Sembang² Sembang²
PENGUMUMAN : sila klik disini Laman Utama Login
Syarat Penggunaan | Enjin Carian | Soalan Lazim | Arkib 19hb JamadilAkhir 1435 @ 20hb April 2014, 6:48:14 ptg
  Salam sejahtera
Melayu.com   »   Sembang²   »   Sembang Agama & Cara Hidup  
(Pengendali : zayed)  

Cetak Ruangan Ini | Balas Mesej | Hantar Topik Baru
Dihantar oleh Fatihah : Dihabiskan atau Ditinggalkan?
cakchiboo
Ahli Setia
1. Dihantar pada 14hb November 2005, 12:48:24 tghari    [Edit]


Begini... katalah kita baru baca fatihah ayat ke3 gitu... imam dah rukuk... macam mana? kita nak habiskan fatihah tu atau kita ikut rukuk? Saya, biasa habiskan... tapi bila dihabiskan, imam dah bangkit dari rukuk, selalunyalah... macam mana tu kedudukan saya dalam jemaah? Saya pernah tanya ustaz lah, ada kata kalau rasa sempat, elok habiskan, kalau macam baru bismillah tu... ikut saja imam rukuk! Tapi saya macam tak seronoklah... nak habiskan jugak fatihah tu kalau dah setengah... kalau gamak tak sempat fatihah, saya tak ikut rakaat tu, masuk rakaat berikutnya!! Sebab, pada saya, fatihah tu kan rukun...! Minta beri penjelasan kepada sapa2 yg ahli.

161.139.216.:-)

usoPkuChai
usoPkuChai
Pengendali
2. Dihantar pada 15hb November 2005, 00:03:17 pagi    [Edit]
chakciboo..
aku cuba jelaskan mengikut kepahaman aku dengan perkataan yang semudahnya..

solat berjemaah bermakna kita setuju untuk mengikut imam, dan begitu juga imam setuju untuk memimpin. kita dah sama2 paham kalo kita tertinggal dua rukun dari imam maka kita terkeluar dari jemaah, begitu juga kalau kita tak bersetuju dengan imam dipertengahan jalan, kita boleh keluar dari jemaah.

secara asas maka bacaan imam yang keras juga seharusnya kita dengari dengan khusyu. al-fatihah itu rukun dalam solat, begitu juga menjaga kedudukan kita dalam jemaah. kita cuba sederhanakan urusan nih.

mengikut pendapat dan kepahaman aku, moga2 perkara nih jarang berlaku, macam kata ustaz ko, kalo sempat habiskan, kalo tak sempat ikut saja imam, atau cara ko juga lebih baik kalo menenangkan hati, ikut rakaat seterusnya, kerna aku rasa semua itu lebih baik dari terburu2 membaca al-fatihah hingga tak tentu arah bunyinya hingga hilang tenang.

wallahualam..

--------------
~;]usoP..

moshi
Ahli Produktif
3. Dihantar pada 15hb November 2005, 00:32:01 pagi    [Edit]



Apakah makmum wajib membaca al-Fatihah atau tidak menjadi perselisihan antara ulama. Dalam hal ini mereka terbagi menjadi tiga golongan:

Imam Malik RAH berpendapat bahwa makmum hendaknya membaca al-Fatihah ketika imam tidak mengeraskan bacaannya, yaitu ketika solah Dzuhur dan Asyar. Sedangkan solah-solah yang disunnahkan untuk mengeraskan bacaan (Subuh, Mahgrib, Isyak) makmum boleh tidak membaca al-Fatihah.

Imam Abu Hanifah RAH berpendapat bahwa makmum boleh tidak membaca al-Fatihah di dalam solah apa saja, baik yang disunahkan mengeraskan suara atau tidak. Karena kedudukan makmum mengikuti imam.

Imam Syafi'i RAH berpendapat bahwa makmum hendaknya membaca al-Fatihah dan surat-surat lain dalam solah yang tidak disunnahkan untuk mengeraskan bacaannya (Dzuhur dan Asyar). Sedangkan untuk solah-solah lain (Mahgrib, Isyak, Subuh) hendaknya membaca surat al-Fatihah saja.
Hadith riwayat Ubadah bin Samit RA.: Bahwa Nabi SAW. bersabda: Orang yang tidak membaca surat Al-Fatihah, tidak sah solahnya. (Muslim)

Imam Ahmad bin Hanbal RAH berpendapat bahwa wajib hukumnya bagi makmum membaca surat al-Fatihah ketika ia tidak mendengar bacaan imam di dalam solah apa saja (Subuh, Dzuhur, Asyar, Maghrib, Isya'). Dan ia melarang bagi makmum untuk membaca surat al-Fatihah apabila mendengar imam membacanya.


Perbedaan pendapat diantara 4 ulama fiqh diatas timbul dari perbedaan pemahaman atas empat hadith Rasulullah SAW yang menerangkan kedudukan makmum dan imam.
Empat hadith tersebut adalah:
"Tidak ada solah bagi orang yang tidak membaca Ummul Kitab". [Riwayat Ibu Huzaimah dan Ibnu Hiban]

Ketika Rasulullah SAW selesai mengerjakan solah "jahriyah" (solah yang dikeraskan bacaannya ) beliau berkata: "Adakah seseorang yang membaca Fatihah ketika solah tadi?"
Maka berkatalah seorang lelaki:
"Saya ya Rasullullah."
Kemudian beliau melarangnya. [Hadith riwayat Malik dari Abu Hurairah RA]

Ubadah Ibnu Samit RA meriwayatkan ketika nabi SAW bersama para sahabatnya telah melakukan salat Dzuhur, beliau berkata: "Aku mendengar salah satu dari kalian membaca ayat-ayat al-Qur'an".
Para sahabat RA menjawab: "Ya".
Maka Nabi SAW bersabda : "Janganlah anda semua membaca sesuatu selain al-Fatihah".
Nabi SAW bersabda : "Apabila kalian mendengar imam membaca, maka diam dan perhatikanlah bacaannya".


NOTA:
Maka, kefahaman dari pengajian masing-masing harus dapat mengadili yang manakah seharusnya untuk diikuti, kerana sesuatu yang ada dijelaskan oleh Sunnah SAW dan ianya dari sumber Hadith yang syahih harus adalah benar untuk dikuti - diamalkan, apatah lagi jika telah merujuk kepada 'guru As Sunnah' masing-masing.. InsyaAllah.
WA.


* Mesej ini telah disunting oleh moshi pada 15hb November 2005, 00:35:28 pagi

--------------
ISLAM AL HAQ adalah DARI AL QURAN DAN SUNNAH SAW. ITULAH AS SUNNAH.

60.49.166.:-)

potpetpotpet
Ahli Produktif
4. Dihantar pada 15hb November 2005, 08:58:44 pagi    [Edit]
quote:
katalah kita baru baca fatihah ayat ke3 gitu... imam dah rukuk
Cak .. pada hemat Potpetpotpet ianya adalah merujuk kepada raka'at pertama Cak ikut menjadi makmum .. OK .. eloklah kita lihat menurut sudut Fiqh Syafi'i:

1) Sekiranya Cak adalah makmum muafiq (Imam takbir dan Cak pun takbir) maka Cak kena habiskan membaca surah Alfaatihah walau pun Imam telah rukuk. WBP Cak kenalah menghabiskan bacaan Alfaatihah Cak tanpa tertinggal 3 rukun dalam Solah Imam.

2) Sekiranya Cak adalah makmum masbuq (Imam sudah takbir lama baru Cak join) maka Cak harus berhenti setakat mana bacaan Alfaatihah dan terus ikut rukuk bersama Imam. Dalam situasi berkenaan bacaan Alfaatihah Imam adalah dikira sebagai bacaan Alfaatihah Cak. WBP Cak juga diharuskan untuk menghabiskan bacaan Alfaatihah sekira mana usaha tersebut tidak menyebabkan Cak terbatal Solat Berjemaah kerana tertinggal 3 rukun dalam solah Imam.

Dalam apa-apa kes fiqh maka jalan yang sebaik-baiknya adalah menepati sebarang pendapat yang terdapat dalam lingkungan Imam-imam Syafi'iyyah selagi ianya dalam batas kemampuan kita mengamalkannya. Pendek kata .. di mana kita masih berada pada batas kemampuan untuk beramal menurut pendapat satu Imam Mazhab (mazhab Syafi'i) maka pendapat dari Imam-imam Mazhab lain harus bagi seseorang untuk muttabi' (beramal dengan kefahaman ilmu yang jelas) tetapi tidak harus untuk taqlid (beramal tanpa kefahaman ilmu). Bila mana kita berada di luar batas kemampuan untuk beramal menurut pendapat satu Mazhab maka pada saat itu barulah ada keharusan untuk beramal menurut pendapat Imam Mazhab lain secara taqlid.

--------------
... luwih beja kang eling lawan waspada!

61.6.163.:-)

sTapEkET
Ahli Setia
5. Dihantar pada 15hb November 2005, 7:45:40 mlm    [Edit]
ustaz saya ajar, kalau kita masboq, iaitu x sempat fatihah ngan imam (imam baca fatihah kita tak join lagik), dan masa tuh imam dah abis baca surah Al-Ikhlas (sebagai contoh), dan mula rukuk, kita kena follow imam, sebab kalau kita baru nak rukuk imam dah nak sujud... solat jemaah kita dah batal.

--------------
-SLES9 green papaya-

202.188.158.:-)

moshi
Ahli Produktif
6. Dihantar pada 17hb November 2005, 1:05:26 tghari    [Edit]


quote:
Pendek kata .. di mana kita masih berada pada batas kemampuan untuk beramal menurut pendapat satu Imam Mazhab (mazhab Syafi'i) maka pendapat dari Imam-imam Mazhab lain harus bagi seseorang untuk muttabi' (beramal dengan kefahaman ilmu yang jelas) tetapi tidak harus untuk taqlid (beramal tanpa kefahaman ilmu). Bila mana kita berada di luar batas kemampuan untuk beramal menurut pendapat satu Mazhab maka pada saat itu barulah ada keharusan untuk beramal menurut pendapat Imam Mazhab lain secara taqlid.



NOTA:
Ajaran dari Imam-imam yang digelar 'Mazhab', khasnya yang EMPAT TERSOHOR SEHARUSNYA BUKAN DARI PENDAPAT, sebaliknya, harus mengambil dari Sunnah SAW yang jelas, sekalipun ada yang dilaksanakan dari 'ijtihad' hanyalah dalam ehwal yang TIADA CONTOH DARI BAGINDA SAW LALU MENGAMBIL DARI 'IJTIHAD PARA SAHABAT RA'.
Kurang dan jarang mengambil dari kias dan PASTILAH AKAN MENINGGALKAN 'IJTIHAD' APABILA TELAH JELAS MENDAPATI DARI AS SUNNAH kemudiannya.

Setiap Muslim seharusnya TIDAK BERHENTI DARI MENCARI @ MEMPELAJARI ILMU KHUSUSNYA DALAM HUBUNGKAIT IBADAH YANG FARDHU MAHUPUN YANG DITUNUT DARI SUNNAH SAW agar ia ketahap 'muttabi' kerana KITA TIDAK HARUS BERAMAL TANPA ILMU !!!

TAKLID BUTA TIDAK HARUS BERLAKU keatas 'keturunan Islam' yang telah beranak-pinak lagi telah berusia sedang sanggup ribuan batu berjalan ribuan hari mencari ilmu unrtuk memenuhkan kepentingan nafsu jasad yang musnah sedang mengabaikan 'kepentingan memenuhkan tuntutan permakanan ruhani yang membawa kepada persoalan di akhirat !!!

Harus berlaku TAKLID BUTA bagi kanak-kanak atau SAUDARA KITA (BARU) yang baru mula berjinak mengenal Islam.

Astaghafirullah al adzim.



