Salam sejahtera Ke Panel Login  

Sembang2 >> Sembang Agama & Cara Hidup >> Al-Quran yang suci : Apakah hukum habiskan(khatam) baca Al-Quran?
(Pengendali : PnAnn, zayed )
 
Hantar Topik Baru | Balas Mesej | Cetak Laman Ini
Dimasukkan oleh Tajuk Topik : Al-Quran yang suci : Apakah hukum habiskan(khatam) baca Al-Quran?
slamdunk

1 . Dihantar pada 02hb Mac 2003 11.42:09 mlm   [Edit]
Saya sebagai ahli yang baru mencelah-celah di sembang agama ini ingin menanyakan ahli setia/baru/pengendali/krew mdc...

Apakah hukum mnghabiskan baca Al-Quran? Adakah wajib? Jika seseorang yang tidak sempat menghabiskan baca Al-Quran ini, adakah berdosa? Di samping itu, pembacaan Al-Quran ini selepas dah khatam adakah sunah ataupun wajib? Dipersilakan menjawab topik yang kedua kali dibuka di smbg agama ini... diharap kemusykilan ini dapat diatasi... (bahan bacaan doa yang lain pun kena baca, kan?)

IP : 203.121.0.10

ustazizzat

2 . Dihantar pada 03hb Mac 2003 08.27:41 pagi   [Edit]
hukum khatam al-quran ialah sunat. tidak ada nas yang mewajibkan amalan khatam al-quran ini. setiap bulan ramadhan, nabi s.a.w. dan jibril a.s. akan membaca al-quran hingga khatam. para sahabat mengamalkan khatam al-quran. paling cepat 3 hari, dan paling lambat sebulan.

selepas khatam al-quran, disunatkan lagi membacanya lagi hingga khatam kali kedua dan seterusnya.

bacaan doa sehabis membaca khatam al-quran juga digalakkan. tiada doa khatam yang disepakati. ada banyak doa yang terdapat di akhir mushaf al-quran yang ada sekarang.

IP : 219.92.222.187

han2

3 . Dihantar pada 03hb Mac 2003 4.48:02 ptg   [Edit]
assalamualaikum..
manurut guru aku..hak bagi al-quran ialah 2 kali qatam stahun.skit jek ek? hahah

IP : 61.6.39.139

Al_Muwalid

4 . Dihantar pada 03hb Mac 2003 7.54:36 ptg   [Edit]
..........mesej telah di edit....

* Mesej ini telah diedit oleh Memanda pada 03hb Mac 2003 8.09:42 mlm

IP : 134.7.134.15

Al_Jelani

5 . Dihantar pada 03hb Mac 2003 8.14:05 mlm   [Edit]
.......telah diedit dari mesej asal...

* Mesej ini telah diedit oleh Memanda pada 03hb Mac 2003 8.39:24 mlm

IP : 134.7.134.15

slamdunk

6 . Dihantar pada 03hb Mac 2003 9.55:01 mlm   [Edit]
Thanks sbb ustazizzat dan han2 sbb sudi memberi penjelasan yg jelas kpd aku... thanks sekali lagi...
Al-M & J... apsal dua org nie masuk topic aku? Sampai dibuang mesej nyer isi... mestilah ada unsur2 tak baik lagi... bagus dibuang mesej mereka tuh! Tindakan yang pantas, tangkas, cepat dan tepat drpd pengendali/krew mdc!!! Bagus!

IP : 203.121.0.10

Whitecabai_

7 . Dihantar pada 04hb Mac 2003 8.12:37 mlm   [Edit]
Mesej diedit

* Mesej ini telah diedit oleh PnAnn pada 05hb Mac 2003 1.26:18 tghari

IP : 134.7.134.19

Whitecabai_

8 . Dihantar pada 04hb Mac 2003 9.23:44 mlm   [Edit]
Mesej Diedit

* Mesej ini telah diedit oleh PnAnn pada 05hb Mac 2003 1.27:15 tghari

IP : 134.7.134.19

slamdunk

9 . Dihantar pada 04hb Mac 2003 11.22:54 mlm   [Edit]
Cara kasar saya menegur kamu wc:
WOI!WOI! ko tak berkelulusan Islam jangan kacau topik aku ehh... aku nih panas baran ko tahu! Masa skola aku pendiam, bila kau mengamuk, siap aku cabai2 mulut ko nanti!

