Sembang² Sembang²
PENGUMUMAN : sila klik disini Laman Utama Login
Syarat Penggunaan | Enjin Carian | Soalan Lazim | Arkib 1hb Safar 1436 @ 24hb November 2014, 00:58:25 pagi
  Salam sejahtera
Melayu.com   »   Sembang²   »   Sembang Kesihatan, Petua & Kecantikan  
(Pengendali : boboiz, piqah)  

Cetak Ruangan Ini | Balas Mesej | Hantar Topik Baru
Dihantar oleh URAT : Sakit Urat atau Demam Urat
Qyrana_Biru
Ahli Interaktif
1. Dihantar pada 28hb September 2005, 06:07:58 pagi    [Edit]
Kepada semua netters yang suka masuk sembang ni dah pasti seoranmg yg mementingkan kesihatan.. Qb nak tanya pendapat ttg sakit urat atau demam urat ni, kalau sesiapa yg arif tentangnya

Adakalanya kita terasa kekejangan urat dan otot, kekadang terasa seperti demam, dan adakalanya urat membengkak

Kenapa ia berlaku? Doktor kata ia melibatkan stress..

Adakah ia akan terubat dengan pergi mengurut?

--------------
Satinni:Cadar/Pinggan Mangkuk/IgG X-Tra / 012-6074206, email: qyrana_fdr@yahoo.com YM: Qyrana_Biru

219.95.95.:-)

aliyna
Ahli Aktif
2. Dihantar pada 28hb September 2005, 06:17:11 pagi    [Edit]
meh relaxkan saraf kat pusat rawatan .. insya allah pastuh ok

--------------
*Allah berkati kita semua*

202.186.33.:-)

Qyrana_Biru
Ahli Interaktif
3. Dihantar pada 28hb September 2005, 07:24:56 pagi    [Edit]
boley tau apa punca nya sakit urat ni

--------------
Satinni:Cadar/Pinggan Mangkuk/IgG X-Tra / 012-6074206, email: qyrana_fdr@yahoo.com YM: Qyrana_Biru

219.95.95.:-)

rashna
Ahli Setia
4. Dihantar pada 28hb September 2005, 07:31:59 pagi    [Edit]
sbb suka mengURAT kot... hehehehe

--------------
"Wahai Tuhanku,kasihilah mereka keduanya,sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku waktu kecil"

219.94.111.:-)

k_link
Ahli Baru
5. Dihantar pada 28hb September 2005, 08:31:01 pagi    [Edit]
Assalamualaikum.....QB

Sakit urat ni ada sebab2 dia
*Kalau Demam urat kamu tak biasa bersukan atau sekali-sekala bersukan
*Kalau kamu suka makan-makanan yang sejuk kamu mudah kekejangan otot
*Stress di tempat kerja sebab terlalu sejuk dan kerja yang banyak
*Urat kalau anda membengkak perjalanan darah tak jalan ikut saluran yang betul dalam tubuh kita bermacam jenis urat
*Mengurut anda boleh buat tapi buat semantar waktu saja ketika musin hujan kamu boleh kena kekejangan otot kembali

--------------
`HIDUP YANG SIHAT ADALAH KEKAYAAN YANG TIADA NILAINYA' 017-6826482/483/03-80708930

202.157.192.:-)

Qyrana_Biru
Ahli Interaktif
6. Dihantar pada 28hb September 2005, 09:18:32 pagi    [Edit]
quote:
Stress di tempat kerja sebab terlalu sejuk dan kerja yang banyak


doktor kata ini lah...

--------------
Satinni:Cadar/Pinggan Mangkuk/IgG X-Tra / 012-6074206, email: qyrana_fdr@yahoo.com YM: Qyrana_Biru

219.95.95.:-)

aDiYa
Ahli Produktif
7. Dihantar pada 01hb Oktober 2005, 1:12:37 tghari    [Edit]
hehehe..tak biasa kerja berat2 kot?
ada kalanya..kalu nak demam pun, rasa gak sakit2 badan/urat nih...(viral infection)..so kena rest laaaaa

--------------
aku la ibu YaYa..binik aDieY

210.195.42.:-)

maz3d
Ahli Produktif
8. Dihantar pada 02hb Oktober 2005, 03:53:57 pagi    [Edit]
quote:
meh relaxkan saraf kat pusat rawatan .. insya allah pastuh ok

Betul cakap Aliyna tuh......Nak kene cek urat kita ni sama ada ok ataupun tak..
Kadang2 tu badan nampak cam sihat jer tapi urat2 yg kat dlm tu dah kembang..
Baik gi cek dulu. Bukannya mahal berapa ringgit jer dah boleh tahu apa
puncanya.....saya dah cuba sbb tu berani cakap....pm lah yer saya bagi info..

