Salam sejahtera Ke Panel Login  

Sembang2 >> Sembang Kesihatan, Petua & Kecantikan >> Pharmacist : Anda Tanya Saya Jawab
(Pengendali : lini, piqah )
Muka 1 | Muka 2 | Tunjuk Semua Mesej
Hantar Topik Baru | Topik Telah Dikunci | Cetak Laman Ini
Dimasukkan oleh Tajuk Topik : Pharmacist : Anda Tanya Saya Jawab
lilo_stitch

31 . Dihantar pada 19hb Mac 2003 08.51:28 pagi   [Edit]
Ms Pharmacist :

Maaf, sbenarnya lilo terlupa taip soalan berkenaan perfume tu. Oleh krn lilo still mengalami gatal2 kat underarm, krim apa shd lilo apply...? Skrg ni oleh krn agak kerap lilo mengarunya dah jadi hitam pula....

IP : 210.19.249.105

ctamira

32 . Dihantar pada 19hb Mac 2003 09.26:22 pagi   [Edit]
Ms Pharmacist,

Ada tak krim untuk hilangkan pundi minyak di bawah mata? Ada orang kata ianya disebabkan oleh kandungan kolestrol yang tinggi betul ke?

IP : 161.142.78.84

lilo_stitch

33 . Dihantar pada 19hb Mac 2003 10.43:57 pagi   [Edit]
ctamira :

pundi minyak tu camner rupa dier ekkk....??? sama ker cam kutil kat leher @ tengkuk???

IP : 210.19.249.105

Cougar

34 . Dihantar pada 19hb Mac 2003 10.58:48 pagi   [Edit]
Assalamualaikum,

Saya ada masalah nak buang air besar. Kadang-kadang seminggu sekali je saya buang air besar. Setau saya untuk kes2 normal buang air besar ni sehari sekali kan? Saya dah try banyak cara/petua dah macam makan buah pisang, minum fresh orange, minum air putih tapi setakat ni tak berkesan. Kalau saya bernasib baik dapat la saya buang air besar tiga hari sekali tapi itu pun jarang-jarang. Sekarang ni saya rasa perut saya dah buncit sedikit sbb masalah nak buang air besar. Saya takut nak gi jumpa doktor. Ada tak apa2 ubat yang boleh saya beli terus dari farmasi yang tak payah jumpa doktor.

Pertolongan amat2 diharapkan.

* Mesej ini telah diedit oleh Cougar pada 19hb Mac 2003 11.00:27 pagi

IP : 210.186.220.253

mochimochi

35 . Dihantar pada 19hb Mac 2003 11.01:56 pagi   [Edit]
Pharmacist,

Terima kasih, Mochi akan mencuba sedaya upaya utk mencapai matlamat Mochi utk menambah anak.

IP : 219.94.36.179

citanuryati

36 . Dihantar pada 19hb Mac 2003 8.24:48 mlm   [Edit]
mr.pharmasict.
macam mana nak hilangkan parut lepas terkana alahan seafood macam sotong umpamanya? sebab masa terkena alahan tu kulit merekah dan saya kopekkan sehingga meninggalkan bekas berwarna putih...sekarang ni terpaksa menberhentikan memakan sotong cumanya bekas tuh masih nampak ..ada tak sebarang ubat yg boleh utk mengembalikan kulit kepada bentuk warna asal?

IP : 203.106.119.12

Nuruldania

37 . Dihantar pada 20hb Mac 2003 08.51:35 pagi   [Edit]
pharmacist
assalamualaikum , saya baru mencuba dlm seminggu rangkaian utk putihkan kulit muka jenama nivea. masalah saya ialah tlh timbul bintik agak kasar (mcm ruam) terutama kat dahi.bahagian lain tak ketara le.. dah tu timbul lak jerawat tp. akan hilang sendiri tak tingglkan bekas... kemusykilan saya adakah fenomena ini biasa ataupun saya sebenarnya tidak sesuai menggunakan produk ini....harap boleh membantu saya.. wassalam.

IP : 210.186.229.89

langsuir80

38 . Dihantar pada 20hb Mac 2003 09.51:39 pagi   [Edit]
kat mana nak beli ubat tidur?kat pharmasi ade jual ke?kalau ada berapa harga sebiji?saya malam susah nak tidur la sekang ni...ade prob skit.