Cara sabar skit:
Janganlah kutuk dan perli agama kami, Islam... ada pernah ker kami, umat Islam kaco sensitiviti agama kamu? Taknah kann... kamu yg kecoh2... jgnlah kerana beza agama, nak wujudkan ketegangan.... kami tak suka sebenarnya kutuk org, tapi bila agama dan bangsa kami dipertikaikan oleh makhluk seperti kamu, siapa tak marah... janganlah kutuk lagi, ini teguran, bukan rayuan okey?

IP : 203.121.0.10

slamdunk

10 . Dihantar pada 04hb Mac 2003 11.27:29 mlm   [Edit]
Lagi satu, ko taktau tafsiran Al-Quran yang suci dan dah dikaji dan ditafsirkan dan dijadikan amalan hidup masakini, jangan ko nak pertikaikan agama dan cara2 kami umat Islam beribadah dalam kehidupan kami dgn agama Islam. Dosa pahala takleh dibuat main, Tuhan saja yg tentukan! Jangan memandai-mandai nak ajar kami! Ini hak kami, nak mempelajari cara2 nak beribadah dlm agama Islam, kamu takleh kacau hak kami! Sudahlah... jangan dikacau agama Islam!

IP : 203.121.0.10

BungaAngkasa

11 . Dihantar pada 05hb Mac 2003 10.10:39 pagi   [Edit]
whitecabai...
eh bukan ke kau pun baca al Quran ke?kalau tak mana lah kau tahu semua pasal Islam dan macam lagi tu?so secara tak langsung sebenarnya kau percaya apa yang tertulis dalam Al-Quran.Kalau dah semua dalam Al-Quran tu tipu apsal kau beriya sangat dok menyangkal kebenaran?
Tgkla semua..orang yang cuba mencari keburukan Islam tapi refer pada Al -Quran..so maknaye dia percaya apa tertulis dlm Al-Quran..

* Mesej ini telah diedit oleh PnAnn pada 05hb Mac 2003 1.29:10 tghari

IP : 202.188.127.61

Budakmelayu

12 . Dihantar pada 05hb Mac 2003 1.20:32 tghari   [Edit]
Agama islam tu suci.Al-Quran tu suci. hai kalau si whitecabai tu dah pandai sangat cubalah cipta satu kitab yg lebih bagus. Sedangkan bekas paderi yg telah memeluk islam mengakui kebesaran Allah dan mengiktiraf al-quran tau

* Mesej ini telah diedit oleh PnAnn pada 05hb Mac 2003 1.29:52 tghari

IP : 202.188.63.211

supercat

13 . Dihantar pada 05hb Mac 2003 6.47:18 ptg   [Edit]
whitecabai_???? whitecabai???...

IP : 203.115.217.130

whitecabai

14 . Dihantar pada 05hb Mac 2003 7.15:50 ptg   [Edit]
assalamualaikum.

Best agaknyer nama sayer nih sampai ader yg nak PinjaM ... .. saya dah post dalam sembang maklumbalas dan rasanya tak perlulah nak repeat kat semua tajuk yg ader..

Yg pasti I'M INNOCENT.

wassalam.

IP : 203.121.0.10

slamdunk

15 . Dihantar pada 05hb Mac 2003 9.00:18 mlm   [Edit]
Whitecabai... yaa... ada skit jer mesej yg telah diedit saya tadi tapi di tmpt lainlah... supaya whitecabai sebeno tak terasa... dan baru saya hantar mesej(satu) kpd ruangan... saya tak sempat nak edit mesej atau hantar mesej ntuk mengelakkan whitecabai tulen dari rasa tersisih dan bersalah... kpd kengkawan sumer... kita panggil whitwcabai yg jahat tuh blackcabai... amacam? Kepada whitecabai sebeno, jangan terasa kalau ada mesej yg saya hantar mengguriskan hati awak... pasal saya terkeliru masa tuh... yg saya kutuk2 tuh... blackcabai... jangan terase yer... saya mintak maaf sesgt...