Saya suka mengingatkan diri saya sendiri tentang maksud
Hadith riwayat Abu Musa RA: Dari Nabi SAW. bahwa beliau bersabda: Perumpamaan Allah Yang Maha Mulia lagi Maha Agung dalam mengutusku untuk menyampaikan petunjuk dan ilmu adalah seperti hujan yang membasahi bumi. Sebagian tanah bumi tersebut ada yang subur sehingga dapat menyerap air serta menumbuhkan rerumputan (tumbuh-tumbuhan) dan sebagian lagi berupa tanah-tanah tandus yang tidak dapat menyerap air lalu Allah memberikan manfaatnya kepada manusia sehingga mereka dapat meminum darinya, memberi minum dan menggembalakan ternaknya di tempat itu. Yang lain menimpa tanah datar yang gersang l yang tidak dapat menyerap air dan menumbuhkan rumput.

Itulah perumpamaan orang yang mendalami ilmu agama Allah dan memanfaatkannya sesuai ajaran yang Allah utus kepadaku di mana dia tahu dan mahu mengajarkannya. Dan juga perumpamaan orang yang keras kepala yang tidak mahu menerima petunjuk Allah yang karenanya aku diutus. ( Muslim )

WA.


--------------
ISLAM AL HAQ adalah DARI AL QURAN DAN SUNNAH SAW. ITULAH AS SUNNAH.

60.49.166.:-)

potpetpotpet
Ahli Produktif
7. Dihantar pada 17hb November 2005, 1:18:45 tghari    [Edit]
Moshi .. cool .. relax sikit .. Moshi jangan ambil kira apa yang diri Moshi mampu buat sahaja .. umat Islam ni ada pelbagai jenis golongan .. ambil kira sekali yang paling tak cerdik yang duduk dekat ulu yang sehelai kertas dari satu kitab Hadith pun tak ada .. please!

Potpetpotpet paham yang Moshi pengikut Salafi Wahabi dan dalam fiqh berpegang kepada Mazhab Nashiruddin Albani, Bin Bazz dll .. it's OK .. kami ni ASWJ yang fiqh kami bermazhab Syafi'ii .. kami pun ikut Sunnah juga .. so relax sikit .. OK!

--------------
... luwih beja kang eling lawan waspada!

61.6.163.:-)

moshi
Ahli Produktif
8. Dihantar pada 17hb November 2005, 1:42:00 tghari    [Edit]


potpetpotpet dan netters yang dihurmati.

Subhanallah.
ALLAH SWT SAHAJA YANG MAHA MENGETAHUI SIAPA DAN DIMANA SAYA.

quote:
kami ni ASWJ yang fiqh kami bermazhab Syafi'ii .. kami pun ikut Sunnah juga


NOTA:

Tidak ada sebarang anggapan saya secara tertentu siapa yang mengikuti atau tidak mengikuti As Sunnah, bahkan jauh disudut sanubari, memang melihat dan merasakan semua umat manusia akan jadi Islam yang berpegang teguh dengan iman dan amal menepati As Sunnah.
Tanpa mengira ianya dari pengajian sekolah yang mengambil contoh pendidikan yang di asaskan oleh mana-mana Imam yang tersohor terdahulu hingga sekarang.
Kerana, ke empat-empat Imam tersohor BUKANLAH PEMBAHARU, sebaliknya mereka adalah 'pewaris',
maka seharusnya PEWARIS MEMANG 'TEGUH DAN TEGAK DALAM BATASAN AS SUNNAH' yang tidak menjadi PEMBAHARU MELAINKAN 'PEWARIS NUBUAH' dan tetulah TIDAK BERTENTANG DENGAN AS SUNNAH YANG ASAL DAN BENAR.

Maaf:
Saya sendiri masih mahu kenal yang dinamakan ASWJ,
kerana...
menurut kebanyakan 'dalil Sunnah SAW', menuruti As Sunnah itu adalah yang MENGAMBIL 'MAJORITI' PEGANGAN DAN AMALAN PARA SAHABAT RA yang bermaksud Para Sahabat Nabi SAW yang mendapat PETUNJUK dan menyampaikan PETUNJUK sehinggakan ALLAH SWT ISTIHARKAN MEREKA SEBAGAI 'ALLAH SWT TELAH REDHA PADA MEREKA dan MEREKA PUN REDHA DENGAN JANJI ALLAH SWT'.

Berbanding pula dengan sebahgaian orang, khasnya dewasa ini;
ASWJ menurut mereka adalah kepercayaan dan amalan 'majoriti' keturunan orang Islam 'SEMASA'.

WA.


* Mesej ini telah disunting oleh moshi pada 17hb November 2005, 2:35:08 ptg

--------------
ISLAM AL HAQ adalah DARI AL QURAN DAN SUNNAH SAW. ITULAH AS SUNNAH.

60.49.166.:-)

potpetpotpet
Ahli Produktif
9. Dihantar pada 17hb November 2005, 2:56:36 ptg    [Edit]
Moshi .. apa yang isu sangat ni? Potpetpotpet dan golongan mainstream di Malaysia memang ASWJ dan mengambil Fiqh yang disusun dan disampaikan oleh Imam Syafi'ii RAH iaitu Mazhab Syafi'ii .. nak tanya sikit .. salah ke Imam Syafi'ii RAH tu?

Since Imam Syafi'ii sudah kaji Alqur_an .. kaji Hadith .. usul habis-habis .. tahkik habis-habis .. analisa habis-habisan .. fahamkan sedalam-dalam .. lepas tu Imam-imam yang merupakan anak murid dan pengikut beliau pun turut sama melaksanakan proses tersebut .. maka mereka pun menyusun fiqh secara teratur dan mudah untuk diikuti .. tak payah-payah nak menjalankan proses kaji selidik semula .. dan sekiranya kami cenderung setuju dan mengikuti apa yang Imam Syafi'ii dan murid-murid serta pengikutnya telah muafakatkan .. salah ke kami ni?

Tak kan lah kita nak singkir Imam-imam ni semua dan mulakan semula proses kajian dari Alqur_an dan Hadith .. penat le .. tak cukup masa .. tak cukup alat .. Moshi nak buat gitu tak apa .. go ahead .. tak payah kalang kelibut memaksa-maksa kami mengikuti jalan yang Moshi pilih .. it's Ok for you .. it's your Mazhab .. feel free!

Kami sudah ada methodology kami sendiri .. merujuk kepada ASWJ dan Mazhab Syafi'ii .. Ok kan!

--------------
... luwih beja kang eling lawan waspada!

61.6.163.:-)

moshi
Ahli Produktif
10. Dihantar pada 17hb November 2005, 3:16:17 ptg    [Edit]


quote:


Potpetpotpet dan golongan mainstream di Malaysia memang ASWJ dan mengambil Fiqh yang disusun dan disampaikan oleh Imam Syafi'ii RAH iaitu Mazhab Syafi'ii .. nak tanya sikit .. salah ke Imam Syafi'ii RAH tu?

Since Imam Syafi'ii sudah kaji Alqur_an .. kaji Hadith .. usul habis-habis .. tahkik habis-habis .. analisa habis-habisan .. fahamkan sedalam-dalam .. lepas tu Imam-imam yang merupakan anak murid dan pengikut beliau pun turut sama melaksanakan proses tersebut .. maka mereka pun menyusun fiqh secara teratur dan mudah untuk diikuti .. tak payah-payah nak menjalankan proses kaji selidik semula .. dan sekiranya kami cenderung setuju dan mengikuti apa yang Imam Syafi'ii dan murid-murid serta pengikutnya telah muafakatkan .. salah ke kami ni?


Tak kan lah kita nak singkir Imam-imam ni semua dan mulakan semula proses kajian dari Alqur_an dan Hadith .. penat le .. tak cukup masa .. tak cukup alat .. Moshi nak buat gitu tak apa .. go ahead .. tak payah kalang kelibut memaksa-maksa kami mengikuti jalan yang Moshi pilih .. it's Ok for you .. it's your Mazhab .. feel free!

Kami sudah ada methodology kami sendiri .. merujuk kepada ASWJ dan Mazhab Syafi'ii .. Ok kan!



NOTA:

Tiada siapa menyalahkan,
tiada siapa memaksa,
DAN SIAPA-SIAPA HARUS TERASA BERAT ATAU RINGAN.
adalah menurut kefahamannya masing-masing.

Siapa yang mahu 'bermazhab' menuruti yang diyakini, adalah haknya dengan izinNya,
saya menyampaikan yang seharusnya TANPA MEMBERATKAN SESIAPA,
siapa yang mahu ambil fikir dan ambil pertimbangan adalah atas iman dan amalan masing-masing YANG TIDAK PERNAH DI ACUKAN ATAU DIHUNUSKAN SENJATA MENGANCAM ATAU MEMAKSA UNTUK DIIKUTI.

Siapa yang harus layak jadi Mujtahid, Alhamdulillah.
Siapa yang harus mampu kearah muttabi', Alhamdulillah.
Siapa yang sekadar Taklid buta', Astaghafirullah.

yang berbahgia, ialah yang dikurniai HIDAYAH ALLAH.
InsyaAllah.

SALAHKAH SARANAN ITU ?

astaghafirullah al adzim.
WA.


* Mesej ini telah disunting oleh moshi pada 17hb November 2005, 3:18:19 ptg

--------------
ISLAM AL HAQ adalah DARI AL QURAN DAN SUNNAH SAW. ITULAH AS SUNNAH.

60.49.166.:-)

potpetpotpet
Ahli Produktif
11. Dihantar pada 17hb November 2005, 3:28:59 ptg    [Edit]
quote:
Siapa yang harus layak jadi Mujtahid, Alhamdulillah.
Siapa yang harus mampu kearah muttabi', Alhamdulillah.
Siapa yang sekadar Taklid buta', Astaghafirullah.

Moshi .. terlanjur bersembang .. Potpetpotpet nak tanya .. dalam perbincangan kita dalam SA&CH ni .. adakah Moshi mengeluarkan pendapat hasil ijtihad Moshi sendiri? Adakah Moshi .. muttabi' kepada salah satu dari Mazhab yang 4 (Maliki, Hanafi, Syafi'ii dan Hambali)? Atau adakah Moshi muttabi' kepada satu mazhab lain (yang ada group Ulama' mereka sendiri) selain dari Mazhab yang 4?

Potpetpotpet cakap benda lurus tanya cara jujur .. kalau Moshi jawab cara lurus dan jujur adalah baik .. Allowh Maha Tahu apa dalam hati!

--------------
... luwih beja kang eling lawan waspada!

61.6.163.:-)

moshi
Ahli Produktif
12. Dihantar pada 17hb November 2005, 3:37:41 ptg    [Edit]


potpetpotpet.

saya bukan layak jadi mujtahid.
saya bukan mahu jahil berTAKLID BUTA.
SAYA MENYINTAI BELAJAR JADI MUTTABI'.

Jika anda berada sebagai mujtahid, syukurilah nekmatNYA.
WA.

--------------
ISLAM AL HAQ adalah DARI AL QURAN DAN SUNNAH SAW. ITULAH AS SUNNAH.

60.49.166.:-)

potpetpotpet
Ahli Produktif
13. Dihantar pada 17hb November 2005, 3:40:09 ptg    [Edit]
Moshi .. kau tak jawab soalan sepenuhnya .. tak pe lah .. Potpetpotpet renti di sini dulu .. ada kerja sikit .. insyaa-Allowh lain kali kita sembang .. Ok bye!

--------------
... luwih beja kang eling lawan waspada!

61.6.163.:-)

moshi
Ahli Produktif
14. Dihantar pada 17hb November 2005, 3:50:22 ptg    [Edit]


jika 'muttabi' menurut pendapat sdr adalah 'dari pendapat mazhab' sahaja,
itu hak sdr.

sedang bagi saya muttabi' seharusnya mengutamakan kembali pada
AS SUNNAH.

WA.


--------------
ISLAM AL HAQ adalah DARI AL QURAN DAN SUNNAH SAW. ITULAH AS SUNNAH.

60.49.166.:-)

potpetpotpet
Ahli Produktif
15. Dihantar pada 18hb November 2005, 06:38:19 pagi    [Edit]
Isy .. dah jadi polemik ke?

