Salam sejahtera Ke Panel Login  

Sembang2 >> Sembang Resepi , Hiasan & fesyen >> gubahan : camner caranya nak buat bunga daun getah
(Pengendali : LangBuana, Harsha )
 
Hantar Topik Baru | Balas Mesej | Cetak Laman Ini
Dimasukkan oleh Tajuk Topik : gubahan : camner caranya nak buat bunga daun getah
aneesa

1 . Dihantar pada 29hb Mei 2004 11.27:49 pagi   [Edit]

hai nak tanya kengkawan kat sini...camner caranya kita nak wat gubahan bunga dari daun getah ni... Dah cuba cari topik sampai page 10..takde lak rasanya orang buka topik ni..kalu idak boleh wat rujukan kat situ jer....

Kalu ada meh ler kongsikan kat sini...kiranya camner memula nak proseskan daun tu dari peringkat dia masih ijau lagi sehingga proses mewarna dan camner caranya nak menggubah bagi jadi bentuk bunga lak,serta bahan2 apa yang digunakan dari proses memula hingga ke proses menggubah....

Kalu ada yang boleh paste gambar gubahan bunga dari daun getah ni lagiler bagus...

p/s:kalu dah ada topik cenggini ...tolong bagitau yer...

IP : 210.186.16.106

zacks

2 . Dihantar pada 29hb Mei 2004 11.41:25 pagi   [Edit]


sejak bila industri hiasan/gubahan dari daun getah ni meledak ye ? rasanya dah lama kot...

IP : 202.157.192.162

aneesa

3 . Dihantar pada 29hb Mei 2004 11.47:11 pagi   [Edit]
zacks....wa`alaikumsalam....

hiasan/gubahan dari daun getah ni memang dah lama,sebab setahu saya masa umor saya 10 tahun lagi,masa tu mak sedara saya ada buat gak ...tapi tulah masa kecik2 dulu bukannya minat nak amek tahu...sekarng ni bila dah jd mak budak baru ler nak belajar buat..ahakss..Nak tanya mak sedara pun,dia tinggal jauh...baik tanya kat sini jer,mana tahu kot ada cara gubahan yang lebih terkini...hehhehe

IP : 210.186.16.106

sufiku

4 . Dihantar pada 29hb Mei 2004 2.09:34 ptg   [Edit]
Hari tu kebetulan Puspanita ada buat demo kat opis aku dan slh sorang yg hadir adalah pgw dari RISDA. Aku tanya sendiri pada dia proses awal p`buatan. Memula dedaun getah tu hendaklah direbus bersama2 sabun cap kapak selama 5-6 jam. Pas tu daun tu digosok spy tinggal rangka jerr ... tapi msh belum sepenuhnya tanggal. So still kena rendam b`sama2 clorox utk jangka masa t`tentu. Cuma, bila dah direbus b`sama sabun tadi, makin cpt la proses pereputannya.

Kalau nak dpt yg murah (bunga siap), sila call RISDA ... kita bleh dptkan drp pengusahanya sendiri pada harga b`patutan. Yg ada kat kompleks warisan putrajaya tu dah kira harga komersial ... so mahal la sket.

Yg popular + plg menonjol adalah hsl kerjatgn wanita Kelantan ( RISDA ). Cuba call RISDA KL - b`cakap ngan Pn Azma (ext. 184) andai benar2 b`minat.

IP : 219.95.156.147

Hantar Topik Baru | Balas Mesej | Cetak Laman Ini
 

 

Pendaftaran | Syarat Penggunaan | Senarai Hitam | Enjin Carian | Soalan Lazim | Hubungi Kami

 

 

Sembang2 versi 7.0c
Hakcipta Terpelihara Kometsoft (M) Sdn Bhd / Melayu.com 1998 - 2003
" Sesiapa yang meniru tanpa kebenaran adalah orang yang sangat jahat "