Salam sejahtera Ke Panel Login  

Sembang2 >> Sembang Sastera & Budaya >> apa-apa : perkataan lama yang dah jarang kita dengar
(Pengendali : Aki, DaniaAlia )
 
Hantar Topik Baru | Balas Mesej | Cetak Laman Ini
Dimasukkan oleh Tajuk Topik : apa-apa : perkataan lama yang dah jarang kita dengar
pad_I

1 . Dihantar pada 14hb Feb 2004 2.56:57 ptg   [Edit]
Biasanya kalau ada yang nak buat kenduri kawin ke atau apa-apa kerja yang memerlukan pertolongan orang kampung, kita berpeluang la denngar perkataan yang dah jarang kita guna. Itupun sebab ada ramai orang tua yang bersembang. Aku rasa perkataan lama bahasa kita perlu dicari semula sebelum ada bangsa lain yang dapat dan gunakan sebagai bahasa mereka. Sebagai contoh aku pernah la sembang ngan orang-orang tua kat kampung aku dan aku perasan ada satu perkataan yang mereka gunakan yang aku tak pernah dengar sebelum ni. Itu aku dapat perkataan

kawa = kopi

sape yang pakar tolong la handle.. untuk kebaikkan kita bersama juga.

IP : 203.121.0.8

ustazizzat

2 . Dihantar pada 14hb Feb 2004 6.35:46 ptg   [Edit]
kawa - kopi ialah berasal dari bahasa arab iaitu qohwah.

banyak perkataan arab yang digunakan oleh orang-orang lama. seperti:

wa imma: sama ada.
kulup: orang yang belum bersunat.

IP : 219.92.225.29

kuwehkeria

3 . Dihantar pada 14hb Feb 2004 9.06:54 mlm   [Edit]
gobok = almari tp beasal dr belanda..
gebar = selimut...
ainun = eye
kursiiyun = kerusi
qalam = pen

wa gairoo za lik...

IP : 210.186.138.248

eira1010

4 . Dihantar pada 15hb Feb 2004 9.06:24 mlm   [Edit]


kayu role - pembaris
roba - pemadam

IP : 210.187.125.251

DaniaAlia

5 . Dihantar pada 15hb Feb 2004 10.08:51 mlm   [Edit]
Bahasa-bahasa lama yang dimaksudkan adakah merujuk kepada bahasa klasik??? Banyaklah macam tu..memang banyak sangat...

kali = telaga

sali = sedih/kecewa

Hendak lagi senang, rujuklah kamus bahasa klasik...

IP : 210.187.150.211

krismann

6 . Dihantar pada 16hb Feb 2004 00.54:02   [Edit]
Perkataan yang diadaptasikan dari B.I. yang selalu digunakan oleh orang tua-tua di sebelah utara boleh?

Gostan: Go astern -- mengundur
Stenbai: Standby -- bersedia, berjaga-jaga
Segerup: In a group -- sekaligus, dalam satu kumpulan
Pentalun: Pantaloons -- seluar panjang
Aduan: Advance -- pendahuluan (bayaran)
kosyen(1): cushion -- kerusi berbalut, kusyen
kosyen(2): question -- soalan
kore : query -- pertanyaan
seken: shake hands -- bersalam
tande: tender -- pembantu, penyelia
kolet: colleague, collector? -- kelindan lori, pemungut tiket bas

IP : 210.186.103.91

jawss

7 . Dihantar pada 16hb Feb 2004 03.31:34 pagi   [Edit]

jawss nak tambah sikit...

ketegaq = degil
mampuih = mampus
pungkoq = punggung (jgn salah faham, just for info)

*TUNGGU SAMBUNGANNYA..

IP : 202.188.163.119

pulut_dakap

8 . Dihantar pada 16hb Feb 2004 10.26:12 pagi   [Edit]
tekoh-tekoh : kadang2( abah saya selalu cakap)
kapiew= curfew ( tok saya selalu cakap)

* Mesej ini telah diedit oleh pulut_dakap pada 18hb Feb 2004 4.15:23 ptg

IP : 219.95.26.137

anala

9 . Dihantar pada 16hb Feb 2004 10.46:10 pagi   [Edit]
all

Nak join jugak sbb baru teringat.

Bahari-Lama, dahulukala
kepuk-tempat simpan padi, storage
binhoe- jentera pengaut, pembuat parit.