WBP isu Alfatihah .. sama ada nak baca sampai habis .. atau berhenti dan ikut rukuk bersama Imam .. rasanya Cak dah faham dan dah jelas!

OK .. Moshi .. bab muttabi' satu mazhab .. dan bab taklid satu mazhab .. ikut ketetapan standard satu mazhab .. bukan satu hal yang mudah cakap macam petik jari je Moshi .. Moshi jangan cakap ikut ideal .. kita cakap benda praktikal .. kenyataan yang terjadi .. yang lumrah dalam pelbagai zaman pelbagai masyarakat pelbagai keadaan .. muttabi' ni ikut bahasa layman maksudnya mengikut dengan kefahaman yang jelas dan tepat dengan mengetahui dalil dan burhan yang dijadikan asas sandaran yang terdiri dari ayat Alqur_an, matan Al_hadith, tafsir dan syarah, usul dan tahkik, amal Ahli Madinah dan pertimbangan yang terbaik dari sudut praktis .. ini bukan semua orang layak dan memilikinya! Taklid pula ikut sahaja .. sedar ada dalil ada burhan ada analisa ada itu ada ini .. tapi tak tahu pun yang mana satu dan kat mana duduknya!

Rata-rata kita ni Moshi .. taklid sahaja .. ikut standard yang ada dalam fiqh .. dalil-dalil bukan ingat .. sekedar sedar bahawa setiap standard tu ada dalilnya .. itu sahaja! Engkau kalau tak percaya Moshi .. pi lah kat depan surau ke .. masjid ke .. tepi jalan ke .. tanya satu orang umur tok nenek kita .. atau tanya satu orang umur baya ayah atau pakcik kita .. kemudian tanya satu orang sebaya kita .. boleh juga tanya seorang remaja belasan tahun .. lepas tu tanya pulak anak-anak yang baru akil baligh .. tanya "Pasal apa dalam solat kena rukuk dan sujud? Apa dalil dia? Yang kamu rukuk dan sujud tu ikut siapa?" .. berapa kerat sangat yang boleh sebut ayat mana dalam Alqur_an .. berapa orang boleh bacakan matan Hadith yang jadi sandaran .. berapa pulak yang boleh jawab cara ilmiah macam dalam kitab Fiqh .. berapa? Rasa-rasanya nak dapat seorang pun sakit tau! Rata-rata cuma kata .. "Ustaz ajar dulu ada rukuk dan sujud!" .. atau "Memang dari kecik saya tengok orang Solat ada rukuk dan sujud!" .. atau "Eh .. tengoklah dalam kitab .. memang ada tulis Solat kena ada rukuk dan sujud!" .. betul tak? So .. ringkasnya .. itu Moshi nak tarafkan sebagai apa .. muttabi' atau muqallid (taklid)? Taklid celik ke atau taklid buta? Kalau hari ini Moshi nak kata .. siapa taklid maka amal ibadatnya tak sah .. laaaah .. berapa orang sahaja yang amalnya sah?

Kemudian .. berapa orang pulak yang boleh menyorot sesuatu amal ikut sudut pandangan dan ketetapan 4 Mazhab .. siap ayat Alqur_an, matan Hadith dan bahasan-bahasan yang berkaitan .. dalam satu kampong nak cari satu orang yang betul-betul fasih bab 4 Mazhab terkincit pun kita tak boleh dapat! Pendek kata .. standard Fiqh dalam satu mazhab .. contohnya Mazhab Syafi'ii .. pun kita ngaji tak khatam-khatam lagi .. ini kan pula kita nak suruh timbang sendiri-sendiri .. pilih mana yang paling afdhol ikut justifikasi masing-masing .. peninglah orang Moshi!

Kalau gitu .. ni .. dalam MDC ni .. berapa orang yang Solatnya sah .. kerana tak tahu ayat Alqur_an mana, Hadith yang mana dan bahasan yang bagaimana .. yang menyebabkan dalam solat ada qiam .. ada rukuk .. ada sujud .. ada qa'adah (duduk) .. dan ada salam .. so .. adakah solat Warga MDC yang sedemikian Moshi nak kata tak sah? Begitu ke?

That's why lah .. Potpetpotpet kata .. kita ikut je lah satu Mazhab .. kat Malaysia ni Mazhab Syafi'ii .. ada banyak kitab Fiqh Syafi'ii .. ada ramai Ustaz yang alim yang tahu dalil dan sandaran Alqur_an dan Hadith mengenai sesuatu amal .. so .. kita ingat mengingatkan .. sampai meyampaikan .. ketetapan dan standard ikut satu Mazhab iaitu Mazhab Syafi'ii .. itu pun dah kira cukup baik dah! Kita sadar Imam-imam dalam Mazhab Syafi'ii memang ikut Alqur_an .. ikut Hadith .. mengkaji yang terafdhal .. ikut Sunnah .. so kita ikut standard dan ketetapan mereka .. kita kira kita ikut Sunnah lah tu .. betul tak?

Moshi bertenang sikit .. cool .. jangan ikut sangat semangat yang menyala-nyala .. kawal sikit .. jagan nak menyalah-nyalahkan semua pihak kerana tak buat pertimbangan Sunnah melalui kajian sendiri ke atas dalil-dalil Alqur_an, Alhadith dll .. Potpetpotpet rasa tak kena lah cara ni! Cara ni boleh buat orang jadi bingung .. silap-silap haribulan boleh buat orang jadi putus asa .. minta-minta jangan lah sampai orang jadi benci kepada Agama kerana kita!

Kalau orang tanya .. macam kata Usop kat satu posting beliau .. kita jawab yang mudah .. yang senang orang faham .. tak payah kita bingung-bingungkan orang .. janji benda tu betul dan ada dalam Mazhab Syafi'ii! Why Mazhab Syafi'ii? Sebab .. secara amnya mainstream Muslim di Malaysia ni .. mengamalkan Sunnah menurut apa yang standard ada dalam Mazhab Syafi'ii .. harap Moshi tolong faham .. OK!

Harap Moshi jangan marah kerana Potpetpotpet cakap banyak pagi ini .. Potpetpotpet memang macam ni .. wa-(A)llowhu-aa'lam!

--------------
... luwih beja kang eling lawan waspada!

219.95.61.:-)

azarazara
Ahli Setia
16. Dihantar pada 18hb November 2005, 3:00:27 ptg    [Edit]
'Adamul fi'li laisa bi hujjatin

Ertinya

"Ketiadaan perbuatan Nabi s.a.w itu tidak jadi suatu hujjah."

Saudara moshi apa pandangan anda, harap dapat dikongsi bersama

218.111.76.:-)

usoPkuChai
usoPkuChai
Pengendali
17. Dihantar pada 18hb November 2005, 5:26:20 ptg    [Edit]
azarazara..
ada satu lagi..
lakum dinukum waliyadin

--------------
~;]usoP..

moshi
Ahli Produktif
18. Dihantar pada 18hb November 2005, 6:30:21 ptg    [Edit]


Netters yang dihurmati.

JKKK;
Mudah difaham @ dimengerti penjelasan azarazara dan usop,
seharusnya menjadi yang diamalkan oleh Muslim amnya.

zarazara:
quote:
'Adamul fi'li laisa bi hujjatin

Ertinya

"Ketiadaan perbuatan Nabi s.a.w itu tidak jadi suatu hujjah."



usopkucai:
quote:
lakum dinukum waliyadin



NOTA:

Hadith Abdullah bin Amru bin Al-As RA, ia berkata :
Seseorang telah bertanya Rasulullah SAW: Apakah sifat orang Islam yang paling baik? Rasulullah SAW bersabda: Seseorang yang menyelamatkan orang-orang Islam dengan lidah dan tangannya. ( Muslim )


WA.


--------------
ISLAM AL HAQ adalah DARI AL QURAN DAN SUNNAH SAW. ITULAH AS SUNNAH.

60.49.166.:-)

krismann
Ahli Produktif
19. Dihantar pada 18hb November 2005, 7:07:53 mlm    [Edit]
Dari Krismann sendiri, ia berkata:
"Kasihan Cakchiboo yang tersepit di bawah information overload ini. Nak baca ke tak nak? Nak habiskan ke tak?"

--------------
Falling into you...

218.111.184.:-)

moshi
Ahli Produktif
20. Dihantar pada 18hb November 2005, 11:12:25 mlm    [Edit]


SOLAH MENGIKUT IMAM @ berjemaah
adalah
MENURUTI IMAM DALAM SELURUH AMALAN IMAM.

Bagi menguatkan keharusan TIDAK MEMBACA SENDIRI SURAH AL FATIHAH yang bukan sekadar sebahagian Al Quran BAHKAN 'UMUL QURAN'.

Haruslah kita mengambil fikir terhadap kelakuan dari Sunnah SAW yang diikuti oleh Para Sahabat RA, harus terdapat 'hujjah' dari ulamak kemudian dari itu yang memberikan pendapat keharusan 'makmum mendiamkan diri' dan hanya 'ikut imam' termasuk dalam soal MEMBACA AL FATIHAH.

Maksud Firman Allah SWT:

Dan apabila Al-Quran itu dibacakan, maka dengarlah akan dia serta diamlah (dengan sebulat-bulat ingatan untuk mendengarnya), supaya kamu beroleh rahmat.

Dan sebutlah serta ingatlah akan Tuhanmu dalam hatimu, dengan merendah diri serta dengan perasaan takut (melanggar perintahnya) dan dengan tidak pula menyaringkan suara, pada waktu pagi dan petang dan janganlah engkau menjadi dari orang-orang yang lalai.
( 7 Al A'Raaf 204,205 )


dan maksud Hadith:

Dari Abu Hurairah RA, ia berkata: Bersabda Nabi SAW: Apabila imam selesai membaca 'ghairil maghdubi 'alaihim waladh dhallin' lalu makmum dibelakangnya membaca "amin", (jika) sesungguhnya Para Malaikat
( penduduk di langit) membaca amin bersamaan dengan bacaan 'aminnya' jemaah.
( bersamaan bacaan "amin"nya dengan ucapan amin para malaikat ) sesungguhnya akan diampunkan (Allah) dosa-dosanya yang terdahulu".
( Bukhari dan Muslim)


NOTA:

Sebaik membaca Al Fatihah, seharusnya imam membaca Surah-surah lain sama ada panjang atau pendek, juga perlu kepada MENDENGAR DENGAN KHUSYUK dan seharusnyalah TIDAK BERLAKU KHUSYUK MENDENGAR BACAAN YANG SERENTAK MEMBACA AL FATIHAH ATAU SURAH AL QURAN SENDIRI-SENDIRI.
Kerana 'tumpuan @ khusyuk' tidak dapat berlaku dalam DUA KERJA YANG SERENTAK ( membaca sambil mendengar ) sedangkan kedua-duanya perlu BENAR KHUSYUK DALAM SOLAH.

WA.


* Mesej ini telah disunting oleh moshi pada 18hb November 2005, 11:15:16 mlm

--------------
ISLAM AL HAQ adalah DARI AL QURAN DAN SUNNAH SAW. ITULAH AS SUNNAH.

60.49.166.:-)

moshi
Ahli Produktif
21. Dihantar pada 21hb November 2005, 10:16:25 pagi    [Edit]


PM (ke 18) moshi dalam topik ini:
quote:
Apakah makmum wajib membaca al-Fatihah atau tidak menjadi perselisihan antara ulama. Dalam hal ini mereka terbagi menjadi tiga golongan:

Imam Malik RAH berpendapat bahwa makmum hendaknya membaca al-Fatihah ketika imam tidak mengeraskan bacaannya, yaitu ketika solah Dzuhur dan Asyar. Sedangkan solah-solah yang disunnahkan untuk mengeraskan bacaan (Subuh, Mahgrib, Isyak) makmum boleh tidak membaca al-Fatihah.

Imam Abu Hanifah RAH berpendapat bahwa makmum boleh tidak membaca al-Fatihah di dalam solah apa saja, baik yang disunahkan mengeraskan suara atau tidak. Karena kedudukan makmum mengikuti imam.