IP : 203.121.0.10

whitecabai

16 . Dihantar pada 06hb Mac 2003 5.37:39 ptg   [Edit]
takpe slamdunk- saya tak marah pon pada sapa2 yg maki-maki atau marah-marah "nama" saya tuh .. saya amat memahaminya..

IP : 202.184.114.253

slamdunk

17 . Dihantar pada 06hb Mac 2003 9.00:00 mlm   [Edit]
whitecabai... thanks sebeb maafkan aku nih...

IP : 203.121.0.10

kelkatumalam

18 . Dihantar pada 07hb Mac 2003 6.03:16 ptg   [Edit]
assalamualaikum..

tu pasal kena berilmiah..hati manusia tiada skeras mana pun..

IP : 61.6.39.139

slamdunk

19 . Dihantar pada 07hb Mac 2003 9.03:27 mlm   [Edit]
Ya ya... btol tuh, btol tuh...

IP : 203.121.0.10

BungaAngkasa

20 . Dihantar pada 10hb Mac 2003 1.10:12 tghari   [Edit]
sebut pasal khatam al-Quran nie..nak tanay ada tak sapa2 ahli mdc yang tahu kelas quran tajwid utk orang dewasa di sekitar lembah klang..bunga angkasa inga nak improve kan laa bacaan tajwid,coz skang ni banyak dah lupa..belajar tajwid pun time sekolah2 dulu so skang ni dah tak sure sangat tajwid betul ke tak.

IP : 202.188.127.61

whitecabai

21 . Dihantar pada 11hb Mac 2003 6.43:45 ptg   [Edit]
Pergi Kat Plaza Warisan kek Kg baru tu.
Dekat dengan bank pemBangunan ...
tiada bayaran yg dikenakan.

IP : 203.121.0.10

slamdunk

22 . Dihantar pada 11hb Mac 2003 8.54:00 mlm   [Edit]
whitecabai... best arr camtu... tak dikenakan bayaran.... BungaAngkasa.... ko cubalah ikti kelas quran tajwid kat sana.... pertimbangkan.... aku... jauh btol kl dgn pj... whitecabai @ korang sumer tahu tak camana nak dapatkan tempat belajar tajwid quran(tempat mengaji al-quran) kat PJ... blehlah.... ada info & masa bagitau ya...

* Mesej ini telah diedit oleh slamdunk pada 11hb Mac 2003 11.21:18 mlm

IP : 203.121.0.10

whitecabai

23 . Dihantar pada 12hb Mac 2003 1.21:37 tghari   [Edit]
Yayasan Al-Quran, Plaza Warisan.
Tel : 03-26913286


Dtg sendiri kat sini .. daftar dan pilih kelas.. jadual waktunya ader banyak.. terpulang pada kita nak pilih biler... weekdays ker weken ker..

Slamdunk- kat PJ tuh tak silap aku kat UIA Pj tuh ader.. cuba ko tanyer la..

IP : 202.184.114.253

slamdunk

24 . Dihantar pada 18hb Apr 2003 9.40:01 mlm   [Edit]
thanks whitecabai.. saya fikir dulu yaa...

IP : 203.121.0.10

Hantar Topik Baru | Balas Mesej | Cetak Laman Ini
 

 

Pendaftaran | Syarat Penggunaan | Senarai Hitam | Enjin Carian | Soalan Lazim | Hubungi Kami

 

 

Sembang2 versi 7.0c
Hakcipta Terpelihara Kometsoft (M) Sdn Bhd / Melayu.com 1998 - 2003
" Sesiapa yang meniru tanpa kebenaran adalah orang yang sangat jahat "