Pulut
Kepiew tu sama dengan cover depan kat helmet moto tu ke?

itu je dulu

ws

IP : 219.95.152.216

fia_rindui

10 . Dihantar pada 16hb Feb 2004 3.32:51 ptg   [Edit]
best gak yang ni dulu pernah rasa nak ketengahkan..tapi tatau la bahasa bahasa dari negeri lain cos yang saya maksudkan ialah bahasa dari negeri sendiri..boleh terima ke..?

cemoih:bosan
kohot:letih
menti':kenyang(kena dengar pronouns dia yang betul hehe)
terkerenying:tersengih
teklok:tidak elok
gona:bagaimana
pe'el:perangai (dari bahasa arab kot)
berikei:betul betul

dan ada banyak lagi nanti sambung hehehe..jangan mare ye..

IP : 219.93.228.218

RedTomato

11 . Dihantar pada 16hb Feb 2004 3.41:49 ptg   [Edit]
hai abg fia.....

base negri maner tuh??

IP : 203.121.0.8

fia_rindui

12 . Dihantar pada 16hb Feb 2004 3.55:43 ptg   [Edit]
aik ko pun ada kat sini ke hehe..itu bahasa dari negeri antah berantah ler adindaku..hehe..takde kena mengena ngan negeri kuala lutut ekk..!

IP : 219.93.228.218

RedTomato

13 . Dihantar pada 16hb Feb 2004 4.06:38 ptg   [Edit]
aku dok surius blajar base nih...
maklum ler...tak paham base ler katerkan....

IP : 203.121.0.8

indrasakty

14 . Dihantar pada 18hb Feb 2004 10.44:25 pagi   [Edit]

Kalau made in ganu:
Guane = Macam mana
Gamoknye = Agaknye
Kekgi = Kejap lagi
Dinung = Di sana
Ghetok = Jambatan
Jirek = Pijak

banyak agi, tak ingat..

IP : 210.186.244.217

munchkin

15 . Dihantar pada 18hb Feb 2004 7.41:54 ptg   [Edit]
nak tambah jugak...

ginche = gaul (bahasa org melaka)
anak menakan = anak saudara (ni belah perak aku rase...)
komot = kedut

aaa.. lagi nanti nak kena ingat balik...

IP : 219.95.23.206

kuwehkeria

16 . Dihantar pada 18hb Feb 2004 8.26:01 mlm   [Edit]
indra...
sye tambah yea...
jangok = cantik, lawa
tawar hebeh = air yg tawar ( stlh dibancuh )
bengkeng = garang
kecik tuwet = kecil sgt
dahaga tekak = dahaga sgt
lapar perut = lapar sgt
ngantuk mata = ngantuk sgt
ssumpit = plastik
cat = warna gambar
singa beng = limau ais
bak per = kenape
pitih = duit
chok = cangkul

itu jerk...hehehee

IP : 219.92.48.173

kuwehkeria

17 . Dihantar pada 18hb Feb 2004 8.28:18 mlm   [Edit]
munckhin...
oreng melako ...
poie = pergi

itu jerk kot..

IP : 219.92.48.173

sitizulieani

18 . Dihantar pada 20hb Mei 2004 5.39:42 ptg   [Edit]
apa yg korang bincangkan kat sini ni sebenarnya dialek...
mengikut apa yg aku tau la kan..sebab apa kita dah jarang dengar perkataan2 ni sebab generasi muda skang ni dah bnyk menerima pengaruh bahasa luar...
org dolu2 mana ada campur2 sangat,,kat tempat derang jer...
tapi topik ni macam best je utk diteruskan
mari kita sambung...

bokte--->sebab
cekak(E taling)--->larat
woh topoh---> buah epal(pengaruh arab)

sambung lagi nanti

IP : 219.95.178.38

danialhafis

19 . Dihantar pada 20hb Mei 2004 6.15:29 ptg   [Edit]

pedo oh - menipu
pahit melepar - rasa teramatlah pahitnya
manis melecat -manis sangatlaa
hujan dah sidang -hujan dah berenti


IP : 219.95.208.236

taro_kan

20 . Dihantar pada 21hb Mei 2004 11.21:10 mlm   [Edit]


bahasa klasik tu aku tau la skit-skit. tapi tang dialek daerah tu rasanya tak yah aku bubuh kat sini. masa blaja dulu aku suke sangat guna bahasa yang bombastik, apatah lagi bahasa klasik. cthnya, kesumba murup maknanya merah menyala. atau gapura (gerbang), pawana (bayu)dll. tapi setau akula, bahasa melayu ni kalau kita rajin, maka kita sendiri akan kagum dgn keindahan bahasa kita.... cayalah cakap saya.