Imam Syafi'i RAH berpendapat bahwa makmum hendaknya membaca al-Fatihah dan surat-surat lain dalam solah yang tidak disunnahkan untuk mengeraskan bacaannya (Dzuhur dan Asyar). Sedangkan untuk solah-solah lain (Mahgrib, Isyak, Subuh) hendaknya membaca surat al-Fatihah saja.
Hadith riwayat Ubadah bin Samit RA.: Bahwa Nabi SAW. bersabda: Orang yang tidak membaca surat Al-Fatihah, tidak sah solahnya. (Muslim)

Imam Ahmad bin Hanbal RAH berpendapat bahwa wajib hukumnya bagi makmum membaca surat al-Fatihah ketika ia tidak mendengar bacaan imam di dalam solah apa saja (Subuh, Dzuhur, Asyar, Maghrib, Isya'). Dan ia melarang bagi makmum untuk membaca surat al-Fatihah apabila mendengar imam membacanya.


Perbedaan pendapat diantara 4 ulama fiqh diatas timbul dari perbedaan pemahaman atas empat hadith Rasulullah SAW yang menerangkan kedudukan makmum dan imam.
Empat hadith tersebut adalah:
"Tidak ada solah bagi orang yang tidak membaca Ummul Kitab". [Riwayat Ibu Huzaimah dan Ibnu Hiban]

Ketika Rasulullah SAW selesai mengerjakan solah "jahriyah" (solah yang dikeraskan bacaannya ) beliau berkata: "Adakah seseorang yang membaca Fatihah ketika solah tadi?"
Maka berkatalah seorang lelaki:
"Saya ya Rasullullah."
Kemudian beliau melarangnya. [Hadith riwayat Malik dari Abu Hurairah RA]

Ubadah Ibnu Samit RA meriwayatkan ketika nabi SAW bersama para sahabatnya telah melakukan salat Dzuhur, beliau berkata: "Aku mendengar salah satu dari kalian membaca ayat-ayat al-Qur'an".
Para sahabat RA menjawab: "Ya".
Maka Nabi SAW bersabda : "Janganlah anda semua membaca sesuatu selain al-Fatihah".
Nabi SAW bersabda : "Apabila kalian mendengar imam membaca, maka diam dan perhatikanlah bacaannya".


NOTA:
Maka, kefahaman dari pengajian masing-masing harus dapat mengadili yang manakah seharusnya untuk diikuti, kerana sesuatu yang ada dijelaskan oleh Sunnah SAW dan ianya dari sumber Hadith yang syahih harus adalah benar untuk dikuti - diamalkan, apatah lagi jika telah merujuk kepada 'guru As Sunnah' masing-masing.. InsyaAllah.
WA.




NOTA:
Mana-mana individu MUSLIM TIDAK DIHARAMKAN MENURUT AS SUNNAH MENGAMBIL CONTOH 'IJTIHAD' DARI ULAMA' YANG AHLI apabila ia dalam maksud belajar,
SEBALIKNYA;
JIKA SUDAH MULA TERASA DIRI MAHU MENDEBAT ATAU MENETAPKAN PENDAPATNYA UNTUK DIIKUTI OLEH MURID-MURID ATAU ORANG LAIN, bahkan sanggup menyatakan ... harus taklid buta atau celik terhadap SARU MAZHAB SAHAJA...
maka, beliau harus MUTTABI'. maksudnya BELIAU HARUS MENGETAHUI HUJAH AS SUNNAH DAN BUKAN SEKADAR MENGAMBIL PENDAPAT-PENDAPAT SEBAGAI SUMBER HUKUM, kerana diwaktu itu beliau berada sebagai orang yang mengajar orang lain, JIKA SALAH AJARANNYA MAKA SALAH PENGIKUTNYA !!! SEDANGKAN KEBENARAN HANYA ADA BERPANDUKAN AS SUNNAH.
Semua Imam-imam tersohor EMPAT MAZHAB MUAFAKAT TENTANG LARANGAN TAKLID BUTA.
Andainya kita sendiri berpendapat membolehkan taklid buta, itu lah yang dinamakan TIDAK MENGIKUTI MANA-MANA MAZHAB YANG EMPAT.


WA.


--------------
ISLAM AL HAQ adalah DARI AL QURAN DAN SUNNAH SAW. ITULAH AS SUNNAH.

60.49.166.:-)

moshi
Ahli Produktif
22. Dihantar pada 21hb November 2005, 10:32:58 pagi    [Edit]


Dalam maksud hadith yang agak panjang; bagi bertetap mengambil cara menunaikan kesempurnaan 'MEMBACA UMMUL FATIHAH DALAM SETIAP SOLAH:

Dari Abu Hurairah RA atanya: Nabi SAW bersabda sesiapa yang tidak membaca ummul Quran (Fatihah) dalam solahnya, maka solahnya tidak sempurna ( Nabi SAW mengulangi sehingga tiga kali ).
Lalu ditanyakan orang kepada Abu Hurairai RA:
Bagaimanakah kalau kami solah mengikut imam ?

Abu Hurairah RA menjawab:
bacalah perlahan-lahan, kerana aku mendengar Rasulullah SAW bersabda; Bahawa Allah SWT berfirman yang bermaksud: SOLAH ITU KU BAGI DUA ANTARAKU DAN HAMBAKU. UNTUKI HAMBU IALAH APA YANG DIMINTANYA. ....( dan selanjutnya ) ( MUSLIM )


NOTA:
RIWAYAT DARI SUNNAH SAW BUKANLAH PENDAPAT IMAM ATAU PENDAPAT MOSHI. IA ADALAH HUJAH DARI SUNNAH SAW @ AL HADITH SYAHIH.
SUNNAH SAW BUKAN PENDAPAT IMAM TERTENTU, sebaliknya Imam yang tersohor mengambilnya sebagai IKUTAN DAN AMALAN yang seharusnya turut diketahui oleh MUTTABI'.

BUDAYA 'MENUNTUT ILMU' ITU ADALAH SATU PERKARA AS SUNNAH, khususnya DALAM SOAL MEMBAIKI AMALAN KEHIDUPAN SEHARI-HARI AGAR MENJADI SEORANG 'BERAMAL MENURUT DENGAN ILMU' SEBAGAI MUSLIM MUKMIN, dan menjauhi beramal sebagai MUSLIM MUNAFIK, itulah jalan yang baik dan benar.
Menuntut Ilmu berpandukan As Sunnah SEHARUSNYA BERMULA DARI KANAKJ-KANAK SEHINGGA KELIANG LAHAT, itulah YANG HAQ,
dan meningalkan sebagaimana pendapat Anti Islam yang mengajak keturunan Islam MEMBESARKAN MENUNTUT ILMU CARA YAHUDI-NASARA SEBAGAI LEBIH AWAL-UTAMA DIMASA KANAK-KANAK ( WAKTU REBUNG ) sebagaimana sebahagaian besar kaum telah ikuti lalu menghancurkjan Iman Islamnya.

WA.



WA.

--------------
ISLAM AL HAQ adalah DARI AL QURAN DAN SUNNAH SAW. ITULAH AS SUNNAH.

60.49.166.:-)

BoyLoCo
Ahli Produktif
23. Dihantar pada 21hb November 2005, 11:49:56 pagi    [Edit]
quote:
"Kasihan Cakchiboo yang tersepit di bawah information overload ini. Nak baca ke tak nak? Nak habiskan ke tak?"



biasa lah tuh... SACR ....

--------------
Hey Ho Let's Go !!

211.24.144.:-)

potpetpotpet
Ahli Produktif
24. Dihantar pada 21hb November 2005, 9:00:18 mlm    [Edit]
quote:
Kasihan Cakchiboo yang tersepit di bawah information overload ini
Kris .. betul .. betullah apa yang Kris kata tu .. information overload!

Cak .. terus terang .. anjuran Potpetpotpet kepada Cak .. since menurut hemat Potpetpotpet base kepada penjelasan Cak dalam posting # 1 .. Cak adalah seorang ASWJ yang bermazhab Syafi'ii .. so .. keterangan Usop pada Potpetpotpet boleh digunapakai .. keterangan Potpetpotpet yang base kepada fiqh Syafi'ii dan telah Potpetpotpet rujuk kepada Tuan Guru juga boleh Cak pakai .. manakala keterangan Moshi pula adalah sikap golongan laa-mazhab (tidak bermazhab) yang merupakan pegangan firqah Salafi Wahabi kelak hanya akan membingungkan dan membebankan fikiran dan keyakinan ramai eloklah dihindari .. takut yang dikejar tak dapat manakala yang dikendung berciciran!

Dan Moshi .. Moshi jangan marah jika Potpetpotpet kata bahawa SA&CH dalam MDC ni .. pada Potpetpotpet bukanlah tempat yang wajar dan sesuai untuk Moshi lobby methodology yang Moshi tempuh dalam beragama! Please .. Potpetpotpet pesan sekali lagi .. tolonglah Moshi jangan marah .. dalam Hadith pun Rosul SAW kata .. "Laa taghdhab .. laa taghdhab .. laa taghdhab (Usah marah .. usah marah .. usah marah)"! Methodology yang Moshi tempoh ni .. sebenarnya adalah methodology yang Moshi tiru dari Imam Mujtahid .. tetapi .. Moshi harus ingat .. adakah Warga MDC yang megikuti SA&CH ini .. ye lah .. orang-orang macam Potpetpotpet .. Usop .. Kris .. Cak .. dll ni .. adakah kami semua ni setaraf dengan imam mujtahid? Dan .. adakah layak untuk kita ni meniru-niru gaya dan stail para imam mujtahid sedangkan kita semua ni tidak mempunyai kelengkapan ilmu alat yang menjadi syarat utama untuk berijtihad sendiri-sendiri!

Moshi .. Moshi .. come mon lah Moshi .. ada ke Moshi sangka hanya dengan berbekalkan Alqur_an dan terjemahan .. di samping berbekalkan satu dua kitab Hadith dan terjemahan .. kemudian merujuk pula kitab Fiqh 4 Mazhab .. cukup ke untuk membolehkan seseorang berijtihad sendiri-sendiri! Kalau lah ini methodology yang Moshi tempoh .. dan yang Moshi ingin supaya Warga MDC SA&CH tempohi .. niscaya pada hakikatnya kelak akan terbitlah berpuluh bahkan beratus mazhab baru dengan pelbagai sikap dan pendirian yang kalang kelibut dan bercampur aduk macam rojak buah! Biar betul Moshi! Just imagine .. seorang yang Solat Subuh .. niat cara Syafi'ii .. Fatihah cara Hambali .. i'tidal cara Ibnu Baaz .. tak baca qunut ikut Mazhab Hanafi .. tahiyat cara Nashiruddin Albani .. setiap kali duduk cara Maliki .. akhirnya Salam cara sendiri .. kerana orang berkenaan melalui "ijtihad sendiri" (ingat .. ijtihad dalam inverted commas .. maknanya ijtihad tanpa kelayakan) beranggapan itulah yang Sunnah! Seorang lain pula .. Solat Subuh dengan kombinasi lain pula .. kerana mengambil yang kononnya Sunnah menurut "ijtihad sendiri" beliau juga! Ini ke jalan "Sunnah" yang Moshi ingini untuk terjadi?

Moshi .. Moshi kena faham .. ramai orang baca Alqur_an .. baca terjemahan Alqur_an .. tapi adakah semua boleh faham? Ramai baca Hadith .. baca terjemahan Hadith .. adakah semua boleh faham? Manakala yang faham pun .. faham setakat mana? Dan hari ini Moshi nak lobby kami semua yang dhoif-dhoif ni untuk beramal dengan pertimbangan sendiri-sendiri .. ini ke methodology Sunnah yang sedang Moshi tempohi? Moshi tak nampak ke apa jadinya dengan GAH .. apa jadinya dengan Islib .. apa jadinya dengan (tak mahu sebut nama) .. asalnya mereka semua ni pun terdiri dari orang-orang yang guna methodology yang sedang Moshi tempoh .. Moshi tak nampak ke fenomena ini?

