Melupuskan Quran dan Kitab Lama

panduan dan pedoman untuk semua

Melupuskan Quran dan Kitab Lama

Postby chakciboo » Wed Jun 10, 2009 4:55 pm

Saya nak bertanyalah... cara mana yang terbaik untuk kita melupuskan quran lama atau kitab lama yang sudah tak boleh digunakan lagi... saya ada diberitahu, dua cara, iaitu kita bakar kemudian abunya ditanam, cara kedua, kalau dekat dengan laut, kita tenggelamkan di laut... adakah cara2 lain yang dianjurkan, atau inilah dua cara yang memang sepatutnya dilakukan!...
chakciboo
Ahli Junior
 
Posts: 302
Joined: Mon Feb 13, 2006 8:57 am
Location: negeri selatan

Re: Melupuskan Quran dan Kitab Lama

Postby moshi » Fri Jun 12, 2009 2:12 am

Jika mushaf atau tulisan-tulisan ayat Al-Quran itu tidak boleh dibaca atau tidak boleh digunakan lagi, haruslah ianya dilupuskan dengan cara dapat menjaga kemuliaannya.
Selain pendapat dengan membakar atau ditenggelamkan dilaut, sebahgian ilmuan Islam juga menganjurkan agar ianya
ditanam/dikebumikan.
Ketiga-tiga maksud tersebut adalah mempunyai hubungan menjaga kemuliaan bukan sekadar mushaf bahkan tulisan @ citakan ayat-ayat Al Quran.

Walau bagaimanapun;
buat diri saya lebih berat memilih antara dua:
1. menyemadikan ke laut @ sungai se umpama dengan mengikatnya sekali dengan batu agar kekal tenggelam dan dimamah/lupus oleh air.
atau
2. menyemadikan dengan menanamnya dalam tanah.

kedua-duanya dapat dipastikan terpelihara dari disentuh oleh yang tidak dikehendaki atau dipijak /terpijak.

Dengan cara membakar adalah cepat terhapus.
Bukan apa-apa, cuma; 'API @ NAR' yang membakar itu sering dikaitkan dengan 'azab panas lagi minta dijauhkan', ini bagi pendapat saya, sedangkan cara membakar tidaklah pula di tegah. Terserah bagi individu Mukmin itu melakukan amal kebaikan yang benar.

Apa pun cara menghapuskan mushaf Al Quran seharusnya dengan niat semata-mata bagi menjaga kemuliaan 'Kalam Allah" dari tercela. WA.
moshi
Ahli Junior
 
Posts: 1567
Joined: Mon Feb 13, 2006 4:10 pm
Location: Malaysia

Re: Melupuskan Quran dan Kitab Lama

Postby batukayu » Wed Jun 17, 2009 1:38 am

ini mesti kes tak jaga Qur'an dan kitab lama ni...
kalau berjaga, mesti tak rosak....

p/s:

kalau rosak sekali pun, kenapa tak di kumpul dan di bawak ke muka pihak2 yang berwajib untuk di lupus kan.
kenapa perlu nak buat sendiri? dah tak ada pihak berwajib ke? atau pihak berwajib tak di percayai?
huh... susah jugak nak fikir kan masalah kecik macam ni... tersirat macam2 persoalan pulak lah di mata batukayu ni....

batu kayu buat lontar kepala pun bagus jugak...
:lol:
batukayu
Ahli Junior
 
Posts: 637
Joined: Tue Jun 16, 2009 8:09 pm

Re: Melupuskan Quran dan Kitab Lama

Postby MatBoo » Thu Jun 18, 2009 12:54 am

batukayu... ermmm, camne cuaca kt Doha, Qatar tu?
jgn jawab persoalan seseorang dgn soalan pulak yer... mcm dulu2 tu.. :D

teruskan berforum dan jgn sampai nick ni plak yg dpt status "pendatang tanpa izin".. :wink:
MatBoo
Ahli Senior
 
Posts: 4583
Joined: Fri Dec 28, 2007 5:57 pm
Location: Kroll Opera House, Berlin

Re: Melupuskan Quran dan Kitab Lama

Postby batukayu » Thu Jun 18, 2009 2:29 am

MatBoo wrote:batukayu... ermmm, camne cuaca kt Doha, Qatar tu?
jgn jawab persoalan seseorang dgn soalan pulak yer... mcm dulu2 tu.. :D

teruskan berforum dan jgn sampai nick ni plak yg dpt status "pendatang tanpa izin".. :wink:


:lol:

cuaca macam biasa Mat.....
macam biasa... tak berubah lagi Matahari kat Doha ni Mat...
masih TERBIT ikut TIMUR dan tenggelam ikut BARAT jugak lagi...
belum IZIN nak terbit ikut BARAT lagi Mat oi....