IP : 161.142.112.8

pharmacist

39 . Dihantar pada 20hb Mac 2003 10.15:55 pagi   [Edit]
Assalamualikum

Lilo

Kalau setakat gatal kat underamrm tu Krim Econazine dah ok.Sapu selama seminggu.

Ctamira

Pundi minyak kat bawah mata tu bukan kerana kolesterol tinggi..lebih kpd ketumbuhan biasa.Walaupun ianya tak merbahaya...cuma nampak tak cantik ja.Yang ni awak kena pi jumpa pakar kulit sebab cream yang ada dipasaran tak sesuai kerana ianya mengandungi asid salycilic yang dikuatiri masuk ke dalam mata jika kita sapu.Doktor pakar mungkin suggest kaedah lain selain dr sapu cream.

Coughar

SEmbeli ni biasanya disebabkan oleh pelbagai faktor terutamanya pemakanan yang mengandungi zat besi yang tinggi seperti daging, Milo, ect.Kekurangan makanan berserabut seperti limau, pisang dan lain2 kadang2 mengakibatkan sembelit disamping kekurangan air dalam badan.

Di Farmasi ada 2 jenis ubat yang boleh digunakan untuk merawat sembelit iaitu enema dan juga beacolux.Enema ialah sejenis pelincir..kita pam pelincir tu ke dalam lubang anus..InsyaAllah tak sampai 5 minit najis tu dah keluar.

Kalau pil Beacolux..kena ambil 2 biji sehari sekali ja.Biasanya ambil malam sebelum tidur supaya pada waktu pagi kita dah boleh ke tandas.

CitaNurhayati

Awak amalkan mengambil Vit E Cap 400IU setiap hari.InsyaAllah masalah parut dan alahan akan berkurangan.Ambil bersama dgn Vit C 1000mg sehari sekali.

Nurulnadia

Sebelum awak pakai Nivea kat muka...cuba dulu kat bahgian lain seperti tangan @ kaki.Kalau kulit tangan tu tak menimbulkan apa2 kesan negatif bermakna cream tu boleh dipakai pd kulit muka.Bagaimanapun..kulit muka ni sensitif sikit..tak leh sapu cream banyak2.

Langsuir80

Kalau tak leh tidur...tak perlu makan lagi ubat tidur kecuali peringkat kronik..Cari alternatif lain kerana pengambilan ubat tidur biasanya akan menyebabkan ketagihan yang serius.Anda boleh ambil ubat lain tetapi mempunyai kesan mengantuk seperti ubat selsema.

Saya nasihatkan awak betulkan pola tidur yang mungkin terganggu.Kalau di farmasi ubat ni nama Fludan Cap @ Sibelium...Ubat ni berfungsi untuk membantu pola tidur.Ambil bersama dgn atarax tab.InsyaAllah masalah ni akan di atasi tanpa perlu mengambil ubat tidur @ penenang.

IP : 210.187.192.70

pharmacist

40 . Dihantar pada 20hb Mac 2003 10.19:39 pagi   [Edit]
Assalamualaikum warga MDC

Saya memohon maaf kerana bermula 20hb March hingga 28 March 2003 saya mungkin tidak dapat menjawab soalan2 berkaitan kesihatan saudara/ri kerana saya akan berada di Beijing dan Shanghai untuk satu urusan rasmi.InsyaAllah lepas tu kita akan sambung balik.

Sekian, Harap maklum.

IP : 210.187.192.70

langsuir80

41 . Dihantar pada 20hb Mac 2003 12.42:31 tghari   [Edit]
terima kasih pharmasist.

apa kesan jangka panjang kalau saya amik ubat tidur ni selain ketagihan?
dan adakah ia dijual secara legal di farmasi atau kena amik kat kelinik?
dan harga dia berapa ek?sape ade experience makan ubat tido nih?



p/s:selamat pegi selamat pulang.

IP : 161.142.112.5

alina

42 . Dihantar pada 20hb Mac 2003 1.54:08 tghari   [Edit]
Ms Pharmacist..

saya mempunyai masalah badan yang berlebihan...saya mempunyai seorang anak berusia 6 bulan...selapas melahirkan anak berat badan saya sukar di turunkan walaupun pelbagai usaha telah di lakukan..baru-baru ini rakan saya mengesyorkan untuk mengambil pil untuk mengurangkan berat badan & mengurangkan selera makan iaitu Xenical & Duromin.