Cuba Moshi berlapang dada .. fikir dan renungkan kata-kata 2 sen Potpetpotpet di atas tu .. dulu pun Potpetpotpet dah hampir-hampir terjebak oleh jala yang ditebar oleh firqah Salafi Wahabi .. koleksi kitab-kitab Salafi Wahabi yang Potpetpotpet ada dalam simpanan ada le lebih kurang 2 kotak besar .. sebahagiannya Potpetpotpet dapat dari Islamic Councellor Kedutaan Saudi .. Abdullah Yassin kan ada kat sana .. Hussein Yi pun Salafi wahabi juga .. sebahagian kitab-kitab tu Potpetpotpet beli sendiri! Alhamdu-li-(A)llaah setelah beberapa tahun .. sedikit demi sedikit .. Potpetpotpet sedar bahawa methodology berkenaan tak kena .. menyimpang dari semangat Sunnah yang sebenar! Apa tah lagi apabila Potpetpotpet kaji .. aqidah Salafi Wahabi bukanlah dalam lingkungan aqidah ASWJ! So .. Potpetpotpet kembali kepada jalan selamat .. kembali kepada aqidah ASWJ yang tulin .. dan kembali menempuh methodology Sunnah yang asli yang dirintis oleh imam-imam mujtahid (dalam kes Potpetpotpet adalah imam-imam dalam Mazhab Syfi'ii)!

Cukuplah dulu Moshi .. Potpetpotpet sekali lagi meghimbau .. Moshi fikir dalam-dalam perkara ini .. ini penting .. Potpetpotpet dah jumpa orang-orang dari firqah Salafi Wahabi bukan takat kat Malaysia .. kat Saudi sendiri .. kat Pakistan pun .. tu belum lagi dalam Internet yang tak bersempadan ni. Insyaa-Allowh kita singkap perkara ni pelan-pelan .. satu syarat .. sentiasa do'a .. do'a .. dan do'a .. kalau boleh nangis maka nangislah .. minta Allowh SWT beri taufik dan hidayah .. beri petunjuk supaya kita tidak menyimpang dari jalan Sunnah yang sebenar-benarnya Sunnah .. sama ada dalam aqidah mahu pun dalam amal dan perbuatan!

Sampai jumpa lagi .. wa-(A)llowhu-aa'lam!

--------------
... luwih beja kang eling lawan waspada!

219.95.246.:-)

moshi
Ahli Produktif
25. Dihantar pada 21hb November 2005, 9:40:41 mlm    [Edit]


potpetpotpet yang dihurmati.

terserahlah kepada sdr sendiri untuk berada ASWJ yang sdr faham dan ikuti.
Dan terserah pula kefahaman As Sunnah yang orang lain ikuti.

Keempat-empat IMAM MAZHAB YANG TERSOHOR,
ADALAH MEMBAWA AJARAN YANG BENAR !!!
MEREKA BERTEGUH MENGAMALKAN KEBENARAN AS SUNNAH,
SEBALIKNYA'
TIDAK MEMINTA MURID-MURIDNYA BERTAKLID KEPADA MEREKA,
TANPA MERUJUK KEPADA KEBENARAN AS SUNNAH.

Potpetpotpet, ingatan sdr memang baik,
namun mengajak orang lain bertaklid buta bagaikan BERHENTI DARI MEMASUKI GERBANG MEMAHAMI AS SUNNAH bukanlah As Sunnah yang harus tepat.

Jika sebahagian besar warga MDC berpegang kepada BAHAWA BERAMAL MENGIKUT KEMAHUAN 'MAJORITI UMAT ISLAM MASAKINI' MAKA ITULAH ASWJ YANG DIGEMBAR GEMBURKAN,
ia adalah hak masing-masing, dan bukanllah kuasa manusia menghalang.

JIka potpetpotpet enggan kembali kepada AL QURAN DAN SUNNAH APABILA MENCARI KEBENARAN BILA BEDZA PENDAPAT,
LALU LEBIH MENGAGUNGKAN 'SETENGAH IMAM' ATAU PEMIMPIN kemudian dari itu,
itupun hak saudara dengan ANGGAPAN ANDA SENDIRI.

Untuk membanggakan tentang 'LEMA DAN HEBAT DIARAB SAUDI'
sesungguhnya ABU JAHAL BUKAN SAHAJA ARAB BAHKAN 'QURAISH' yang ada hubungan dengan nabi SAW,
demikian juga,
ABDUL MUTHALIB ADALAH BAPA SAUDARA NABI SAW.

SEDANGKAN HIDAYAH ADALAH TERSERAH KEPADA ALLAH SWT KEPADA SIAPA YANG HENDAK DIKURNIAI, yang bukan kerana 'keakuan'.


WA.

Astaghafirullah aladzim.



ps:
YANG SAYA TAKUT IALAH MENEKA-NEKA TANPA MELIHAT KEBENARAN,
HANYA KERANA 'TIDAK SEPENDAPAT' lalu menyatakan kem engkau - kem aku, itulah ketakutan saya terhadap FITNAH DAJJAL.
sedangkan saya MASIH MENGANGGAP SEMUA UMAT ISLAM BERSAUDARA DAN MENUJU KEPADA BELAJAR MENGAMALKAN AS SUNNAH YANG BENAR.
Jika pun berlaku perbedzaan, hanyalah kerana 'PENYAKIT HATI' yang hanya dipisahkan satu pihak berada dalam gerbang kemunafikan dan satu pihak berusaha menuju kepada Mukmin. Kedua-duanya masih mempunyai 'HARAP DAN DOA' UNTUK DIKEKALKAN JADI MUKMIN BERPANDUKAN AL QURAN DAN SUNNAH SAW.
Melainkan datang Fitnah Dajjal yang MEMECAHBELAH dengan wujudnbya FIRQAH-FIRQAH.

Saat ini pun, saya masih MENULAK ANGGAPAN POTPETPOTPET tentang pengakuan dirinya dan yang menyokongnya sahaja sebagai ASWJ menurut pemahamannya.
Kerana KITA SEMUA ADALAH BELAJAR MENCARI KEFAHAMAN YANG BENAR TENTANG AS SUNNAH ( sama ada ia menyokong UMNO @ PAS @ DAP dsb ) serta masih jauh dari memahami AS SUNNAH YANG BENAR SEBAGAIMANA PARA SAHABAT RA MEMAHAMI DAN MENGAMALKANNYA.
WA.

* Mesej ini telah disunting oleh moshi pada 21hb November 2005, 10:44:52 mlm

--------------
ISLAM AL HAQ adalah DARI AL QURAN DAN SUNNAH SAW. ITULAH AS SUNNAH.

60.48.238.:-)

potpetpotpet
Ahli Produktif
26. Dihantar pada 22hb November 2005, 06:41:54 pagi    [Edit]
quote:
bertaklid buta bagaikan BERHENTI DARI MEMASUKI GERBANG
Moshi .. Potpetpotpet dah banyak bercakap dengan Moshi .. Moshi masih menutup pintu fikir dan pintu hati .. Moshi kena buka pintu fikir dan pintu hati dan keluar dari alam diri sendiri .. dari luar barulah nampak .. barulah dapat menimbang .. barulah dapat menyemak .. apa yang ada dalam fikiran dan dalam hati Moshi .. ditimbang dengan apa yang telah dan sedang Potpetpotpet sampaikan!

Potpetpotpet tanya .. ini sangat penting ..
quote:
dalam fiqh mana lebih bahaya .. mana lebih menjerumuskan .. mana lebih meyimpang .. taklid buta kepada salah satu dari 4 imam mujtahid yang memang sudah disahkan berauthority zaman berzaman .. atau ijtihad buta menurut faham sendiri-sendiri hanya dengan membaca Alqur_an terjemahan, Hadith terjemahan dan membanding-banding fiqh?
Please Moshi .. renung dan kaji soalan Potpetpotpet di atas .. usah kalang kabut mejawabnya .. tak jawab pun tak apa .. apa yang paling penting adalah apabila Moshi dapat faham apa arah yang Potpetpotpet cuba tunjuk melalui persoalan berkenaan .. OK! Please .. jujur dengan sendiri .. ambil masa .. take your time .. Potpetpotpet minta sangat supaya Moshi duduk bertenang dan berfikir masak-masak .. minta tolong dengan Allowh SWT!

--------------
... luwih beja kang eling lawan waspada!

219.95.56.:-)

moshi
Ahli Produktif
27. Dihantar pada 22hb November 2005, 09:37:47 pagi    [Edit]


POTPETPOTPET.

Hentikanlah menyatakan PENDAPAT-PENDAPAT agi mengajak manusia untuk MENGIKUTI AJARAN ISLAM DENGAN PENDAPAT.



Sesungguhnya kamu berada dalam keadaan berlainan pendapat (mengenai agama yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW).
Dipalingkan daripada (perselisihan) itu orang-orang yang telah dipalingkan Allah (dengan sebab keikhlasannya mencari kebenaran).
( 51 Az-Zaariyaat 8,9 )

Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu) dan lebih elok pula kesudahannya.
( 4 An-Nisaa' 59 )

WA.



PS:

potpetpotpet;
Duduklah ditempat dimana anda berada menurut kesukaan anda.
Biarkan sesiapa yang mahu mengambil Ajaran Baginda Nabi Muhammad SAW yang di ikuti Para Sahabat RA dengan bersungguh belajar menetap kepada kebenaran Al Quran dan Sunnah SAW ia itu MENGAMBIL SETIAP AJARAN AL QURAN DAN SUNNAH SAW SEBAGAI YANG MAHU BERSUNGGUH DIPELAJARI DAN DI AMALKAN DAN BUKAN BAGAIKAN 'WAYANG KULIT' MAHUPUN KETOPRAK'.
WA.

* Mesej ini telah disunting oleh moshi pada 22hb November 2005, 09:38:30 pagi

--------------
ISLAM AL HAQ adalah DARI AL QURAN DAN SUNNAH SAW. ITULAH AS SUNNAH.

60.49.166.:-)

potpetpotpet
Ahli Produktif
28. Dihantar pada 22hb November 2005, 11:42:14 pagi    [Edit]
Moshi ni pun .. kenapalah Moshi ni tak mahu faham-faham apa yang Potpetpotpet sampaikan! Biar Potpetpotpet quote apa yang Potpetpotpet tulis dalam posting # 48 thread "Sujud sahwi : kurang jelas tentang sujud sahwi........." link http://www.melayu.com/v2/sembang2/mesej.php?thread=11265 supaya Moshi renung dan telitikan sekali lagi!
quote:
apa yang dihulurkan oleh Moshi supaya diikut dan diamalkan adalah dari firqah Salafi Wahabi yang bukan bermazhab Syafi'i atau Maliki atau Hanafi atau Hambali. Memang Moshi tidak tulis ayat yang mengatakan "ikutlah saya dan jangan ikut ketetapan Imam Syafi'ii .. !" .. namun .. pada hakikatnya .. agendanya .. melalui apa yang dihulurkannya bertalu-talu sejak lama dahulu .. sebenar-benarnya berbunyi "Eh .. korang ikutlah saya .. jangan ikut Mazhab Syafi'ii .. apa yang Tuan Guru dan Ustaz-ustaz korang ajar adalah bulat-bulat ikut Mazhab Syafi'ii .. tinggalkan semua tu .. pakai Mazhab baru seperti mana yang saya ikuti .. Mazhab saya sahaja yang betul manakala Mazhab-mazhab yang lain banyak yang mengarut .. pakai akal sendiri!" .. sebenarnya itulah bunyi yang disampaikannya melalui postings beliau .. cuma bunyi itu adalah terjemahan dari apa yang tersirat!

