai1 pernah dngar..jugak yg tu QB...kalau tak silap..pakcik mai1 buat gitu kt pokok durian dier...

202.188.56.:-)

rembak
Ahli Setia
16. Dihantar pada 13hb Disember 2005, 9:49:01 mlm    [Edit]
terima kasih atas petua yg saudara/ri berikana.

tolong cerita detail sikit pasal tetak tu..tak faham sangat..

tetak kat pangkal tu adakah maksudnya potong terus pokok tu kat pangkalnya. kalau mcm tu lamalah lagi nak tunggu dia tinggi dan berbuah..maaf kalau permahaman rembak salah...

sekian

202.188.157.:-)

mamaboomboom
Ahli Hiperaktif
17. Dihantar pada 13hb Disember 2005, 11:31:20 mlm    [Edit]
rembak

Mama rasa............tetak mengugut aje....
Kalo tetak sampai habih.........berjanggut lah menunggu dia besor..
tu belum lagi nak tunggu keluar buah..

Kalau nasib tak baik..........terus mandul pokok mangga tu

--------------
YM-mamaboomboom123|013-3546429/03-42806428~ www.mamaboomboom.com

218.111.181.:-)

Cetak Ruangan Ini | Balas Mesej | Hantar Topik Baru

Pendaftaran | Syarat Penggunaan | Senarai Hitam | Enjin Carian | Soalan Lazim
Hakcipta Terpelihara © Melayu.com 1998 - 2005