Adakah Xenical & Duromin sesuai untuk saya bagi menurunkan berat badan...? adakah pil ini ada kesan sampingan...

Tolonglah saya Ms Phamacist..saya benar2 ingin turunkan berat badan nih...

IP : 161.142.100.85

catwoman

43 . Dihantar pada 21hb Mac 2003 11.54:09 pagi   [Edit]
pharmacist,
saya nak tanya,pil diuretics (lupa lak nama apa) boleh tak diambil jika tak de apa2 penyakit. Dulu sya ada penyakit buah pinggang yg menyebabkan edema, so dr. bagi pil ni uth menghilangkan bengkak(air),skarang ni dah ok,tapi kadang2kencing tak lawas, so boleh tak saya ambik ubat nih...tolong jawab

IP : 170.38.99.107

catwoman

44 . Dihantar pada 21hb Mac 2003 11.54:53 pagi   [Edit]
pharmacist,
saya nak tanya,pil diuretics (lupa lak nama apa) boleh tak diambil jika tak de apa2 penyakit. Dulu sya ada penyakit buah pinggang yg menyebabkan edema, so dr. bagi pil ni uth menghilangkan bengkak(air),skarang ni dah ok,tapi kadang2kencing tak lawas, so boleh tak saya ambik ubat nih...tolong jawab

IP : 170.38.99.107

catwoman

45 . Dihantar pada 21hb Mac 2003 11.55:39 pagi   [Edit]
pharmacist,
saya nak tanya,pil diuretics (lupa lak nama apa) boleh tak diambil jika tak de apa2 penyakit. Dulu sya ada penyakit buah pinggang yg menyebabkan edema, so dr. bagi pil ni uth menghilangkan bengkak(air),skarang ni dah ok,tapi kadang2kencing tak lawas, so boleh tak saya ambik ubat nih...tolong jawab

IP : 170.38.99.107

mama80

46 . Dihantar pada 22hb Mac 2003 11.31:20 pagi   [Edit]
Dear Pharmacist

terima kasih ...di atas jawapan tu.tp mama kene gi klinik dulu utk check ke...atau boleh terus ambik pil perancang marvelon tu???????????

IP : 192.228.219.13

sayang79

47 . Dihantar pada 22hb Mac 2003 12.20:48 tghari   [Edit]
semoga cik pharmacist selamat pergi dan selamat pulang......
satu soalan saya... adakah krim pencerah.. tiada kesan sampingan?.. kawan saya suruh tanya... tq..

IP : 211.24.29.254

kekwa_putih

48 . Dihantar pada 24hb Mac 2003 10.33:30 pagi   [Edit]
pharmacist.. nanti jwb la soalan saya ni ye.. saya nak tanye psl vitamin e.. dorang dok kata elok utk parut.. tapi saya nak tau adakah vitamin e oil ni elok utk merawat jerawat jugak??..

IP : 203.106.52.2

naiza03

49 . Dihantar pada 24hb Mac 2003 3.56:56 ptg   [Edit]
mama80
pada pendapat naiza sblm mengambil apa-apa jenis ubat, eloklah jumpa & dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu. lebih2 lagi ubat perancang, bukan boleh ambil suka-suka.

IP : 161.142.78.84

mama80

50 . Dihantar pada 24hb Mac 2003 4.20:04 ptg   [Edit]
naiza03,

terima kasih diatas keperhatinan naiza..........bukan apa kadang2 tu rase dah malas nak gi klinik........benda yang sama gak dia cakap........so hari tu doktor pernah bg makan pil perancang NORDEX tapi mama tak serasi........baru 1 biji makan dah bleeding.pas tu terus stop sampai sekarang.ni........tu yg takut tu.........

IP : 161.142.100.85

monica

51 . Dihantar pada 09hb Apr 2003 1.31:57 tghari   [Edit]
mr. pharmacist,

Xenical & Duromin ni bagus ker utk dimakan ,coz saya ader dengar yg side effect dia teruk sungguh...... Kalu tak bahaya nak gak saya mencuba sebab berat badan turun naik sampai tak selesa dibuatnya...... Bagilah advise sikit.

Pil Perancang keluarga apa yg bagus (tak menyebabkan berat badan bertambah)?????

Adakah cosmetics kecantikan 'extraderm' bagus untuk kita org asia?????