Bertenang Moshi .. jangan tersinggung .. Moshi tak payah nak nafikan tafsiran Potpetpotpet dalam perenggan di atas! Kiasannya .. seorang lelaki menunjuk penumbuk kepada seorang lelaki lain .. dia tak cakap pun yang dia ajak gaduh .. tapi dengan menunjuk penumbuk itu sendiri sudah membawa makna universally understood bahawa dia memang ajak gaduh! Betul tak kiasan Potpetpotpet ni Moshi? Moshi tanya sendiri hati sanubari Moshi .. betul tak apa yang Potpetpotpet tafsirkan? Allowh SWT Maha melihat .. Dia Maha Tahu apa yang dalam hati sanubari seseorang! Manusia biasa macam Potpetpotpet ni sekedar hanya boleh baca maksud orang menurut kemampuan yang Allowh SWT kurnia!
Moshi janganlah cakap berbelit-belit .. bimbang Ummat jadi bingung dan menyimpang .. kita nak kata apa depan Allowh SWT nanti .. susah nanti!

--------------
... luwih beja kang eling lawan waspada!

61.6.163.:-)

moshi
Ahli Produktif
29. Dihantar pada 22hb November 2005, 11:46:56 pagi    [Edit]
potpetpotpet;
Duduklah ditempat dimana anda berada menurut kesukaan anda.
Biarkan sesiapa yang mahu mengambil Ajaran Baginda Nabi Muhammad SAW yang di ikuti Para Sahabat RA dengan bersungguh belajar menetap kepada kebenaran Al Quran dan Sunnah SAW ia itu MENGAMBIL SETIAP AJARAN AL QURAN DAN SUNNAH SAW SEBAGAI YANG MAHU BERSUNGGUH DIPELAJARI DAN DI AMALKAN DAN BUKAN BAGAIKAN 'WAYANG KULIT' MAHUPUN KETOPRAK'.
WA.

--------------
ISLAM AL HAQ adalah DARI AL QURAN DAN SUNNAH SAW. ITULAH AS SUNNAH.

60.49.166.:-)

potpetpotpet
Ahli Produktif
30. Dihantar pada 23hb November 2005, 07:12:32 pagi    [Edit]
Moshi .. sama je kita ni .. kami ikut Sunnah menurut sebagaimana yang difahami dan diijtihadkan oleh kelompok Mazhab Syafi'ii .. kamu Moshi ikut Sunnah menurut sebagaimana yang difahami oleh kelompok Salafi Wahabi .. betul tak Moshi!

Moshi janganlah pula perasan .. Potpetpotpet dah jumpa ramai orang-orang Salafi Wahabi yang perasan .. apa Moshi sangka Moshi keluarkan bahasan-bahasan Fiqh dsb di sana sini betul-betul genuine hasil kajian sendiri ke? Bukankah itu adalah apa yang Moshi terima dan baca sama ada dari sumber bacaan atau dari rakan dan guru .. kebanyakan pendapat berkenaan jika disusur galur berasal berpunca dari Ibn Taimiyyah, Ibnu Qoyyim, Muhammad Abd Wahab atau Nashiruddin Albani, Bin Baaz, Salleh Uthaimin, Syeikh Muqbil dan aggota team Salafi Wahabi .. ikut mazhab lah tu .. Mazhab Salafi Wahabi .. faham tak Moshi?

--------------
... luwih beja kang eling lawan waspada!

219.95.208.:-)

moshi
Ahli Produktif
31. Dihantar pada 23hb November 2005, 09:37:39 pagi    [Edit]



cakchiboo dan netters yang dihurmati;
rasanya PM-PM yang diatas telah menjelaskan tentang sujud Fatihah berpandukan As Sunnah, harus untuk dilakukan rujukan kepada yang lebih arif tentang dalil atau hujahnya, sama ada individu itu mengikuti mana-mana mazhab tertentu tiadalah halangan berbuat demikian.
InsyaAllah.

Tinggalkanlah bahasan yang harus tidak mengenai tajuk ini antara moshi dan potpetpotpet. JKKK.


potpetpotpet yang dihurmati ;
Tiadalah permusuhan dalam mencari kebenaran As Sunnah apabila sedia menerima kebenaran As Sunnah itu sendiri. InsyaAllah.
tumpukan topik ini dalam ehwal FATIHA sebagaimana yang dikehendaki oleh tuan rumah dan netters.

bicaralah soal 'kemahuanmu' yang lain ditopik lain;
harus juga pada:
http://www.melayu.com/v2/sembang2/mesej.php?thread=13043



WA.




untuk semua netters:
masih lagi dalam suasana raya.

SELAMAT HARI RAYA
MAAF ZAHIR & BATHIN
sama ada kesilapan
lisan-tulisan saya selama ini,
sengaja atau tidak sengaja,
khasnya;
kepada semua warga
SACH @ MDC,
& PEMBACA MDC.

MUGA ALLAH MENGAMPUNI
KITA SEMUA. InsyaAllah.


--------------
ISLAM AL HAQ adalah DARI AL QURAN DAN SUNNAH SAW. ITULAH AS SUNNAH.

60.49.166.:-)

potpetpotpet
Ahli Produktif
32. Dihantar pada 23hb November 2005, 11:31:37 pagi    [Edit]
quote:
tumpukan topik ini dalam ehwal FATIHA sebagaimana yang dikehendaki oleh tuan rumah dan netters
Moshi .. jawapan Potpetpotpet sama macam yang dalam thread Sujud Sahwi ..
quote:
itulah pun yang Potpetpotpet kehendaki .. bahkan lebih dari itu .. simplify-kan .. jika yang diminta adalah A maka kita jawab A itu menurut sudut pandangan huruf Rumi .. jika yang diminta itu "alif" maka jawablah mengenai "alif" menurut sudut padangan huruf Jawi .. tepat dan mudah .. tak kena lah pulak jika kita menyimpang siur membahaskan dan membincangkannya dari sudut huruf devanagari (huruf sanskrit) .. boleh bukannya tak boleh .. tetapi tak sesuai dan tak kena .. membingungkan orang!
Afterall .. berapa orang sangat dalam MDC ini yang menjadi pengikut Salafi Wahabi? Moshi .. seorang daripadanya .. ada satu dua orang lagi yang Potpetpotpet sudah cam .. tapi jarang menyumbang .. adalah sekali sekala .. yang lain jika ada pun sekedar sympathizer dan yang mula terpengaruh dengan lobby Moshi!

Terus terang Moshi .. siapa lagi yang berpegang dengan jalan Salafi Wahabi selain Moshi .. cuba senaraikan! Moshi tak kan jawab punya .. Potpetptpet tahu dah .. kehadiran Moshi ni pun dalam rangka menyuntik idea-idea Salafi Wahabi .. kan? You tak payah deny Moshi .. understood!

Kita ambillah sikap dan pendekatan yang lurus dan jujur dan terus terang .. Islam ni sifat dia lurus dan jujur dan terus terang .. setuju tak? WA!

--------------
... luwih beja kang eling lawan waspada!

61.6.163.:-)

moshi
Ahli Produktif
33. Dihantar pada 23hb November 2005, 11:39:36 pagi    [Edit]



Binasalah orang-orang yang sentiasa mengeluarkan pendapat dengan cara agak-agak sahaja,
( 51 Adz-Dzaariyaat 10 )
WA.

--------------
ISLAM AL HAQ adalah DARI AL QURAN DAN SUNNAH SAW. ITULAH AS SUNNAH.

60.49.166.:-)

munchkin
Ahli Baru
34. Dihantar pada 23hb November 2005, 3:21:43 ptg    [Edit]
Ini munchkin dpt dari harian metro dijawab oleh Ustazah Mashitah.


Musykil al-Fatihah tidak lengkap ketika berjemaah

SAYA sering menghadapi masalah tertinggal apabila sembahyang berjemaah. Saya selalu tidak dapat menyudahkan bacaan al-Fatihah dan imam sudah rukuk, tetapi saya teruskan bacaan sehingga menyebabkan saya terlewat satu pergerakan berbanding jemaah lain.

Adakah solat saya sah? Adakah saya perlu menghabiskan bacaan atau mengikut pergerakan imam tetapi tidak habiskan bacaan?

Apakah cara untuk saya mengatasi masalah ini? Bolehkah saya baca al-Fatihah sejurus selepas mendengar bacaan imam?

YAN,
Kuala Lumpur

JAWAPAN

Solat berjemaah mempunyai rahsia mendidik jemaah supaya berdisiplin, taat pada pemimpin dan bersama-sama dalam satu pasukan. Dalam masalah membaca al-Fatihah dalam solat berjemaah, jika saudara masuk yakni menyambung selepas imam mulakan dulu solat, bacaan al-Fatihah tertanggung atas imam.

Ertinya, saudara tidak perlu menghabiskan bacaan jika dirasakan dengan menghabiskan bacaan akan menyebabkan tertinggal pergerakan dengan imam. Berbeza pada rakaat seterusnya dan dalam keadaan di mana makmum berjemaah dengan sama-sama mengangkat takbir dengan imam, maka makmum wajib menghabiskan bacaan al-Fatihah.

Untuk mengelak tertinggal al-Fatihah, segeralah membaca al-Fatihah sejurus selepas imam selesai membacanya dan jangan terlalu memanjangkan bacaan jika imam membaca dengan cepat.

Inilah latihan kebersamaan dalam berjemaah. Jika kita masih dengan cara kita dan bacaan sendiri yang menyebabkan kita puas, tentu sukar berjemaah dan akan mengalami masalah yang saudara katakan sekarang.

--------------
mama cayang Iqa... :D

203.106.226.:-)

potpetpotpet
Ahli Produktif
35. Dihantar pada 23hb November 2005, 5:27:02 ptg    [Edit]
Munch .. TK .. JKKK .. berasa apa yang tertera dalam jawapan cut & paste Munch more or less sama sebagaimana yang Potpetpotpet maksudkan. WA.

--------------
... luwih beja kang eling lawan waspada!

61.6.163.:-)

abede
Ahli Produktif
36. Dihantar pada 24hb November 2005, 00:14:43 pagi    [Edit]


huyooo apa cerita nih...jarang-jarang menjengah ke sa&ch ni...sekali terklick..panas la pulak...cool down..cool down..

p/s: saya pun tak berkesempatan baca penuh lagi...nanti la baca

--------------
Jangan jadi JEBON arrr..

192.198.147.:-)

potpetpotpet
Ahli Produktif
37. Dihantar pada 24hb November 2005, 08:56:09 pagi    [Edit]
quote:
Jangan jadi JEBON arrr..
Abede .. mohon maaf Abede .. nampaknya Potpetpotpet dah jadi JEBON di kalangan Warga MDC tertentu kut! Jika Abede rasa Potpetpotpet memang sah dah jadi JEBON .. baik Abede cakap .. at least Potpetpotpet boleh muhasabah posisi diri Potpetpotpet dan tak lah terus berlanjutan menjadi JEBON!


--------------
... luwih beja kang eling lawan waspada!

61.6.163.:-)

moshi
Ahli Produktif
38. Dihantar pada 24hb November 2005, 2:43:53 ptg    [Edit]


Apa yang dipastekan oleh munchkin sebenarnya TELAH TERJAWAB PADA PM 3 di awal topik BARU DI BUKA dan selanjutnya oleh netetrs lain.

Harus termasuk juga netters lain telah turut menjawabnya yang tanpa RASA KEAKUAN melainkan untuk manfaat umat.


WA.


* Mesej ini telah disunting oleh moshi pada 24hb November 2005, 2:45:30 ptg

--------------
ISLAM AL HAQ adalah DARI AL QURAN DAN SUNNAH SAW. ITULAH AS SUNNAH.

60.48.238.:-)

abede
Ahli Produktif
39. Dihantar pada 24hb November 2005, 10:37:10 mlm    [Edit]
potpet dan moshi...

mohon maaf kerana menyampuk...sebenarnya saya bukanlah orang yang layak utk menegur kalian berdua bahkan saya amat menghormati korang berdua kerana ilmu yang ada.

Cuma apa yang saya perhatikan sessi korang ini dah melangkaui proses muzakarah yang diharuskan dan nampak lebih kepada berdebat..maaf sekiranya pendapat saya tidak benar..
Saya yakin dan percaya antara kita masih banyak persamaan terutama dalam bab mencintai kebenaran as-sunnah yang dibawa oleh junjungan besr kita Rasullullah...kan? nahh!!! bukankah ini menunjukkan perjalanan kita sebenarnya adalah berada pada jalan yang sama...cuma mungkin pendirian dan juga ilmu kita yang membezakan kedudukan kita..