IP : 219.95.178.114

invisible

21 . Dihantar pada 22hb Mei 2004 1.14:34 tghari   [Edit]


"guano demo" - apa kabar / amacam saudara
"gabra" - susah hati/berdebar


IP : 61.6.50.74

cenango

22 . Dihantar pada 23hb Mei 2004 06.14:39 pagi   [Edit]
sekadar berkongsi...

tawo leshio = tawaq hebiaq = tawar
pungkang = loto = baling
lohok rembang = tengahari buta = tengahari
skodeng = ngembuieh = kombet = intai
ate = abihtu = dahtu
kemut = kedekot
godang = besar
jambo = pondok
pangkin = papan melepak 1-2 kaki tinggi dari tanah
taman sengat = sting garden = setinggan
pleywut = plywood = ni roti canai ke plewut
telapia = talapia
ngelat = main cekelat = menipu
bok bet bok bet = bebel
seluar katuk = funai = sependa = peninju = boxer
labu = nama tempat / nama bende / nama orang
demmm = empangan = jahanam (damn...)
ghoti paun = roti benggali = roti buku = roti gardenia
tang = dekat (dia jatuh tang kona tuh = dia jatuh dekat kona tuh...)
sei = nak
selumbor = selumbar = sembilu = ah wee dan eh raa
kome = mengkome = korang = kamu semua
tebayak = tumpah
mai = opah = nenek (bahse kemboja)
micikuet = miahahaha (ni taleh bagitau, bahse kemboja)
tumpo = mati
mongoloh = tido
duit seduit = duit satu sen
mobil = kereta = pengeluar minyak = saya kemari bukan dgn mobil pak, tapi dgn petronas...
bisa = boleh = pedih = bisa berbisa, album kump. ukays = bukan bisa pak, bisa nya dipatuk ular kapak
sengal = nyinyir = bodoh
gerobok = lemari = almari
ikan masin = ikan kering = sedap dimakan setelah digoreng
herba = sayura-sayuran segar = marijuana
sirap = jignu = ubat utk org yg batuk
meghelit = lip lap = bersinar/berkilau
kole = cawan = gelas tin
mesra = sebati
gebor = blenket = cate blanchett = selimut
teran = pushing = charlize theron
mim = m = alif ya mim = unta
tembok = jalan raye
jebon = jgn tanye aku ape jebon tu, nanti aku cakap jebon tu atok ko
premen = mata mata = sb = polis under kaber
kimang = monyet = monkey
jelebor = tuntung = tinej miutan ninja tuntung
moktan = rambutan
deghiyan = doghoyan = durian
wakaf = kubo = batu dua = tanah perkuburan
jinjang = tinggi = asal usul spesis berpakaian pelik yg tak mandi pagi
kelapa gading ayah di tebok tupai = ada org rasmi dah
toron = berendek = berjimak
wei = enggapa = elo = ei halo = hello
toyu = kicap
but toyu = kasut bola kicap
honda seluang = honda 50cc = handle bengkok
spika = speaker = alat mendengar bersaiz 3 inci ke atas
loko = kepale keretapi
acemughoyakmunokgedio = aiseymen, cuba ko cakap skit ape ko nak nih
wo gu wei = vok = vogue
cenango = sejenis serangga = manusia hensem = kiut = berwawasan

maaf kalo ada kata2 yg kasar dan kurang sopan.tapi, itu antara perkataan2 yg saye ingat yg pelik dan
hanya boleh didapati di beberapa kawasan pendalaman negara kita ini.
sape lagi nak sambungkan budaya,identiti dan keunikan bangsa sendiri, kalau bukan kita.

kita masa sekarang, adalah kita masa hadapan


IP : 202.157.192.162

cikyinn

23 . Dihantar pada 24hb Mei 2004 4.47:51 ptg   [Edit]
tingat ayah kat kampung..


ghetaih meghelit - plastik
pukoi talipon - maksudnya nak talipon s/body la
gheta prebet/ prebet sapu - kereta persendirian..
cempegha, loqlaq
tukang kelaghah - lebih kurang macam tikus membaiki labu la ni..

IP : 202.185.243.150

cikyinn

24 . Dihantar pada 24hb Mei 2004 4.52:58 ptg   [Edit]
kalau cikyinn balik temerloh..selalu la terlopong kalau dengar in law bercakap..


ehh..anak main kat LEBOH tuuhh..oOoO anak main kat JALAN

laaa LANTAS pampers anak ni.. Oooo BOCOR pampers anak tu

gitu ler..

IP : 202.185.243.150

Hantar Topik Baru | Balas Mesej | Cetak Laman Ini
 

 

Pendaftaran | Syarat Penggunaan | Senarai Hitam | Enjin Carian | Soalan Lazim | Hubungi Kami

 

 

Sembang2 versi 7.0c
Hakcipta Terpelihara Kometsoft (M) Sdn Bhd / Melayu.com 1998 - 2003
" Sesiapa yang meniru tanpa kebenaran adalah orang yang sangat jahat "