Urgent ni.... Tolonglah advise

IP : 161.142.78.84

monica

52 . Dihantar pada 09hb Apr 2003 4.13:20 ptg   [Edit]
helo anybody here????

Mr. pahrmacist dimana kah dikau??? mengapa tidak menjelma dikala daku memerlukan mu???? tak balik dari Beijing lagi ker???? (betul ker beijing)

IP : 161.142.78.84

zie02

53 . Dihantar pada 10hb Apr 2003 1.07:40 tghari   [Edit]
soalan saya: adakah pil clomid terdapat dimana2 farmasi?, atau perlu minta nasihat doktor dahulu sblm menggunakannya??

IP : 219.93.8.21

naiza03

54 . Dihantar pada 10hb Apr 2003 1.33:26 tghari   [Edit]
naiza pernah dengar pil clomid tu memang ada dijual kat farmasi... tapi seeloknya kalau nak ambil biarlah atas nasihat doktor... ye la takut salah makan kang.. naya je

IP : 161.142.78.84

ayangzurin

55 . Dihantar pada 10hb Apr 2003 2.47:57 ptg   [Edit]
zie,..selalunya kalau kita nak beli ubat kat farmasi,ahli farmasi mesti tanya dulu baru dia suggest ubat yang sesuai,lain la kalau nak beli ubat yang biasa2 tapi kalau colomid tu ubat yang diregisted mesti dia bagi nasihat dulu baru boleh dapat...dekat tempat ayang farmasinya camtu tak bleh beli sesuka hati,diaorang yang akan suggest ubat yang mana sesuai untuk kita...

IP : 161.142.100.85

monica

56 . Dihantar pada 11hb Apr 2003 09.53:34 pagi   [Edit]
emmm..... agaknyer bilalah org. pharmacist ni beri jawapan kpd persoalan kita semua.......

IP : 161.142.78.84

azalea

57 . Dihantar pada 12hb Apr 2003 1.17:51 tghari   [Edit]
Pharmacist

Muka saya ni berjerawat. Hari tu dah pegi skin test kat kaunter Clinique...dia kata kulit jenis normal tapi jerawat tu disebabkan pemakanan saya(jerawat banyak lagi dalam kulit) Saya nak tahu adakah produk Clinique ni tidak mengandungi banyak bahan kimia...risau jugak nanti nak muka tambah elok lain pulak jadinya...untuk pengetahu Pharmacist saya ni pakai IUD adakah muka saya berjerawat disebabkan pemakaian benda ni sebab selepas saya pakai IUD baru muka saya banyak jerawat....thanks

IP : 202.185.66.55

hudalillazi

58 . Dihantar pada 12hb Apr 2003 11.04:57 mlm   [Edit]
Akum cik pharmacist..

di sini saya nak tanya, apakah ubat yang berkesan kalau nak hilangkan panau di muka, kadang-kadang saya confuse dan ragu2 nak ambil sapu krim apa,sebab takut tak serasi dengan muka saya.boleh syorkan jenama apa yang bagus untuk saya? terima kasih .

IP : 210.186.16.132

sayang79

59 . Dihantar pada 21hb Apr 2003 10.44:53 pagi   [Edit]
cik pharmacist...

apa beza vit C chewist yg larut dalam air dan vit c redoxon... 1000 mg... saya sekarang makan vit c chewist 1000mg.... lagi satu apa beza vit e 400icap dgn vit e... pil ... dari segi manfaat dan kegunaannya...

jeli gamat healin master tu.. semua farmasi ada jual ker?

IP : 219.95.33.98

tuanSENTANG

60 . Dihantar pada 21hb Apr 2003 11.43:31 pagi   [Edit]
cik puan parmasi...
..apa kah tanda penyakit Alzemier's Disease...

..

IP : 192.55.6.36

Hantar Topik Baru | Topik Telah Dikunci | Cetak Laman Ini
Muka 1 | Muka 2 | Tunjuk Semua Mesej

 

Pendaftaran | Syarat Penggunaan | Senarai Hitam | Enjin Carian | Soalan Lazim | Hubungi Kami

 

 

Sembang2 versi 7.0c
Hakcipta Terpelihara Kometsoft (M) Sdn Bhd / Melayu.com 1998 - 2003
" Sesiapa yang meniru tanpa kebenaran adalah orang yang sangat jahat "