Saya amat percaya antara saya, moshi, potpet dan juga semua warga MDC disini amat menghormati kepada ijtihad-ijtihad yang dibuat oleh keempat-empat imam itu kan?
Tak diragukan juga bahawa keempat-empat mereka telah diakui oleh semua pendapat ulama-ulama dahulu mahupun ulama sekarang bahawa firqah mereka tetap dlm golongan ASWJ yang menjunjung tinggi akan kebenaran as-sunnah.... maka dengan itu saya rasa amat molek benarlah jika kita dapat sama-sama saling hormat-menghormati sesama sendiri tak kira lah dari asia ker? dari arab saudi ker dari pakistan ker atau dari mana sekali pun asalkan selagi tidak jelas menunjukkan percanggahan akidah ataupun sesat..kita hormat je lah...

cuma pendapat seposen dari saya yang hina..

wallahualam

--------------
Jangan jadi JEBON arrr..

192.198.147.:-)

abede
Ahli Produktif
40. Dihantar pada 24hb November 2005, 10:42:26 mlm    [Edit]
quote:
Munch .. TK .. JKKK .. berasa apa yang tertera dalam jawapan cut & paste Munch more or less sama sebagaimana yang Potpetpotpet maksudkan. WA.




quote:
Apa yang dipastekan oleh munchkin sebenarnya TELAH TERJAWAB PADA PM 3 di awal topik BARU DI BUKA dan selanjutnya oleh netetrs lain.



see...betul tak?? sebenarnya kita berada pada satu jalan yang sama dan usaha kita juga adalah sama yakni sama-sama berteraskan kecintaan kita pada kebenaran As-sunnah...

wallahualam

--------------
Jangan jadi JEBON arrr..

192.198.147.:-)

betterman
betterman
Pengendali
41. Dihantar pada 24hb November 2005, 11:30:29 mlm    [Edit]
sori nyibuk skek.....

bila aku baca moshi punya mesej, payah nak paham.....
tapi bila baca potpet punya mesej, senang nak paham....
bahasa yang mudah.....

kalau yang tinggi ilmu agama mungkin buleh paham dgn mudah mesej-mesej moshi.....
tapi yang kurang ilmu mcm aku nie mmg tak paham hapa ke benda pon.....

nak tanya, kenapa dlm sembahyang ada baca kuat dan ada baca perlahan???
buleh sapa-sapa bagitau tak?

--------------
www.gunungonline.com

abede
Ahli Produktif
42. Dihantar pada 25hb November 2005, 03:46:15 pagi    [Edit]
bett ..bab menguatkan bacaan dalam sembahyang dan juga memperlahankan bacaan ini kalau tak silap aku terdapat satu kisah semasa baginda berada dimekah dimana baginda menguatkan bacaannya didlm Solat berjemaah bersama sahabat.
Bacaan yang kuat ini telah dijawab balik dengan maki hamun oleh kaum musrik sehingga turunnya wahyu untuk memperlahankan bacaan dlm surah Al-Israa.


Ada pun menguatkan bacaan dlm sembahyang subuh adalah kerana Rasullullah pernah menguatkan bacaannya semasa solat subuh kerana memperdengarkan bacaan baginda kepada golongan jin sehinggakan golongan jin ini memeluk islam

wallahulam mungkin ada sahabat lain yang boleh menjawab dan mohon maaf sekiranya salah..

* Mesej ini telah disunting oleh abede pada 25hb November 2005, 03:52:44 pagi

--------------
Jangan jadi JEBON arrr..

192.198.147.:-)

azarazara
Ahli Setia
43. Dihantar pada 25hb November 2005, 11:57:37 pagi    [Edit]


Potpet kata Moshi adalah Salafi Wahabi dan mengaku beliau adalah aswj yang sejati.

quote:
Afterall .. berapa orang sangat dalam MDC ini yang menjadi pengikut Salafi Wahabi? Moshi .. seorang daripadanya .. ada satu dua orang lagi yang Potpetpotpet sudah cam .. tapi jarang menyumbang .. adalah sekali sekala .. yang lain jika ada pun sekedar sympathizer dan yang mula terpengaruh dengan lobby Moshi!



Sebenarnya malas nak sentuh. tetapi kadang2 posting potpet ini agak melampau dan keras tak bertempat juga. Kang bersuara dituduh pula pengikut ini pengikut itu - - dilebel ini dilebel itu.

Amatlah malang seseorang yang berilmu yang kuat berpegang dengan agama tidak bersifat ilmiah.

Antara sikap yang tidak ilmiah ialah menuduh seseorang dengan sesuatu tuduhan atas sesuatu yang tidak pasti.

Memburukkan orang lain tanpa bukti dan ilmu. Kesemua meraka ini akan didakwa di Akhirat kelak atas kata-kata mereka itu.

Tidakkah malang ruang ilmiah ini dijadikan medan fitnah memfitnah.

Saya setuju dengan moshi

quote:
POTPETPOTPET.

Hentikanlah menyatakan PENDAPAT-PENDAPAT bagi mengajak manusia untuk MENGIKUTI AJARAN ISLAM DENGAN PENDAPAT.


Sikap masyarakat kita Malayu kat Malaysia ini amnya. Jika seseorang memberikan dan membetulkan sesuatu yang bukan menjadi amalan tradisi yang biasanya hasil daripada golongan agama traditional tempatan, maka pasti akan dilebel sebahagi "wahabi".

Saya juga hendak bertanya pada potpet. Tokoh-tokoh agama yang begitu ramai memuji Muhammad bin 'Abd al-Wahab patut juga di tuduh sebagai wahabi atau tidak?

Kita baca Kitab fikah mazhab al-imam as-Syafii contohnya Al-Fiqh al-Manhaji kerana ia amat mudah untuk di fahami bagi generasi muda.

Jika kita menyatakan bahawa apa yang terkandung di dalam kitab tersebut yang tidak sama dengan amalam masyarakat - - adakah itu juga wahabi?

Sedangkan kitab itu adalah kitab dalam mazhab al-Imam as-Syafii dimana tokoh2 yang menulis ketika zaman as-safaii itu sendiri.

ambil contoh lain.

Al-imam an-Nawawi adalah tokoh agung dalam mazhab as-Syafii, pada zaman nya ia membantah mengiringi jenazah dengan mengangkat suara membaca Al-Quran, tokoh-tokoh lain dalam mazhab as-Syafie juga membantah jamuan makanan atau kenduri sempena kematian. Saya percaya jika Imam Nawawi dan tokoh2 mazhab ini hidup pada zaman ini dan buat kenyataan seperti itu, golongan yang taksub dengan pegangan tempatan akan menuduhnya wahabi juga.

Banyak lagi contoh jika hendak di sebut.

Namun begitu ada baiknya potpet membaca apa yang telah di tulis oleh Ustaz Asri Zainul Abidin berkaitan isu ini. Kata beliau Jauhkan diri dari fitnah memfitnah kerana itu lambang akhlak yang buruk dan peribadi yang amat rendah.
Mungkin ada orang yang benar-benar ingin menasabkan dirinya kepada wahabi -- namun wahabi juga bukan aliran yang cukup untuk di mazhabkan. kata Ustaz Asri Zainul Abidin .


benarlah kata2 Muhammad bin Salh al-Ali
"Kebiasaannya, taasub kepada sesuatu pandangan atau mazhab membawa kepada sejenis sikap keras terhadap sesiapa yang menyanggahi pandangan dan mazhabnya..... panjang lagi kata2 beliau cukuplah setakat ini dahulu.

bukan niat saya berbicara untuk mencari kelemahan seseorang.

* Mesej ini telah disunting oleh azarazara pada 25hb November 2005, 2:47:47 ptg

218.111.76.:-)

abede
Ahli Produktif
44. Dihantar pada 25hb November 2005, 9:57:20 mlm    [Edit]
quote:
nak tanya, kenapa dlm sembahyang ada baca kuat dan ada baca perlahan???
buleh sapa-sapa bagitau tak?



bett, ana baru bersembang dengan sahabat selepas solat maghrib tadi...dan ana ada bertanya berkaitan perkara ini..lantas dengan mudah dan sambil tersenyum sahabat saya menjawab...
Kita ikut apa yang rasulullah buat..dulu kalau sembahyang malam rasulullah kuatkan kerana kalau dibaca perlahan makmum tak nampak pula pergerakan imam, dulu mana ada lampu terang benderang macam kita hari nih...kalau solat siang lain la boleh nampak so nabi tak kuatkan bacaannya tambahan pula dengan mendapat rintangan dari puak kufar yang menghina bacaan quran yang dibaca.....entah la...

Tadi pula saya ada membaca sebuah buku yag berjudul...err lupa la plak ..lebih kurang "cara-cara Rasullullah sembahyang" kut?. Jawapan yang ditulis lebih kurang seperti yang diberitahu rakan saya diatas ,ikut rasullullah...iaitu Rasulullah menguatkan dlm solat subuh, maghrib dan isyak dan memperlahankan dlm solat zohor dan asar namun tida pula diterangkan sebab-sebabnya...banyak juga hadis-hadis yag berkaitan namun tidak satupun menunjukkan dengan spesific mengapa melainkan meneragkan menguatkan dlm solat-solat tertentu dan memperlahankan dlm solat-solat tertentu..

wallahualam

--------------
Jangan jadi JEBON arrr..

192.198.147.:-)

potpetpotpet
Ahli Produktif
45. Dihantar pada 25hb November 2005, 10:39:41 mlm    [Edit]
Potpetpotpet ingat dah ada thread taqlid maka thread ini akan berakhir dengan balik kepada tajuk asal yang dibincangkan .. manakala lanjutan mengenai khilaf pendekatan yang ditempuh dapat dibincangkan secara khusus dalam thread taqlid .. sayangnya sangkaan Potpetpotpet meleset .. bila mana Azra pula masuk sekaki menghingarkan semula thread ini dengan ulasan OT lagi sekali ..
quote:
Sebenarnya malas nak sentuh. tetapi kadang2 posting potpet ini agak melampau dan keras tak bertempat juga. Kang bersuara dituduh pula pengikut ini pengikut itu - - dilebel ini dilebel itu.

Amatlah malang seseorang yang berilmu yang kuat berpegang dengan agama tidak bersifat ilmiah.

Antara sikap yang tidak ilmiah ialah menuduh seseorang dengan sesuatu tuduhan atas sesuatu yang tidak pasti.

Memburukkan orang lain tanpa bukti dan ilmu. Kesemua meraka ini akan didakwa di Akhirat kelak atas kata-kata mereka itu.

Tidakkah malang ruang ilmiah ini dijadikan medan fitnah memfitnah.
Azara .. pada Potpetpotpet tidak ada isu label melabel .. tuduh menuduh dsb .. as long as setiap seorang dari kita bersikap jujur dan lurus .. bercakap terus terang dan benar .. berpendirian jelas dan tegas .. bersifat berani dan terbuka! Ini yang Potpetpotpet mahu dan ini yang Potpetpotpet hulurkan .. supaya tidak mengelirukan, tidak membingungkan dan tidak memesongkan sesiapa pun .. supaya memudahkan sesiapa pun untuk menerima atau menolak apa yang kita sampaikan!

Potpetpotpet mangistiharkan bahawa Potpetpotpet adalah dari golongan ASWJ dan bermazhab Syafi'ii .. bukan untuk mendabik dada .. bukan juga kerana perasan .. tetapi semata-mata untuk memudahkan sesiapa pun di kalangan Warga MDC yang bukan ASWJ dan bukan bermazhab Syafi'ii menerima atau menolak apa yang Potpetpotpet sampaikan! Feel free! Supaya mudah untuk sesiapa pun mengambil sikap sebagaimana yang Usop ada memperingatkan dengan ayat ..
quote:


Mafhum: Bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku. < Alkafiruun : 6 >
Potpetpotpet harap Azara faham apa yang Potpetpotpet maksudkan!