--------------
Minyak Shuhaida 1001 Rahsia Alam http://www.shuhaida.com/?ref=maz3d

60.48.109.:-)

LeiLa04
Ahli Interaktif
9. Dihantar pada 02hb Oktober 2005, 04:40:35 pagi    [Edit]
biasa tu tapi org tua yg selalu sakit urat!! sbb tu masa muda jaga makan, dlm pantang jaga makan....

--------------
PSD~DCL,SaLinDah, Examo, Jamu MakDara~0133838444~/YM:leilasamad~www.eKedai2u.com~PJ/Shah Alam~

202.188.127.:-)

Qyrana_Biru
Ahli Interaktif
10. Dihantar pada 03hb Oktober 2005, 01:13:12 pagi    [Edit]
quote:
hehehe..tak biasa kerja berat2 kot?
ada kalanya..kalu nak demam pun, rasa gak sakit2 badan/urat nih...(viral infection)..so kena rest laaaaa



kalau dulu selalu wat keje berat, skarang ni duduk ajer..

dulu tong gas pun angkat kak.. la ni jer.. sakit lepas operation ni...


quote:
biasa tu tapi org tua yg selalu sakit urat!! sbb tu masa muda jaga makan, dlm pantang jaga makan


yg Qb tau tak boleh amik ais batu.. yg lain2 tu makanan sejuk dan berangin...

--------------
Satinni:Cadar/Pinggan Mangkuk/IgG X-Tra / 012-6074206, email: qyrana_fdr@yahoo.com YM: Qyrana_Biru

219.95.91.:-)

edinureen
Ahli Setia
11. Dihantar pada 03hb Oktober 2005, 06:38:36 pagi    [Edit]
LINEMEN MISAI KUCING (MINYAK MISAI KUCING)

Misai kucing telah digunakan secara tradisional dan dapat membantu merawat penyakit-penyakit seperti:-

- Gout
- Kejang Otot
- Sakit urat
- kesakitan bahagian dalaman dan luaran
- Sakit kepala
- Radang leher
- Radang tisu usus


--------------
Nusantara Restaurant & Catering- 0192240531

219.93.8.:-)

asammanis
Ahli Aktif
12. Dihantar pada 03hb Oktober 2005, 3:32:27 ptg    [Edit]
sakit urat dan demam urat ni selalu gak asam alami....selalunya disebabkan asam angkat benda berat atau sebab sejuk...asam ni degil..selagi boleh nak angkat walau dah sarat pun kalau boleh nak buat sendiri..lepastu mulalah... .

selalunya bila dah terkena tu..asam makan panadol..sapu ubat yoko-yoko dan kemudian tidor..kalau tak sembuh juga jalan terbaik pergilah berurut...insyaallah sattle masalah .

--------------
revell/zhulian/santini/rorine/cael deon/masterway....ultrawomen3@yahoo.com, sms- 019 6273848

210.187.125.:-)

selina
Ahli Baru
13. Dihantar pada 04hb Oktober 2005, 01:05:32 pagi    [Edit]
saya baru je kena demam urat 2-3 minggu lepas. puncanye maybe silap makan kot. saya bedal tapai 5 bungkus lepas tu makan rebung. maybe saya ni jenis tak tahan. malam tu demam sakit kat tulang belikat. pagi esok bila rasa lain macam panggil akak tukang urut dtg umah urut sikit pastu relak. petang sket pi klinik amik ubat angin lak. pastu baru ok sket.

210.186.185.:-)

Qyrana_Biru
Ahli Interaktif
14. Dihantar pada 04hb Oktober 2005, 02:37:52 pagi    [Edit]
Selina... sama la kita.. Qb lepas operation tak sampai sebulan dah bantai makan sayur kobis... ermmm sakit tak leh gerak2
siap pitam dalam bilik mandi lagi...

kene urut 3 kali terus rasa segar badan

--------------
Satinni:Cadar/Pinggan Mangkuk/IgG X-Tra / 012-6074206, email: qyrana_fdr@yahoo.com YM: Qyrana_Biru

219.95.95.:-)

Lynnda
Lynnda
Pengendali
15. Dihantar pada 04hb Oktober 2005, 08:30:46 pagi    [Edit]
QB

Lynnda selalu gak kena demam urat nih

tapi lepas g urut, Alhamdulillah OK dah...

pastu amalkan la mkn ulam2an.... Lynnda skang ni minum jus mengkudu tiap pagi.... buatan sendiri sbb pokok mengkudu berbuah tak renti

kalau nak g urut, bukan sebarang orang leh urut

kena cari yg tere bab urat... semoga QB cepat sihat.. Lynnda pegi klinik dia bagi ubat apa ntah... tak mkn pun....