:lol:
batukayu
Ahli Junior
 
Posts: 637
Joined: Tue Jun 16, 2009 8:09 pm

Re: Melupuskan Quran dan Kitab Lama

Postby cda82 » Thu Jun 18, 2009 10:44 am

batukayu=JM??? :roll:
cda82
Ahli Veteran
 
Posts: 6473
Joined: Wed Nov 21, 2007 10:44 am
Location: northern

Re: Melupuskan Quran dan Kitab Lama

Postby jibam78 » Thu Jun 18, 2009 5:21 pm

JM?!?... hehehe... lama tak sembang... dah jadik batu le plak.... hehehe...
jibam78
Ahli Veteran
 
Posts: 6278
Joined: Wed Dec 26, 2007 2:53 am

Re: Melupuskan Quran dan Kitab Lama

Postby batukayu » Thu Jun 18, 2009 11:27 pm

:D

jadi batu sebab dah kena tegor dengan sangkelembai....
lagi pun... jadi batu ni pun banyak cerita nya... sebab...
ada di antara manusia ni pun jenis yang sembah batu.. ye ke dak?
kayu ni he he he.. buat kayu api je laa... kot dah tak leh nak buat dinding rumah....
maklum lah... kayu buruk... ha ha ha

p/s:

dengaq dengaq dulu2 tu.. AQ ni pun orang tulis atas batu dan kulit kayu...
macam mana "depa" lupus kan? depa lupus kan ke? eh..
mat sori mat boo... soalan tu ngajak fikir je mat...
kalau tak nak fikir... tak dapat lah nak memikir...

ha ha ha
batukayu
Ahli Junior
 
Posts: 637
Joined: Tue Jun 16, 2009 8:09 pm

Re: Melupuskan Quran dan Kitab Lama

Postby chakciboo » Fri Jun 19, 2009 7:52 am

bukan tak menjaga quran atau kitab2 lama ni... tuan... quran yang budak2 mengaji... mengaji tak habis, quran depa yang habis, koyak sana, cabik sini... kulit pun dah tak ke mana... buku2 sekolah, buku tulis... tak rupa buku dah... nak simpan pun tak boleh nak simpan... jadi ni lah yang nak dilupus ni... bukan saja2 nak lupus...takkan lah nak usung pi pejabat agama lupus... kerja depa pun banyak lagi...

saya tanya ustaz kenapa bakar... dia kata bakar, kita hilangkan tulisan2 yang ada... bakar pun kena bakar dalam satu tempat, bukan macam bakar sampah gitu... bubuh dalam satu bekas, baru bakar, supaya abu dia boleh dikumpulkan, dan ditanam...
kalau tanam, tulisan2 alquran tu masih ada pada kertas tu... kemudian kita sendiri saja pijak-pijak tanah tu masa dok kambus dia... macam tak berapa eloklah... sebab benda tu masih berwajah lagi... kata ustaz tu...
yang elok sekali kata ustaz, kita tenggelamkan dalam laut... bukan tepi laut, tengah laut... tapi kalau kita susah, atau menjadi kesusahan kepada kita, buatlah yang mudah... bakar kemudian tanam!...
chakciboo
Ahli Junior
 
Posts: 302
Joined: Mon Feb 13, 2006 8:57 am
Location: negeri selatan

Re: Melupuskan Quran dan Kitab Lama

Postby batukayu » Fri Jun 19, 2009 3:28 pm

chakciboo wrote:bukan tak menjaga quran atau kitab2 lama ni... tuan... quran yang budak2 mengaji... mengaji tak habis, quran depa yang habis, koyak sana, cabik sini... kulit pun dah tak ke mana... buku2 sekolah, buku tulis... tak rupa buku dah... nak simpan pun tak boleh nak simpan... jadi ni lah yang nak dilupus ni... bukan saja2 nak lupus...takkan lah nak usung pi pejabat agama lupus... kerja depa pun banyak lagi...

saya tanya ustaz kenapa bakar... dia kata bakar, kita hilangkan tulisan2 yang ada... bakar pun kena bakar dalam satu tempat, bukan macam bakar sampah gitu... bubuh dalam satu bekas, baru bakar, supaya abu dia boleh dikumpulkan, dan ditanam...
kalau tanam, tulisan2 alquran tu masih ada pada kertas tu... kemudian kita sendiri saja pijak-pijak tanah tu masa dok kambus dia... macam tak berapa eloklah... sebab benda tu masih berwajah lagi... kata ustaz tu...
yang elok sekali kata ustaz, kita tenggelamkan dalam laut... bukan tepi laut, tengah laut... tapi kalau kita susah, atau menjadi kesusahan kepada kita, buatlah yang mudah... bakar kemudian tanam!...