Bahkan .. dalam kitab-kitab tradisional .. ulama' yang menulisnya selalu meletakkan pengenalan mazhab dalam namanya supaya jelas bahawa apa yang disampaikannya adalah menurut apa yang menjadi ketetapan dalam mazhab itu sahaja .. bukan mazhab lain .. contohnya kitab Fat_hul-Mu'iin adalah ditulis oleh A(l)ssyeikh Zainu-(al)ddiin ibnu a(l)ssyeikh abdu-(a)l_'aaziz ibnu al_'aalaamah a(l)ssyeikh zainu-(al)ddiin muallif hidayati-(a)l_azkiyaa_ii-ilaa-thoriiqi-(a)l_auliyaa' ibnu a(l)ssyeikh 'aali ibnu a(l)ssyeikh ahmad a(l)ssyafi'ii almaliibaarii alfanaanii.

Azara .. mungkin Azara beranggapan Potpetpotpet bersikap keras .. tetapi pada Potpetpotpet ianya bukan sikap keras tetap sikap tegas .. sikap tegas Potpetpotpet terbit dari adanya sikap berselindung dan enggan berterus terang di pihak Moshi! Anyhow .. keras atau tegas .. adalah subjective ..debatable! Mungkin tanggapan Azara yang dinilai betul dan mungkin pula tanggapan Potpetpotpet yang dinilai betul! Kita tidak dapat memaksa orang lain untuk menerima tanggapan kita ke atas sikap seseorang itu!

Mengapa Potpetpotpet mengulas jalan yang ditempuh oleh Moshi dalam menyampaikan pendapat .. walhasil .. Potpetpotpet boleh berdiam diri .. membiarkan apa sahaja yang Moshi sampaikan tanpa mengulas sepatah kata pun .. tutup PC dan Potpetpotpet boleh tidur lena .. mengapa? Jawapannya adalah kerana Potpetpotpet prihatin dengan keselamatan bersama mana-mana Warga MDC yang ASWJ dan bermazhab Syafi'ii .. Potpetpotpet tidak mahu Warga MDC yang ASWJ dan bermazhab Syafi'ii terkeliru .. Potpetpotpet tidak mahu Warga MDC yang ASWJ dan bermazhab Syafi'ii menjadi bingung .. Potpetpotpet tidak mahu Warga MDC yang ASWJ dan bermazhab Syafi'ii jadi terpesong!

Mana-mana Warga MDC yang bukan ASWJ dan bukan bermazhab Syafi'ii .. ikutlah pegangan mereka .. mereka yang ASWJ bermazhab Hanafi ikutlah mazhab Hanafi .. mereka yang ASWJ bermazhab Maliki ikutlah mazhab Maliki .. mereka yang ASWJ bermazhab Hambali ikutlah mazhab Hambali! Antara mereka yang bermazhab Syafi'ii atau Hanafi atau Maliki atau Hambali .. harus saling menghormati satu sama lain dalam ikhtilaf perkara-perkara furu' (pecahan) .. masing-masing berpegang dengan pendapat Imam mujtahid yang mu'tabar .. dapat dipertanggungjawabkan!

Manakala mereka-mereka yang tidak bermazhab .. atau bermazhab campor aduk .. Potpetpotpet nak kata apa! WBP janganlah pula mereka menyalah-nyalahkan fiqh Syafi'ii dengan menggunakan hujjah Hanafi .. meyalah-nyalahkan fiqh Hanafi menggunakan hujjah Maliki .. menyalah-nyalahkan fiqh Maliki menggunakan hujjah Hambali .. menyalah-nyalahkan fiqh Hambali menggunakan hujjah Syafi'ii .. inilah jalan yang buruk .. inilah jalan yang menerbitkan perpecahan! Setelah memecahbelahkan .. lantas kononnya menghulurkan solution yang telah mereka tempoh pula .. kononnya jangan ikut satu mazhab .. compare compare dan pilih .. jika compare compare dan bigung maka buat satu yang baru! Nampaknya ini adalah agenda divides and rules (pecah-pecah dan perintah)!

Demikian juga .. apa pun kelainan antara apa yang diamalkan dan apa yang ditetapkan dalam satu mazhab tertentu .. maka ianya adalah urusan Ulama'-ulama' dalam mazhab berkenaan untuk memilihnya dan menetapkannya menurut tertib dan disiplin yang ada dalam mazhab tersebut! Contohnya .. kelainan pendapat Imam Syafi'ii dalam qaul qadim (pendapat lama) berbanding dengan qaul jadid (pendapat baru) iaitu sebelum dan selepas Imam Syafi'ii berpindah ke Mesir .. bukankah ada groups of Ulama' dalam mazhab Syafi'ii yang kemudian menanganinya dan menetapkan suatu ketetapan yang standard!

Kita ambil contoh tentang bayar zakat fitrah menggunakan wang ringgit di Malaysia .. apakah itu pendapat asal mazhab Syafi'ii? Apa yang penting ada groups of Ulama' yang bermuafakat diperingkat mereka .. membahaskannya .. lantas menetapkannya .. kalau pun ianya adopted dari mazhab Hanafi .. ianya respected malah diterima pakai .. no complains! Tidak perlu orang awam bingung, keliru dan terpesong kerana dibiarkan untuk berijtihad sendiri-sendiri tanpa ilmu alat yang mencukupi!

Nampak tak Azara .. tidak timbul langsung isu taksub kepada sesuatu Mazhab .. as long as dalam sesuatu mazhab itu ada groups of Ulama' yang sentiasa mengawasi dan menangani perkara-perkara baru untuk dimuafakatkan .. dibahaskan .. dan ditetapkan standard yang perlu diterima pakai oleh pengikut Mazhab berkenaan!

Sebaliknya menyerahkan urusan Ulama' kepada setiap individu ummat teraba-raba .. tercari-cari .. teragak-agak .. compare sana compare sini .. ikut ijtihad sendiri sedangkan mereka tak layak pun untuk berijtihad .. inilah yang bahaya .. inilah yang hari ini telah menimpa kepada mereka-mereka yang terpedaya dengan GAH! Pandang dan lihat .. apakah itu yang kita mahu supaya menimpa ummat?

OK lah Azara .. jika boleh Azara .. kita usah memperpanjang OT dalam thread ini! WBP .. jika perlu .. itu pun jika perlu .. kita lanjutkan dalam thread taqlid .. so that penumpuan bincang dapat ditumpukan dengan lebih menepati tajuk yang dimaksudkan!

wa-(A)llowhu-aa'lam

* Mesej ini telah disunting oleh potpetpotpet pada 25hb November 2005, 10:48:59 mlm

--------------
... luwih beja kang eling lawan waspada!

219.95.56.:-)

moshi
Ahli Produktif
46. Dihantar pada 25hb November 2005, 10:44:55 mlm    [Edit]



quote:
nak tanya, kenapa dlm sembahyang ada baca kuat dan ada baca perlahan???
buleh sapa-sapa bagitau tak?




MEMBACA SURAH SECARA SEDERHANA, tidak terlalu kuat dan tidak terlalu perlahan.
ADALAH CARA BACAAN YANG DI LAKUKAN OLEH RASULULLAH SAW.

Antaranya; berpandukan hadith berikut:

Dalam satu peritiwa ;

Hadith dari Ibnu Abbas RA katanya:
Rasulullah SAW belum pernah membaca Al-Quran dan mengajar agama kepada jin dan belum pernah pula melihat mereka.
Kisahnya, baginda SAW berangkat bersama dengan rombongan para sahabat menuju ke pasar Ukaz

Pada ketika itu, tipu muslihat antara syaitan dan berita dari langit dihalangi dan mereka dilempari dengan panah api. Maka mereka pun kembali kepada kaum mereka, lalu berkata: Antara kami dan berita dari langit ditipu daya dan kami dilempari dengan panah api. Kaum mereka berpendapat: Keadaan itu adalah kerana ada sesuatu yang luar biasa berlaku. Pergilah ke bumi di sebelah timur dan barat. Telitilah apa yang menghalangi antara kita dan berita dari langit.
Mereka pun pergi ke bumi di sebelah timur dan barat. Sekumpulan jin dari mereka menuju ke arah Tihamah iaitu mengikuti Nabi SAW.
Baginda berada di bawah pokok tamar dalam perjalanan ke pasar Ukaz.

Pada saat itu, baginda SAW sedang solah Subuh bersama para sahabat. Ketika mereka ( para jin ) mendengar Al-Quran, mereka memerhatikannya, lalu berkata: Inilah yang menghalangi antara kita dengan berita dari langit. Maka mereka pun kembali kepada kaum mereka lalu berkata: Wahai kaumku.
Yang bermaksud: Sesungguhnya aku telah mendengar bacaan yang mengkagumkan, yang boleh menunjukkan kita kepada kebenaran, maka aku beriman kepadanya dan tidak akan menyekutukan Tuhanku dengan siapa pun.

Maka Allah SWT menurunkan kepada nabi Muhammad SAW aya yang bermaksud:
Katakanlah, telah diwahyukan kepadaku, bahawasanya sekumpulan jin telah mendengar bacaan Al-Quran. ( Muslim )


Di lain peristiwa pula:

Hadith dari Abu Qatadah RA katanya:
Ketika Rasulullah SAW berjemaah bersama kami pada ssolah Zuhur dan Asar, baginda membaca surah Al-Fatihah dan dua surah pada dua rakaat yang pertama.
Kadang-kadang baginda menyaringkan bacaan ayatnya kepada kami. Baginda memanjangkan rakaat pertama dan memendekkan rakaat kedua ketika solah Zuhur demikian juga ketika solah Subuh. ( Muslim )


NOTA:

Mudah-mudahan dari maksud Hadith diatas dapat membantu kita memahami tentang yang diSuynnahkan membaca Surah dari Al Quran secara SEDERHANA dalam solah. Penjelasan maksud Hadith di atas kelihatan mudah difahami yang harus tidak banyak perlu huraian.
Yang harus berlaku ialah 'kefahaman' tentang sejauhmana nyaring yang kuat atau SEDERHANA YANG DAPAT DIDENGAR OLEH MAKMUM.

Seharusnya ada banyak lagi riwayat yang dapat kita temui bersangkutan hal ini.
InsyaAllah.

WA.


* Mesej ini telah disunting oleh moshi pada 25hb November 2005, 11:16:48 mlm

--------------
ISLAM AL HAQ adalah DARI AL QURAN DAN SUNNAH SAW. ITULAH AS SUNNAH.

60.48.238.:-)

moshi
Ahli Produktif
47. Dihantar pada 25hb November 2005, 11:31:04 mlm    [Edit]


dari sudut pemahaman ulamak terdahulu dalam menyatakan tentang pembacaan surah dalam solah; antaranya:

Dari Al Imam Ibnu Qudamah berkata" Telah ddisepakati akan mustahabnya menzahirkan bacaan pada tempat-tempat yang harus dan melembutkan ( syir @ untuk didengari sendiri) pada tempat-tempat yang harus demikian, kaum Muslimin tidak berselisih pendapat tentang tempat-tempatnya. Ia adalah berdasarkan amalan Rasulullah SAW jelas oleh Pasra 'ulama khalaf dan ulama salaf'.

Menzahirkan (mengeraskan) bacaan pada solah Fajr (subuh), Jumaat. Saunnah Hari Raya ( Idil Fitri dan Hajj). Istisqaa (minta hujan) dan pada dua rekaat pertama solah Maghrib dan Isya'.


NOTA:
Tentulah ramai lagi kalangan netters yang ahli dapat membetulkan dan memberikan hujjaahnya. InsyaAllah.
WA.


--------------
ISLAM AL HAQ adalah DARI AL QURAN DAN SUNNAH SAW. ITULAH AS SUNNAH.

60.48.238.:-)

Cetak Ruangan Ini | Balas Mesej | Hantar Topik Baru

Pendaftaran | Syarat Penggunaan | Senarai Hitam | Enjin Carian | Soalan Lazim
Hakcipta Terpelihara © Melayu.com 1998 - 2005