--------------
http://pengantin.fotopages.com-012-2399629,KRYOLAN Supplier,YM:yarntz, nlynnda@yahoo.co.uk

selina
Ahli Baru
16. Dihantar pada 04hb Oktober 2005, 3:24:18 ptg    [Edit]
qyrana,

saya rasa maybe kita punya jenis badan yg tak kuat kot. Takpe lepas ni kena ingat la jangan makan bende2 yg sejuk atau tajam . Yelah kita kadang2 orang pompuan ni banyak pantang larang tapi kita tak ingat. Kadang2 pantang larang orag2 tua ni nak kena pakai jugak.

Saya doakan qyrana cepat sembuh okay...

210.186.184.:-)

Qyrana_Biru
Ahli Interaktif
17. Dihantar pada 05hb Oktober 2005, 01:44:02 pagi    [Edit]
quote:
pastu amalkan la mkn ulam2an.... Lynnda skang ni minum jus mengkudu tiap pagi.... buatan sendiri sbb pokok mengkudu berbuah tak renti


Kak Lynda,

tukang urut yg Qb pegi pun soh Qb makan buah mengkudu mentah2
dia kata bagus utk urat..

selina.. aha.. mmg pun....

--------------
Satinni:Cadar/Pinggan Mangkuk/IgG X-Tra / 012-6074206, email: qyrana_fdr@yahoo.com YM: Qyrana_Biru

219.95.23.:-)

eynda
Ahli Produktif
18. Dihantar pada 07hb Oktober 2005, 05:34:38 pagi    [Edit]
QB ngurut kat mana...?

219.95.23.:-)

Qyrana_Biru
Ahli Interaktif
19. Dihantar pada 07hb Oktober 2005, 5:28:27 ptg    [Edit]
quote:
QB ngurut kat mana...?



KAt BK 3 Bukit Kuchai.. dekat ngan umah eynda
nak pi jom QB bawak

--------------
Satinni:Cadar/Pinggan Mangkuk/IgG X-Tra / 012-6074206, email: qyrana_fdr@yahoo.com YM: Qyrana_Biru

219.95.22.:-)

eynda
Ahli Produktif
20. Dihantar pada 08hb Oktober 2005, 09:22:00 pagi    [Edit]
O ye ke...? Nanti kalau nak pi eynda bagitau ye...

219.95.22.:-)

reynna
Ahli Aktif
21. Dihantar pada 13hb Oktober 2005, 6:34:32 ptg    [Edit]
kalau demam panas, pastuh kat tapak tangan mcm ada garis2 dlm tapak tangan tu, nape eh? garis tu mcm tompok2 darah pun ye jugak... (adik kata macam kena getah buah rupanya)
masa demam tuh mcm kebas2 la jugak tangan semua...mungkin ke disbbkan high temperature masa demam tu, or itu demam urat ke? sehari je demam, pastuh dah baik.. (demam sbb berjalan jauh di tgh panas)
2 hari lepas tu dah beransur hilang garis2 tuh, tapi still nak tau gak, apa benda tuh..

--------------
http://buymebeauty.blogdrive.com <one-stop bargain center>

219.95.56.:-)

Qyrana_Biru
Ahli Interaktif
22. Dihantar pada 14hb Oktober 2005, 2:59:57 ptg    [Edit]
takut kene demam denggi arrr pi la cek kat spital

--------------
Satinni:Cadar/Pinggan Mangkuk/IgG X-Tra / 012-6074206, email: qyrana_fdr@yahoo.com YM: Qyrana_Biru

219.95.89.:-)

Cetak Ruangan Ini | Balas Mesej | Hantar Topik Baru

Pendaftaran | Syarat Penggunaan | Senarai Hitam | Enjin Carian | Soalan Lazim
Hakcipta Terpelihara © Melayu.com 1998 - 2005