harap dengan jawapan dari tu an sendiri ni kira masalah yang di hadapi tu an ni di anggap selesai lah kot ya?
andai nya dah selesai... tak perlu lah nak di perpanjang kan lagi, ye dak?
sempena nak bukti kan bila lisan kata, ISLAM ITU MUDAH... bukan sekadar sebutan je ye dak? perbuatan nya pun kena seiring jugak lah ye dak?

p/s:

anak2 ni andai di didik dengan penuh DISIPLIN, Insya Allah jadi elok, kan?
tahu lah dia nanti mana baik dan mana buruk, dan harus dia pun tahu nak JAGA apa yang PATUT dia JAGA...
ye dak tu an?
batukayu
Ahli Junior
 
Posts: 637
Joined: Tue Jun 16, 2009 8:09 pm

Re: Melupuskan Quran dan Kitab Lama

Postby ceksu » Wed Jul 08, 2009 7:27 pm

kat umah ceksu banyak kalendar2 yang tertulis doa dan ayat2 quran...termasuk jugakla kalendar buka puasa...ada pendapat tak macam mana nak uruskan...tq
ceksu
Ahli Junior
 
Posts: 907
Joined: Thu Jul 12, 2007 2:39 pm
Location: kelantan/terengganu

Re: Melupuskan Quran dan Kitab Lama

Postby chakciboo » Thu Jul 16, 2009 10:52 am

ceksu... apa2 juga bahan bercetak termasuk yg bertulis tangan yg mengandungi ayat-ayat quran... contohnya... buku2 agama, buku teks sekolah, buku nota/tulis agama, kertas peperiksaan, kertas jawapan, poster, kad dan segala macam yg lain... eloklah kita uruskan cara melupuskannya mengikut kaedah melupuskan quran lama/rosak demi memelihara kesucian kalamullah... wallah hu aklam...
chakciboo
Ahli Junior
 
Posts: 302
Joined: Mon Feb 13, 2006 8:57 am
Location: negeri selatan

Re: Melupuskan Quran dan Kitab Lama

Postby usoPkuChai » Fri Jul 17, 2009 6:29 am

chakciboo wrote:ceksu... apa2 juga bahan bercetak termasuk yg bertulis tangan yg mengandungi ayat-ayat quran... contohnya... buku2 agama, buku teks sekolah, buku nota/tulis agama, kertas peperiksaan, kertas jawapan, poster, kad dan segala macam yg lain... eloklah kita uruskan cara melupuskannya mengikut kaedah melupuskan quran lama/rosak demi memelihara kesucian kalamullah... wallah hu aklam...


yup.. ramai tak pasan.. contohnya harakah dan utusan malaysia ada ayat Quran.. kita tompok2 pi juai kat cina suratkhabar lama..
usoPkuChai
Ahli Junior
 
Posts: 1869
Joined: Tue Feb 07, 2006 12:55 pm
Location: Isketambola

Re: Melupuskan Quran dan Kitab Lama

Postby batukayu » Sat Jul 18, 2009 6:35 pm

usoPkuChai wrote:
chakciboo wrote:ceksu... apa2 juga bahan bercetak termasuk yg bertulis tangan yg mengandungi ayat-ayat quran... contohnya... buku2 agama, buku teks sekolah, buku nota/tulis agama, kertas peperiksaan, kertas jawapan, poster, kad dan segala macam yg lain... eloklah kita uruskan cara melupuskannya mengikut kaedah melupuskan quran lama/rosak demi memelihara kesucian kalamullah... wallah hu aklam...


yup.. ramai tak pasan.. contohnya harakah dan utusan malaysia ada ayat Quran.. kita tompok2 pi juai kat cina suratkhabar lama..


kemudian bila di timpa musibah kita tanya, kenapa lak jadi macam2 ni kat kita...
kenapa la nasib kita begini begini, sedang kan sebenar nya...
kita yang mengundang perkara2 itu berlaku pada diri kita sendiri..
sedar tak sedar sahaja laa...

Laa Ilaha illa anta subha naka inni kutuminaldzolimin....

itu TERANG2 BENAR dan NYATA...
batukayu
Ahli Junior
 
Posts: 637
Joined: Tue Jun 16, 2009 8:09 pm


Return to Sembang Agama & Cara Hidup

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

cron